اردبیل، شهر سرد مرزی ایران

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اردبیل یکی از استانهای مرزی ایران در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان و یکی از سردترین مناطق ایران است؛ با این وجود جاذبه های طبیعی زیادی دارد.

اردبیل، شهر سرد مرزی ایران

تاریخ استان اردبیل با تاریخ سرزمین آذربایجان آمیخته شده است و بسیاری از مردم این استان حتی به زبان آذری صحبت می کنند. این شهر در طول تاریخ دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است. اردبیل در زمان حمله اعراب به ایران، بزرگترین شهر آذربایجان بود که به دست سپاهیان اسلام افتاد و تا حمله مغول ها مرکز حکومت آذربایجان محسوب می شد. شاه اسماعیل برای تشکیل حکومت واحد ایرانی از اردبیل قیام کرد و تبریز را در سال 906 هجری قمری پایتخت رسمی ایران قرار داد. در دوره صفوی این شهر از لحاظ سیاسی و اقتصادی سرآمد شهرهای ایران بود. این شهر در راستا شاهراه تجاری ایران واروپا قرار داشت و ابریشم و مال التجاره وارده از گیلان از طریق اردبیل به اروپا صادر می شد.

راه های دسترسی به اردبیل

  • هوایی: فرودگاه اردبیل در فاصله 11 کیلومتری شمال شرق شهر اردبیل، در ارتفاع 1311 متری از سطح دریا و در ارا ضی نسبتاً مسطحی به مساحت حدود 1000 هکتار واقع شده است. در حال حاضر هفته ای 60 پرواز در راستا تهران-اردبیل-تهران و 8 پرواز در راستا مشهد-اردبیل-مشهد و پروازهای حج عمره برقرار می باشد، با توسعه فرودگاه و تأسیس ترمینالهای حجاج به مساحت 6000 متر مربع احداث شده است. بر اساس برنامه ریزی و توافقات انجام یافته پرواز به استانبول ترکیه و پرواز به عتبات و سوریه، بر تعداد پروازهای فرودگاه افزوده می شود.
  • ریلی: پروژه ساخت راه آهن اردبیل-میانه به طول 180 کیلومتر از جنوب استان اردبیل از سال 1384 با پیشرفت فیزیکی 44 درصد در سال 1392 شروع و پس از آن با ایجاد راه آهن اردبیل-پارس آباد به طول 210 کیلومتر جهت اتصال به جمهوری آذربایجان در راستای تحقق کریدور شمال-جنوب، در حال احداث می باشد. این پروژه 56 دستگاه تونل و 3.5 کیلومتر پل بزرگ به عنوان یکی از سخت ترین جبهه های کاری وزارت راه و ترابری است.
  • جاده ای: از طریق اتوبوس یا اتومبیل شخصی خود می توانید خود را به اردبیل برسانید. در میان راستاهایی که می توانید با اتومبیل شخصی به اردبیل بروید، راستا های جاده اسالم به خلخال یا گردنه حیران پیشنهاد می شود. با انتخاب این راستاها مجبور به طی کردن راستا طولانی تری هستید، اما مناظر بسیار دیدنی و زیبای این جاده ها یکی از بهترین خاطرات سفرتان را رقم خواهد زد.

جاذبه های گردشگری اردبیل

اردبیل جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی فراوانی دارد. از جمله جاذبه های گردشگری تاریخی اردبیل می توان به خانه تاریخی ارشادی، پل یئدی گوز، مسجد جامع اردبیل، محل دفن شهدای جنگ چالدران و شیروان، سالن 6000 نفری دنیا پهلوان رضازاده، مجسمه شاه اسماعیل، میدان جانبازان و گرمابه های دوره های قبل از صفویه و قاجاریه اشاره کرد. به علاوه مهم ترین جاذبه های گردشگری طبیعی اردبیل شامل موارد زیر می باشند.

  1. گردنه حیران: به این منطقه دروازه ورود به طبیعت اردبیل نیز شناخته شده است. زیبایی گردنه حیران که در نام آن جلوه می کند از جمله طبیعتهای منحصر به فرد گردشگری مجاور استان های اردبیل و گیلان است. تله کابین حیران - فندقلو از جمله امکانات گردشگری قابل توجه این منطقه است که می تواند چشم مسافران نوروزی را به زیبایی این منطقه نوازش کند.
  2. فندوقلو: منطقه نمونه گردشگری فندقلو که به دلیل برخورداری از درختان فندق به این نام خوانده می شود یکی از مهمترین منابع طبیعی گونه های گیاهی از جمله بلوط، بیدمشک، راش، مرز و بابونه است.
  3. دریاچه شورابیل: از دیگر قابلیت های گردشگری طبیعت اردبیل دریاچه شورابیل واقع در مرکز استان است که در سالهای اخیر به دلیل تغییرات غیر کارشناسی در اقلیم آن شرایط اولیه اقلیمی خود را از دست داده و چهره جدیدی یافته است.
  4. دریاچه نئور: قابلیت قایقرانی ورزشی با قایق های غیر موتوری، پاتیناژ و قایقرانی بادی در فصل زمستان و احداث پیست اسب سواری از جمله توانمندی های سرمایه گذاری دریاچه نئور است. علاوه بر این ایجاد مجتمع های بازی آبی در ساحل رود ارس در پارس آباد، ایجاد پارک و دهکده های گردشگری در گیلارلو گرمی، توسعه پیست اسکی در اندبیل خلخال و ایجاد پل معلق در گردولی یا خیاو چای مشگین شهر از دیگر قابلیتهای سرمایه گذاری است.

رستوران و غذای مخصوص اردبیل

غذاهای محلی اردبیل شامل آبگوشت، آش شیر، آش دوغ، پیچاق قیمه، کوفته، لَوَنگی، خشیل، هرا، قویماق، ترشی قرمه، ساج ایچی سبزی قرمه، آب پیاز، آش اوماج، آَش یارما، بزباش، خورش قاتق، تاس کباب، چیغیرتما، حلوا زرد، تر حلوا، حلوای زنجبیل، قیساوا، قیقاناق، کوفته، لونگی و هرا می باشد. شما می توانید رستوران های زیادی در اردبیل پیدا کنید و غذایی خوشمزه و محلی نوش جان بفرمایید. ما در این مطلب تنها نگاهی کوتاه به دو تا از بهترین رستوران های اردبیل می اندازیم.

  • رستوران تاریخی شاه عباس: اگر مایلید غذای سنتی خوش خوراک را در یک مکان تاریخی میل کنید، رستوران تاریخی شاه عباس که در حمام ابراهیم آباد قرار گرفته است، بهترین گزینه برای شما محسوب می شود. این مجموعه بی نظیر شامل بخش های مختلفی مثل رستوران ، سفره خانه سنتی، قلیان سرا و تالار پذیرایی است که با قرار دریافت توی بافت تاریخی شهر و شهرتی که در زمینه سرو انواع غذای سنتی و بومی دارد، یکی از پر طرفدارترین رستوران های شهر به حساب می آید. رستوران تاریخی شاه عباس اردبیل به عنوان بزرگترین مجموعه پذیرایی تاریخی شمال غرب ایران واقع در حمام تاریخی ابراهیم آباد اردبیل مکان مناسبی است برای شهروندان و گردشگرانی که ذائقه شان با غذاهای سنتی در محیط های سنتی سازگارتر است.
  • رستوران حاجی قربان: داخل رستوران قدیمی قربان که به حاجی قربان معروف است، می توانید لذیذترین غذاهای سنتی رو با قیمت های مناسب نوش جان بفرمایید. اگر به دنبال پیشنهاد ویژه این رستوران هستید، مخصوص رو انتخاب کنید که از سه سیخ کباب کوبیده به همراه گوجه و فلفل کبابی و کره محلی تشکیل شده است و داخل یک کاسه سرو می شوند. جالب اینجاست که این رستوران یک روش پذیرایی جالب دارد که سرو چای بعد غذاست که توی کاسه های قشنگ گل سرخی برای شما سرو خواهد شد.

اقامت در اردبیل

از بهترین اقامتگاه های این استان می توان به هتل شورابیل اردبیل، هتل لاله سرعین، هتل سبلان اردبیل، مهمان سرای دنیا گردی خلخال و هتل آپارتمان پدرام سرعین اشاره کرد. ولی اگر به دنبال اقامتگاه های اقتصادی تری هستید، می توانید به هتل آپارتمان نادری اردبیل، هتل شیخ صفی اردبیل، هتل آپارتمان پیمان سرعین یا هتل صحت سرعین مراجعه کنید.

سوغاتی اردبیل

اردبیل همانند دیگر مناطق ایران شیرینی های سنتی خوشمزه مخصوص به خود را دارد و صنایع دستی آن در ایران و شاید حتی بتوان گفت در دنیا تک می باشد. باقلوای زعفرانی، حلوای زعفرانی، یارتما، پیشی، باقلوای بادام، قطاب، چنگونی، سه گوش، شیرینی کشمشی، راحت الحلقوم، حلوای سیاه، قطاب عسلی، نان شری فطیری، قچکورگی، و نان چای چروکیستان از شیرینی های سنتی استان اردبیل به حساب می آیند. مردم خوش ز بان و خوش صحبت استان اردبیل در زمینه های صنعتی چون قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، سفال گری، رودوزی، عروسک بافی، چاقو سازی، نقاشی روی چرم، قلم زنی و... فعالیت دارند.

از سوی دیگر استان اردبیل در صنعت مسگری تاریخچه ای قدیمی دارد و مردم این شهر انواع ابزار و ظرف ها را با استفاده از مسگری درست می کردند. اما امروزه این صنعت در استان اردبیل وجود ندارد و تنها بازاری به اسم مسگران در این شهر دایر است. به علاوه مردم اردبیل، خلخال و مشکین شهر در ساخت انواع سازهای سنتی مهارت دارند و بهترین و باکیفیت ترین سازها را در اختیار علاقه مندان به موسیقی قرار می دهند.

کلام آخر

بهترین زمان برای مسافرت به مناطق شمال غربی کشور از جمله اردبیل اواخر اردیبهشت ماه الی آبان ماه است. البته شما اگر اهل ماجراجویی و دیدن برف و باران هستید می توانید ماه های سرد سال به این مناطق سفر کنید. اردبیل یکی از بهترین نقاط کشور برای اکوتوریست ها می باشد، پس اگر به هدف دیدن مناطق طبیعی به این استان سفر می کنید، بهتر است چندین روز یا هفته را به این منطقه زیبای کشور اختصاص دهید.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 43946

به "اردبیل، شهر سرد مرزی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردبیل، شهر سرد مرزی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید