آیا فیلم فارگو بر اساس داستانی واقعی است؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، فیلم فارگو 1996 شاهکاری از جوئل و ایتن کوئن است که با سلب مسؤولیت بسیار خاصی آغاز می شود: فیلم بر اساس داستانی واقعی است. وقایع در مینه سوتا و سال 1987 رخ می دهد. به درخواست بازماندگان نام ها تغییر کرده و غیر از نام کشته شدگان حوادث بقیه داستان دقیقا همان طور که اتفاق افتاده، آورده شده است.

آیا فیلم فارگو بر اساس داستانی واقعی است؟

از آنجا برادران کوئن داستانی را بازگو می کند که بسیار خنده دار است و به نظر واقعیت ندارد. اما داستان واقعی چیست؟ واقعا فارگو بر اساس رویدادهای واقعی بود یا آن ها مخاطبان را فریب دادند؟

برادران کوئن می خواهند چیزی که نشان می دهند برای مخاطب باور پذیر باشد اما آن ها هیچ رویدادی از زندگی واقعی را دقیقا همان طور که اتفاق افتاده در فیلم استفاده نکرده اند. فارگو داستان جری لوندگارد دلال شرکت اولدزموبیل که مسائل مالی دارد را روایت می کند. او دو آدم لاابالی به نام کارل و گایار را استخدام می کند تا همسرش را گروگان بگیرند. هدف جری از آدم ربایی اخاذی پولی هنگفت از پدر زنش است، پدر زن او صاحب همان نمایندگی است که جری آن جا کار می کند.

از آنجا که این فیلم متعلق به برادران کوئن است می توان به راحتی حدس زد که جنایت کاران در کارشان پیروز نخواهند بود و همه چیز به سرعت از کنترل خارج خواهد شد، به خصوص وقتی که کارآگاه پلیس باهوش و بسیار زیرک به نام مارج گاندرسون پرونده را در دست می گیرد. پس از آن که گایار یک افسر را می کشد بین او و کارل اختلاف ایجاد می شود، جری هم از بازگشت دوباره همسرش ناامیدتر می شود. اگر برادران کوئن در ایجاد طنز تلخ در عجیب ترین و خشونت آمیزترین صحنه ها چندان خوب عمل نمی کرد شرایط فیلم قطعا فاجعه بار می شد. تلاش جری برای اخاذی نتیجه ای کاملا تکان دهنده دارد، به هوش آمدن کارل در دستگاه چوب خردکن هم یکی از وحشتناک ترین و مشهورترین صحنه های فیلم است. همه این اتفاقات باعث می شود برای مخاطبان سوال پیش بیاید که آیا این داستان واقعا طبق ادعای فیلم واقعی است یا نه که البته برای بیشتر صحنه های فیلم پاسخ منفی است.

به پاس گرامی داشت بیستمین سالگرد اکران فیلم، ایتن کوئن در سال 2016 در مصاحبه با سایت هاف پست گفته بود که سلب مسؤولیت فیلم فقط برای یک بخش خاص بود. او گفت که هدفش فقط ساخت فیلمی با ژانر براساس واقعیت بوده است و اضافه کرد که برای ساخت یک فیلم در ژانر واقعیت نیازی به وجود یک داستان واقعی نیست. برادران کوئن می خواستند فیلم حال وهوایی متعفن و کثیف از درام جنایی داشته باشد حتی اگر وقایع اشاره شده اصلا وجود نداشته باشند. در هر حال برادران کوئن چندین اشاره به داستان واقعی هم داشته اند پس نام داستان واقعی دروغ نبود ه است . ایده قتل با چوب خردکن از قتلی واقعی که یک دهه پیش از اکران فارگو و در استان کنتیکت وقوع یافته بود الهام گرفته است. مردی به نام ریچارد کرفتز به جرم کشتن زنش و استفاده کردن از این دستگاه برای مخفی کردن بدن او دستگیر شد. جوئل کوهن در مصاحبه با هاف پست گفته بود که شخصیت میسی تقریبا از یک کارمند شرکت جنرال موتورز که قوانین مالی شرکت را با پاک کردن شماره سریال برخی خودرو ها دور می زد و اختلاس می کرد، الهام گرفته شده است. تقریبا مشابه همان کلاهبرداری که فیلم اشاره کرد و جری قبل گروگان گیری در آن دست داشت.

تعیین است که برادران کوئن مانند دیگر کارگردانان این عرصه چندین جزئیات و حادثه واقعی را در فیلم غیرواقعی خود گنجانده اند. سلب مسؤولیتی که در صحنه اول این فیلم به نمایش در می آید و داستان را براساس واقعیت معرفی می کند درواقع نوعی تردستی و گول زدن مخاطب است، این موضوع به قدری جالب توجه بود که در مجموعه تلویزیونی فارگو ساخته نوآ هالی به راهش ادامه داد. این سری در واقع از فیلم اصلی الهام گرفته و در چهار فصل از شبکه FX پخش شده است.

مجموعه تلویزیونی فارگو چندین ارتباط کوچک با فیلم فارگو دارد، یکی از مهم ترین ارتباط ها کیف پر از پولی است که شخصیت بوسمی در فیلم زیر برف دفن می کند و دوباره در این مجموعه نشان داده می شود. یکی از بارزترین ارتباط ها این است که هر قسمت سریال با همان نام رفع مسؤولیت در فیلم اصلی شروع می شود، متنی که اعلام می کند فیلم براساس داستانی واقعی است. به درخواست بازماندگان نام ها تغییر کرده است. غیر از نام کشته شدگان حوادث بقیه داستان دقیقا همان طور که اتفاق افتاده، آورده شده است. تنها چیزی که فصل به فصل تغییر می کند تاریخ و مکان صحنه است چون مجموعه تلویزیونی فارگو گلچینی است که به زمان و مکان های مختلف می رود تا هر فصل داستان جدیدی را بیان کند. هالی همانند فیلم اصلی با استفاده از پیام سلب مسؤولیت بر واقعیت هر قسمت تاکید می کند اما با این همه بیشتر وقایع آن واقعیت ندارد.

منبع: collider

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 65166

به "آیا فیلم فارگو بر اساس داستانی واقعی است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "آیا فیلم فارگو بر اساس داستانی واقعی است؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا فیلم فارگو بر اساس داستانی واقعی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید