آیا مشکل پیوند اعضای به دست آمده از اعدامیان در چین حل شده است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، افشای ماجرای یک بیمار کانادایی که فقط در طول مسافرتی سه روزه به چین کلیه پیوندی دریافت نموده بود، فوراً زنگ خطر را برای جراحان در جامعه پیوند اعضا (Transplantation Society) مستقر در شهر مونترال کانادا به صدا در آورد:

آیا مشکل پیوند اعضای به دست آمده از اعدامیان در چین حل شده است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

دریافت کلیه پیوندی در طول چنین مدت کوتاهی احتمال برداشت عضو پیوندی از بدن زندانی اعدامی را مطرح می نماید.

به گزارش آسوشیتدپرس افشای این مورد پیوند دوباره به تردیدها در میان بسیاری از پزشکان در سطح بین المللی در این باره دامن زده است که آیا چین به وعده خود مبنی بر توقف برداشت اعضای زندانیان اعدامی عمل نموده است یا نه.

این روال را سازمان دنیای بهداشت و سایر سازمان های بین المللی به علت نگرانی ها درباره کاربرد شیوه های قهرآمیز و تاثیر آن بر ترغیب مجازات اعدام محکوم نموده اند.

چین قص داشت از تصمیم جامعه پیوند اعضا برای برگزاری اجلاس سالیانه اش در این ماه در هنگ کنگ را به عنوان شاهدی بر تأیید بر برنامه پیوند اعضایش استفاده کند. اما دکتر فیلیپ اوکانل، رئیس این جامعه چنین تعبیری را حتی اگر بعضی از اصلاحات در این حوزه چین موفقیت آمیز باشد، رد می نماید.

اوکانل می گوید: ما می دانیم که وضعیت یک روزه تغییر نخواهد کرد. عبور از سیستمی که از اعضای زندانیان اعدامی استفاده می کرد و بر اساس فساد در فروش این اندام ها کار می کرد، به سیستمی که کاملاً گگردده، شفاف و اخلاقی باشد، به طور فوری ممکن نیست.

مقامات چینی برخلاف روال معمولشان درزمینه های دیگر درباره مسائل پیوند اعضا در این کشور به طور نسبی جوابگو بوده اند.

  • اصلاحاتی که طول می کشد

دکتر هوانگ جیفو، رئیس سیستمی که در حال حاضر بر پیوند اعضا در بیمارستان های چین نظارت می نماید، چهره عمومی این کشور در روند دگرگونی شیوه های پیوند اعضا است.

هوانگ در سال 2005 آشکارا پذیرفت که پزشکان از اعضای زندانیان اعدامی استفاده می نمایند. هوانگ و سایر مقامات چینی در آن سال تخمین زدند که 65 درصد از اعضای پیوندی به دست آمده از اجساد از زندانیان اعدام شده برداشت شده اند.

اما اکنون هوانگ می گوید که اطمینان دارد که بیمارستان های تحت نظارتش به سوی استفاده از اندام های اهدایی می روند ، اما در عین حال پذیرفت که جراحی های بازار سیاه هنوز ادامه دارد.

او می گوید: ما هنوز راهی طولانی در پیش داریم.

هوانگ که قبلا معاون وزیر بهداشت چین بوده است، می گوید ازجمله اصلاحات موردنیاز در این کشور تشدید مقابله با قاچاق اعضای پیوندی و وضع مقررات بیشتر درباره شیوه تهیه این اعضا است. به گفته او همچنین ضروری است پزشکان و بیمارستان های بسیار بیشتری برای انجام اعمال پیوند در دسترس قرار گیرند.

او می گوید: اعمال پیوند عضو در چین باید به طور صد در صد بر اهدای عضو به طور داوطلبانه و مدنی متکی باشد تا ما بتوانیم در این حوزه در صحنه دنیای حضور یابیم.

یک برنامه مقدماتی ثبت اعضای اهدایی در سال 2010 در جین به اجرا در آمد و بعد به به صورت یک نظام ملی توسعه یافت.

روزنامه های چین هم اغلب گزارش های مثبتی درباره خانواده هایی که اعضای عزیزانشان را اهدا می نمایند، منتشر می نمایند که تلاشی آشکار برای دگرگونی باورهای فرهنگی دیرینه منفی به اهدای عضو است.

دولت چین می گوید در سال 2015 پزشکان این کشور 10,057 پیوند عضو انجام داده اند. چین بر اساس تخمین های رسمی در هر سال 300 هزار بیمار نیازمند پیوند داردِ، و این رقم با پیرتر شدن hdk بزرگ ترین جمعیت دنیا بیشتر هم خواهد شد. گرچه شمار موارد پیوند در چین بیشتر از ژاپن و اکثر کشورهای آسیایی است، اما هنوز بسیار کمتر از آمریکا و اغلب کشورهای اروپای غربی است.

در مقابل منتقدان به آمار دولتی چین با تردید نگاه می نمایند و می گویند هنوز در این باره قانع نشده اند. آنان معتقدند که شمار واقعی پیوندها بسیار بیشتر از ارقام رسمی است و زندانیان اعدامی منشا بسیاری از این اعضای پیوندی هستند.

  • نشانه های امیدبخش

بیش از یک دهه است که پزشکان خارجی با هوانگ و سایر مقامات چینی برای اصلاح وضعیت پیوند در این کشور همکاری نموده اند.

دکتر میچل میلیسِ جراح پیوند در دانشگاه شیکاگو که چندین بار به عنوان کار داوطلبانه از مراکز پیوند در چین دیدار نموده است، می گوید یک نشانه دگرگونی این بود که پزشکان مراکز پیوند که قبلا به انجام جراحی هایی با زمان بندی ثابت عادت داشتند، اکنون از انجام چندین جراحی در یک روز یا انجام ندادن جراحی برای روزها سخن می گویند.

به گفته میلیس، این وضعیت جدید نشان می دهد که این پزشکان در برنامه های متغیر در نظامی که با اعضای اهدایی داوطلبانه . نه اعضای اعدامی ها تغذیه می گردد، عمل می نمایند.

او می گوید گزارش هایی مانند مورد اخیر در کانادا نشان می دهند که جراحی های زیرزمینی پیوند هنوز در چین انجام می شوند، اما گستردگی شان دیگر در حدی که ادعا می گردد، نیست.

پزشکانی مانند میلیس امیدوارند که بتوان سیستم پیوند اعضای چین را با مشارکت آنان با مقامات دولتی که پذیرای تغییر هستند و به ایجاد اصلاح علاقه نشان می دهند، بهبود بخشید.

جامعه پیوند اعضا به زودی پس از بازگشت بیمار پیوند شده در چین به کانادا و اعترافش به خرید کلیه، جامعه پیوند نامه ای برای هوانگ فرستاد و درست در آستانه اجلاس سالانه دنیای اش در هنگ کنگ، خواهان تحقیق در این باره شد.

پیامدهای این نامه را باید نشانه ای مثبت برای پزشکانی شمرد که با چین در حوزه پیوند اعضا همکاری می نمایند.به گفته هوانگ مقامات چینی مجوز کار جراح و بیمارستانی که این پیوند غیرقانونی را انجام داده بود، لغو و تحقیقاتی جنایی درباره آن را آغاز نموده اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 14624

به "آیا مشکل پیوند اعضای به دست آمده از اعدامیان در چین حل شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مشکل پیوند اعضای به دست آمده از اعدامیان در چین حل شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید