ارزآوری پتروشیمی ها، پا به پای فروش نفت خام

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرگزاری خبرنگاران-وزیر نفت گفت: در شرایط سخت کشور، پتروشیمی ها تنه به تنه عایدی های حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی می زدند و در 10 ماه نخست سال جاری از این جهت، ده میلیارد دلار ارز به سامانه نیما تزریق شده است.

ارزآوری پتروشیمی ها، پا به پای فروش نفت خام

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از شانا، جواد اوجی امروز، در آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع جهادگران و فعالان حوزه صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: آنچه در این نمایشگاه از دستاورد های باشکوه فعالان صنعت پتروشیمی به معرض نمایش گذاشته شده غرورآفرین است.

وی با اشاره به این که صنعت پتروشیمی به تمام معنا یکی از دستاورد های بزرگ انقلاب اسلامی بوده است، اظهار کرد: سقف ظرفیت فراوری محصولات پتروشیمی کشور در ابتدای انقلاب 1.5 میلیون تا 3 میلیون تن در سال بوده که آن هم بیشتر، اوره و آمونیاک برای مقاصد کشاورزی بوده است.

وزیر نفت توضیح داد: به برکت نخبگان و فعالان این صنعت، در سال 1400 صنعت پتروشیمی با ظرفیت 90 میلیون تن در کشور فعال است و طیف متنوعی از پلیمرها، مواد شیمیایی، کود های شیمیایی، مواد آروماتیک و مواد هیدروکربنی را شامل می گردد.

اوجی دستاورد های انقلاب در رشد و توسعه صنعت نفت را در بخش های مختلف نفت، پتروشیمی و گاز خیره کننده خواند و گفت: ایران با دارا بودن 153 میلیارد بشکه نفت قابل استحصال و 33 هزار میلیارد مترمکعب گاز قابل استحصال، رتبه نخست مجموع ذخایر هیدروکربوری جهان را به خود اختصاص داده است.

وی به دستاورد های صنعت گاز نیز از ابتدای انقلاب تا به امروز اشاره نمود و اضافه نمود: اوایل انقلاب ما یک پالایشگاه گاز بیدبلند را داشتیم و ظرفیت فراوری گاز کشور هم 25 میلیون مترمکعب در روز بود که امروز به بیش از یک میلیارد مترمکعب رسیده است که به همت کارشناسان این صنعت، محقق شده است، در حوزه پالایش و پخش نیز حجم دستاورد ها چشمگیر است.

وزیر نفت گفت: گازرسانی گسترده در ایران از دستاورد های مهم انقلاب اسلامی است. شاید پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به یک یا دو روستا و چند شهر گازرسانی صورت گرفته بود، اما امروز 85 درصد ضریب روستایی کشور از نعمت گاز بهره مند هستند که در هیچ جای جهان چنین پوشش گسترده ای را نداریم.

اوجی اظهار کرد: هم اکنون ضریب خانگی بهره مندی از گاز، در حوزه شهری، 98 درصد است که از دستاورد های انقلاب است و هرکجا که خط لوله گاز بوده، توسعه و آبادانی را هم به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه باید در بخش پتروشیمی اتفاق های خوبی در این صنعت رقم بخورد از ضرورت تحول در این صنعت گفت و اضافه نمود: تا خاتمه سال 1406 ظرفیت فراوری محصولات پتروشیمی به 140 میلیون تن در سال می رسد.

وزیر نفت گفت: فرایند رشد صنعت پتروشیمی در جهان به مراتب بیشتر از احتیاج جهان در حوزه هیدروکربوری است و این تقاضا همه ساله در حال افزایش است.

اوجی با بیان اینکه عمده خوراک مصرفی صنایع پتروشیمی گاز است، ادامه داد: با توجه به ذخیره 33 هزار میلیارد مترمکعبی گاز قابل استحصال در کشور، عزم دولت در حمایت از فراوریات صنایع پتروشیمی است.

وی ادامه داد: هیچ حوزه ای سودآورتر از صنعت پتروشیمی نیست، به ویژه اگر در بخش صنایع تکمیلی و زنجیره ارزش حرکت کنیم، چرا که این بخش، با سرمایه بری اندک، سودآوری بالایی در پی دارد.

وزیر نفت با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان در حوزه صنعت نفت و بخش پتروشیمی پیشران و در خط مقدم هستند، گفت: اگر از بنده به عنوان وزیر نفت جمهوری اسلامی بپرسید کدام یک از حوزه ها در بحث استفاده از توان شرکت های دانش بنیان پیشتاز هستند، می گویم که ما در بخش صنعت پتروشیمی پیشتاز بقیه عرصه ها هستیم.

اوجی یادآوری کرد: یک ماه پیش در بازدید از شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، از توانمندی ها و دستاوردهایشان لذت بردم، زیرا بخش زیادی از کاتالیست ها در داخل، بومی شده است و این فرایند هم ادامه دارد و بسیاری از لیسانس ها و دانش فنی مورد احتیاج این صنعت هم در داخل کشور در حال بومی شدن است.

وی در ادامه با بیان اینکه صنعت پتروشیمی پس از بحث تحریم های ظالمانه ای که علیه جمهوری اسلامی اعمال شد، کمترین تکانه ها و آسیب ها را داشته است و عایدی های این صنعت به تنهایی به عایدی های نفتی، تنه می زند، اضافه نمود: فعالان بخش پتروشیمی، سال جاری نزدیک به 10 میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه کردند و خوشبختانه این عایدی در بخش های مختلف کشور استفاده شد.

وزیر نفت با بیان این که سرمایه گذاری ها در این صنعت اگرچه نامتوازن، اما در سطح مطلوبی صورت گرفته است و امید می رود با برنامه ریزی های صورت گرفته این سرمایه گذاری ها، متوازن گردد.

اوجی یادآور شد: یکی از مسائل کنونی کشور و دغدغه مردم، بحث اشتغال زایی است که این صنعت در بحث اشتغالزایی به ویژه در بخش زنجیره تکمیل از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به برنامه وزارت نفت برای توسعه صنعت پتروشیمی اظهار کرد: صنعت پتروشیمی با چالش هایی روبه روست و بحث تأمین خوراک در فصل سرد سال از جمله چالش های موجود است که وزارت نفت دولت سیزدهم از نخستین روز های آغاز به فعالیت، این دغدغه را درک و برای تأمین آن کوشش نموده است.

وزیر نفت با بیان اینکه یکی از برنامه های ما در شرکت ملی نفت، توسعه میدان های گازی و به ویژه میدان های مشترک است، توضیح داد: از ابتدای روی کارآمدن دولت سیزدهم تا به امروز بیش از 4.5 میلیارد دلار قرارداد توسعه میدان های نفت و گاز با شرکت های داخلی و خارجی امضا و بیش از 10 تفاهم نامه شکل گرفته است.

اوجی با بیان اینکه قرارداد هایی با شرکت های توانمند داخلی، که برخی از آن ها کنسرسیوم تشکیل داده اند، امضا شده است، توضیح داد: قراداد های نفت و گاز که با شرکت های خارجی امضا نموده ایم را هم به اطلاع مردم عزیز خواهیم رساند.

وی از جمله محور های امضای این قرارداد ها را افزایش توان فراوری نفت وگاز و بخش تأمین خوراک اظهار داشت و اضافه نمود: امیدواریم طی سه تا چهارماه آینده تفاهم نامه های امضا شده نیز به مرحله عقد قرارداد برسد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 72905

به "ارزآوری پتروشیمی ها، پا به پای فروش نفت خام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزآوری پتروشیمی ها، پا به پای فروش نفت خام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید