ارائه خدمات دندان پزشکی بچه ها چگونه است؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بنابراین متخصصان اطفال، توصیه هایی در رابطه با تقویت دندان ها، عادت های غذایی سالم و سایر مواردی که مانع بیماری های دهان می گردد، به آنها می نمایند.

ارائه خدمات دندان پزشکی بچه ها چگونه است؟

ارائه خدمات دندان پزشکی بچه ها چگونه است؟

دندانپزشکی اطفال از جمله شاخه های رشته دندانپزشکی است که در درمان انواع پوسیدگی های دندان بچه ها و دندان های شیری آنان کاربرد فراوان دارد.

با آغاز رشد دندان در نوزادان این دسته از افراد هم می توانند در معرض خطر بیماری های دندانی مانند پوسیده شدن، لق شدن و ... قرار گیرند. با بزرگتر شدن بچه ها و رسیدن به سنی که تمام منبع غذایی آنان به وسیله مواد خوراکی تامین خواهد شد دشواری در جویدن با دندان های پوسیده ناشی از مسائل مختلف دغدغه ای است که بیشتر پدران و مادران جوان را درگیر خود نموده است. دندانپزشکی اطفال شاخه ای از دندانپزشکی است که مختص بچه ها بوده و می تواند درمان دندان های اطفال را با سهولت بیشتری انجام دهد. در ادامه به آنالیز مسائل دندانی بچه ها و دندانپزشکی اطفال خواهیم پرداخت.

دندانپزشکی اطفال

تخصص دندانپزشکی اطفال

دندانپزشک اطفال دندانپزشکی است که پس از اتمام تحصیلات دانشکده دندانپزشکی، دو تا سه سال آموزش ویژه ای میبیند که به سلامت دهان بچه ها از نوزادی تا نوجوانی اختصاص دارد. بچه ها در همه سنین از نوزادی گرفته تا نوجوانی، به روینمودهای مختلف دندانپزشکی احتیاج دارند تا از مسائل دهانی آنها در آینده جلوگیری گردد.

دندانپزشکی بچه ها، اهمیت خاصی برای پوسیدگی دندان قائل است. تحقیقات نشان می دهد که بهداشت دهان پایین در بچه ها منجر به عملکرد درسی ضعیف در مدرسه و بعلاوه روابط اجتماعی ضعیف می انجامد. بنابراین متخصصان اطفال، توصیه هایی در رابطه با تقویت دندان ها، عادت های غذایی سالم و سایر مواردی که مانع بیماری های دهان می گردد، به آنها می نمایند.

از زمان رویش اولین دندانهای شیری (6 ماهگی) تا زمان افتادن آخرین دندان شیری (12 سالگی) بایستی بچه ها هر 6 ماه یکبار به وسیله دندانپزشک معاینه شوند و مراحل افتادن دندانهای شیری و رویش دندانهای دائمی جایگزین آنها و سلامت دندانها مورد آنالیز قرار گیرند.

عوامل پوسیدگی دندان در بچه ها

1- استفاده زیاد از شیرینی جات مصنوعی مانند قند و شکر

2- مصرف مکرر مواد غذایی، به خصوص شکلات و شیرینی

3- استفاده بی رویه از آجیل و تنقلات بدون آن که در سر موعد مسواک بزنیم

4- مصرف آبی که میزان فلوراید آن کافی نیست.

5- رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و بعلاوه چکاپ های منظم در دندانپزشکی اطفال

مسائل دندان های شیری و نقش دندانپزشکی اطفال

در زیر یک دندان شیری علاوه بر وجود جوانه دندان دایم و فضای کافی برای رویش دندان دایم فراهم می گردد بعلاوه دندان شیری مشخص نماینده جهت رویش دندان دایم یا راهنمای راستا رویش دندان دایم بچه ها می باشد. نبود دندان شیری باعث بهم ریختگی رویش دندانهای دایمی شده که نتیجه آن بهای پرداخت هزینه زیاد ارتودنسی می باشد پس سلامتی و رویش صحیح دندان دایم درگرو دندانهای شیری نهفته است. بطورکلی دندان های شیری جویدن، یاری به تکلم، زیبایی بچه ها را برعهده دارد و لبخند زیبای فرزندمان با جدی گرفتن اهمیت دندانهای شیری با مراجعه به موقع نزد متخصص دندانپزشکی اطفال، رجوع به کلینیک دندانپزشکی اطفال امکان پذیراست.

خدمات تخصصی دندانپزشکی اطفال چیست؟

فلوراید تراپی

ژل حاوی فلوراید با غلظت بالا داخل یک قالب مخصوص قرار گرفته و روی دندانها گذاشته می گردد . مدت درمان 5 دقیقه برای هر فک می باشد . تکنسین درمان به یاری ساکشن بزاق کش کودک را زیر نظر دارد ، تا ژل فلوراید بلعیده نگردد .

شیار پوش (Fissur Silant)

داروی مخصوص فیشور سیلنت (که شبیه یک کامپوزیت مایع می باشد) داخل شیارهای عمیق اولین کرسی های دائمی (دندانهای 6 سالگی) قرار می گیرد تا مانع پوسیده نشدن آنها گردد . این اقدام پیشگیرانه احتیاج به تراش دندان و تزریق بی حسی ندارد و اغلب برای هر دندان حدود 5 دقیقه زمان می برد.

از سن 7 تا 12 سالگی قابل انجام است .(فقط برای دندان اولین کرسی بزرگ که هنوز پوسیده نشده باشد.)

ترمیم کامپوزیتی پیشگیرانه (PRR)

چنانچه اولین یا دومین دندانهای کرسی بزرگ دائمی دچار پوسیدگی بسیار مختصر شده باشند ، می توان بدون تزریق بی حسی پوسیدگی ها را حذف نمود و حفره را به وسیله کامپوزیت مایع پر کرد .

ترمیم دندان شیری

این درمان با آمالگام و کامپوزیت شبیه دندانهای دائمی انجام می گردد . زمانیکه یک دندان شیری دچار پوسیدگی شده باشد ، بعد از تزریق بی حسی ، پوسیدگی ها حذف شده و حفره پر می گردد .

پالپوتومی (Palpotomy)

با پیشرفت پوسیدگی ها به تدریج درد مآغاز می گردد . اغلب موارد یک عصب کشی در حد تاج دندان شیری کافیست . کلیه موارد زنده داخل تاج تخلیه می گردد و پس از آماده سازی حفره به وسیله زونالین (به عنوان محافظ بافت زنده ریشه دندان) و روی آن آمالگام پر می گردد .

پالپکتومی (Palpectomy)

در صورتیکه درد دندان شیری همراه با تورم و جوش روی لثه باشد ، باید عصب کشی کامل تاج و ریشه انجام پذیرد. ریشه دندان شیری به وسیله ماده ای پر می گردد که همزمان با تحلیل ریشه ها ، آن ماده هم جذب بدن گردد.

روکش استیل (S.S Crown)

دندانهائی که تحت درمان عصب کشی قرار می گیرند ، اغلب احتیاج به روکش دارند. روکش دندانهای شیری فلزی است و بدون احتیاج به قالبگیری، کار گذاشته می گردد.

با اهمیت دادن به شرایط دهان و دندان بچه هامان و بعلاوه آموزش های صحیح در رابطه با بهداشت این قسمت حیاتی از بدن می توانیم در آینده فرزندی با دندان ها سالم در اختیار داشته باشیم که از بدون مسائل خاص بتواند از دندان های خود بهره ببرد. دندان سالم نعمت بزرگی است که بایستی قدر آن را بدانیم.

منبع:سایت ستاره

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 66283

به "ارائه خدمات دندان پزشکی بچه ها چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه خدمات دندان پزشکی بچه ها چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید