ابربحران جهانی که با یک قدم کوچک پشت سر گذاشته می گردد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سوم فروردین(22 مارس) را روز جهانی آب نامیده اند، تنها به این دلیل که بیشتر به مسئله آب فکر کنیم و این ابربحران جهانی را با برداشتن گام های کوچکی پشت سر بگذاریم.

ابربحران جهانی که با یک قدم کوچک پشت سر گذاشته می گردد

به گزارش خبرنگاران آنلاین، چه چیزهایی سرنوشت همه انسان ها را در طول تاریخ به هم پیوند زده است؟ اختراع خط، جنگ های خانمان سوز، بیماری های اپیدمیک و پاندمیک، گسترش فناوری ارتباطات و مثال های فراوان دیگری از این دست.

حالا کمی وسیع تر نگاه کنیم، چه چیزی ست که حیات همه مخلوقات به آن گره خورده؟ قطعاً یک پاسخ بیشتر برای این وجود ندارد و آن آب است.

هشدار کمبود آب را در استان تهران، سیستان و بلوچستان و در بیشتر یا تقریبا تمام استان های کشور اغلب شنیده ایم.حتماً در سال های اخیر عبارت بحران آب را هزاران بار شنیده اید. بحرانی دنیای که همه کشورهای دنیا به سهم خود در روبروه با آن دخیل هستند.

زمین همواره توان تامین آب مورد احتیاج برای استفاده معقول بشر را داشته است اما با ظهور انقلاب صنعتی و مکانیزاسیون کشاورزی، حجم برداشت ها از منابع آب به طرز چشم گیری افزایش یافت. از سوی دیگر، تغییرات اقلیمی باعث کاهش حجم آب در دسترس بشر و تغییر رژیم بارندگی شده است. بر همین اساس، نهاد UN Water وابسته به سازمان ملل متحد همه ساله روز 22 مارس را به عنوان روز دنیای آب معرفی می نماید و با انتخاب شعارهای متناسب با شرایط حاکم بر مسئله آب در دنیا، سعی در برانگیختن حساسیت عمومی در قبال این مسئله دارد.

سال جاری نیز برای این روز، شعار آب و تغییر اقلیم انتخاب شده است تا عمق برهم کنش این دو مقوله را بیشتر نمایان سازد. خشکسالی ها،توفان های سهمگین، سیلاب ها، موج های بزرگ گرمایی، تغییر در دوره های بازگشت سیلاب و اتفاقات پیش بینی نشده طبیعی دیگر از جمله نشانه های تغییر اقلیم اند.

همه این عوامل منجر به اختلال در چرخه طبیعی آب و محدودیت بشر در دسترسی به آب سالم شده است. اتفاقی که از هر کرونا ویروسی خطرناک تر به نظر می رسد، چرا که عدم تامین آب پایدار منجر به کاهش سطح رعایت بهداشت عمومی و وقایع فاجعه بارتری برای زمین خواهد شد. اما خشکسالی تنها یک روی تغییر اقلیم است و روی دیگر آن که در سال گذشته ایران نمود بسیار بیشتری پیدا کرد، مسئله سیلاب است.

با وجود کاهش حجم میانگین بارش ایران از 250 میلیمتر به 230 میلیمتر، باز هم شاهد وقوع سیلاب های گسترده و نابهنگام در کشور هستیم. نمونه ملموس آن، سیلاب های مخرب فروردین ماه سال 1398 بود که استان های فارس، گلستان، خوزستان، لرستان و 21 استان دیگر را دچار مسائل زیادی نمود و 64 نفر از هموطنان، جان خود را از دست دادند.

وزیر نیرو معتقد است که باید با سیل سازگار شد. رضا اردکانیان در گفت وگوی تفصیلی خود با خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: با توجه به این که جامعه ای هستیم که هر از چندی با سیلاب روبرو می شویم باید به سمتی برویم که از سیلاب بهره بگیریم، یعنی شرایطی فراهم کنیم که میزان خسارات کاهش یابد و بتوانیم فایده آن را افزایش دهیم. به همین دلیل یکی از مواردی که در این جلسه مورد توجه نهاده شد مساله مدیریت سیلاب بود.

وی اضافه کرد: سیلاب های فروردین 98 سبب شد توجه به مدیریت سیلاب افزایش یابد. البته باید به این مساله نیز توجه کرد که کشورهایی که مجهزترین و پیشرفته ترین سیستم های پیش بینی سیلاب را دارند باز هم نمی توانند میزان خسارات را به میزان خیلی زیاد کاهش دهند. ضمناً، این که سیلاب در فروردین ماه سبب گردد میزان خسارات سیلاب های بعدی به شدت کاهش یابد، تصور درستی نیست. کاهش خسارات سیلاب احتیاجمند ایجاد زیرساخت ها، توسعه هماهنگی های بین سازمانی و مجموعه ای از اقدامات میان مردم و دولت است که انجام آن ها زمان بر است و به سرعت در ظرف یک سال محقق نخواهد شد. اما حرکت برای رسیدن به چنین تاب آوری شروع شده است.

وزیر نیرو گفت: ما نباید در پشت واژه تغییر اقلیم مسئولیت ها را کاهش دهیم و خودمان را از ظرفیت هایی که می تواند سبب افزایش کیفیت کار گردد محروم کنیم. به همین دلیل لازم است تا تمام سازمان ها و وزارتخانه ها از موضع فرافکنی فاصله بگیرند و با یک نگاه بین بخشی شرایط و شرایط کشور را با سیلاب ها سازگار کنیم و همانگونه که کشور ژاپن طی دهه های اخیر برنامه های متعددی را برای سازگاری با مسئله زلزله اجرا نموده است ما نیز برای سازگاری با سیلاب و پیامدهای آن خودمان را آماده کنیم.

سازمان ملل متحد با انتخاب شعار آب و تغییر اقلیم سه راهبرد عمده را پیشنهاد می دهد:

1- مجالی برای صبر کردن نیست. تصمیم سازان اقلیم، می بایست آب را در راس امور قرار دهند. تأخیر در تصمیم گیری به اندازه انکار موضوع خطرناک است. همه کشورها باید سریعتر دست به کار شوند. پدیده های هواشناسی مهیب در حال نایاب کردن آب، غیر قابل پیش بینی کردن آب و آلوده کردن آب و یا هر سه مورد می گردد.

2- آب می تواند در نبرد با تغییر اقلیم به یاری ما بیاید. برای این موضوع راه چاره های پایدار، قابل اتخاذ و مقیاس پذیری وجود دارند. نبرد با تغییرات اقلیم دریچه های وسیعی از فرصت ها را به سوی ما باز می نماید. پس باید با پذیرش چرخه های فراوری، آب را بهینه تر مصرف کنیم. آب ارزشمندترین منبع ما است، به همین دلیل باید در استفاده از آن مسئولیت پذیرتر باشیم. می بایست ضمن برقراری تعادل در احتیاجهای آبی جامعه، از بهره مندی قشر کم درآمد جامعه از این موهبت نیز اطمینان حاصل کنیم.

3- هرکسی نقشی برای ایفا کردن دارد. هر کس در هرکجا می تواند اقدامات آبی فراوانی در راستا مبارزه با تغییر اقلیم انجام دهد. دبیرکل سازمان ملل -آنتونیو گوترش- گفته است: هشدار دادن لازم است، اما ترسیدن کاری را به پایان نمی رساند. تغییر اقلیم، ترسناک و دلهره آور است. اما تنها یک قدم کوچک است که می توان آن را برداشت و تغییرات بزرگی ایجاد کرد: آب را هدر ندهیم.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 26158

به "ابربحران جهانی که با یک قدم کوچک پشت سر گذاشته می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابربحران جهانی که با یک قدم کوچک پشت سر گذاشته می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید