از تجربه پیروز ژاپن در استفاده از ماسک تا چالش 215 کشور در مهار کرونا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران/اصفهان از زمانی که ویروس کرونا مهمان دنیا شده، سبک و سیاقی متفاوت را برای بشر به همراه داشته است و حالا با تاکید ویژه سازمان بهداشت دنیای مبنی بر ضرورت استفاده از ماسک، بسیاری از این شیوه جدید پیروی می نمایند و البته هستند افرادی هم که با این پوشش ارتباط نگرفته و از استفاده آن سر باز می زنند.

از تجربه پیروز ژاپن در استفاده از ماسک تا چالش 215 کشور در مهار کرونا

کرونا همچنان قربانی می گیرد؛ آمارها حاکی از ابتلای بیش از 14 میلیون نفر در سراسر دنیا به این ویروس مرموز است که تا به امروز 610 هزار نفر جان خود را از دست داده اند. تحقیقات در خصوص این ویروس و یافتن راهی برای درمان آن در جریان است، اما هنوز دارو یا واکسنی که این ویروس را از پای دربیاورد، کشف نشده و همچنان راه چاره جلوگیری از ابتلا به کروناویروس، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شست و شوی مداوم دست ها عنوان می شود.

حالا ماسک جزئی از پوشش بسیاری از مردم دنیا شده، از چین و کره جنوبی گرفته که زدن ماسک را اجباری نموده تا بریتانیا و آمریکا که زیاد هم استفاده از ماسک را جدی نگرفته اند و یا سنگاپور که تجهیزات حفاظتی اندکی دارد و از مردم می خواهد ماسک ها را برای مراقبین بهداشتی در بیمارستان ها باقی بگذارند.

به گزارش خبرنگاران، از چندی پیش فرضیه ناقلان بدون علامت بیماری کووید 19 مطرح شد و حدود یک ماه پیش سازمان بهداشت دنیای موضع خود را تغییر داد و بیان کرد درصدی از افراد جامعه ممکن است بی آنکه هیچ علامتی از بروز بیماری داشته باشند، ناقل باشند و این ویروس را به دیگر افراد منتقل نمایند. در همین زمان صحبت هایی از وجود این ویروس در هوا مطرح شد که همراه با تایید ناقلان بی علامت، بر ضرورت استفاده از ماسک صحه گذاشت. بسیاری از دولت ها پوشیدن ماسک را شرط لازم برای رفع کردن محدودیت های تردد اعلام کردند و به مردم این امکان را دادند که در صورت استفاده از ماسک بتوانند به مغازه ها، دفاتر و محل کاری خود بازگردند.

چه مدارکی داریم که ماسک در جلوگیری از کووید 19 مؤثر است؟

شواهد زیادی وجود دارد که اثربخشی ماسک ها را اثبات می نماید. بعضی مدارک از مطالعات آزمایشگاهی بر روی قطرات تنفسی و توانایی ماسک های مختلف برای مسدود کردن آنها سخن می گوید. در آزمایشی که با استفاده از فیلم با سرعت بالا انجام شد، نشان داد که صدها قطره از 20 تا 500 میکرومتر هنگام گفتن یک عبارت ساده فراوری می شود، اما تقریباً همه این قطرات در هنگام پوشاندن دهان توسط یک پارچه مناسب و استاندارد، مسدود شده اند. یک مطالعه دیگر در خصوص افرادی که آنفلوانزا یا سرماخوردگی داشتند، نشان داد که پوشیدن ماسک جراحی میزان این ویروس تنفسی ساطع شده در قطرات و ذرات معلق در هوا را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

قوی ترین شواهد به نفع ماسک ها، ناشی از مطالعات داده های اپیدمیولوژیک است. یک مطالعه جدید که اخیراً منتشر شده، میزان رشد کووید 19 را قبل و بعد از استفاده از ماسک در 15 ایالت و منطقه کلمبیا مقایسه نموده است. در این مطالعه مشخص شد که استفاده از ماسک، منجر به کاهش سرعت رشد روزانه کووید 19 می شود که با گذشت زمان مشهودتر است. یک مطالعه دیگر به آنالیز مرگ و میر کروناویروس در 198 کشور اشاره دارد و نشان داد جوامعی که از ماسک استفاده می کردند، میزان مرگ و میر کمتری دارند.

دو گزارش دیگر نیز حاکی از آن است که ماسک ها می توانند از انتقال سناریوهای پرخطر جلوگیری نمایند. در یک مورد، آزمایش شخصی که در یک هواپیما از چین به تورنتو سفر نموده بود، مثبت شد. این فرد سرفه خشک داشت و در طول پرواز خود ماسک داشت. در نهایت از تمام 25 نفر نزدیک به او در پرواز تست کرونا گرفتند که نتیجه منفی بود. در خصوصی دیگر در اواخر ماه مه، دو نفر که به کووید 19 مبتلا بودند، با 140 مشتری تماس نزدیک داشتند. همه ماسک پوشیده بودند و هیچ یک از مراجعان آزمایش مثبت کرونا نداشتند.

پزشکان تاکید دارد حتی اگر در جامعه ای زندگی می کنید که تعداد کمی از افراد ماسک می زنند، باز هم پوشیدن ماسک شانس ابتلا به ویروس را کاهش می دهید و آخرین پیش بینی موسسه سنجش و ارزیابی سلامت، حاکی از آن است که اگر 95 درصد از مردم در جامعه ماسک داشته باشند، ممکن است تا 1 اکتبر از 33 هزار مرگ و میر جلوگیری شود.

مطالعات بسیاری ماسک های مختلف را با هم مقایسه نموده اند، اما برای عموم مردم، مهمترین مورد ممکن راحتی است. بهترین ماسک آن است که می توانید راحت و به طور مداوم آن را بپوشید. ماسک های N95 فقط در شرایط پزشکی لازم است. ماسک های جراحی به طور کلی از ماسک های پارچه ای محافظ تر هستند و بعضی از افراد آنها را سبک تر و راحت تر می دانند، اما نکته پایانی این است که هر ماسکی که بینی و دهان را بپوشاند، فایده دارد.

بیش از 50 کشور دنیا ملزم به پوشش دهان و بینی خود هنگام ترک خانه هستند

حالا با شیوع افسارگسیخته کرونا ویروس در دنیا و برداشتن محدودیت های قرنطینه ای در بیشتر کشورهای مختلف،بیش از 50 کشور دنیا ملزم به پوشش دهان و بینی خود هنگام ترک خانه هستند.در چین، هنگ کنگ، ژاپن، تایلند و تایوان، فرض عمومی این است که هر کسی می تواند ناقل ویروس باشد، حتی افراد سالم. بنابراین برای پیشگیری، باید از دیگران در مقابل خودتان محافظت کنید. دولت های دیگر مانند انگلستان از مردم خواسته اند که برای اطمینان از تجهیزات محافظ شخصی برای کارمندان مراقبت های بهداشتی، ماسک نپوشند. در عین حال در اندونزی و فیلیپین، خیلی از مردم در شهرهای اصلی برای محافظت خودشان آغاز به زدن ماسک نموده اند.

در کشورهای آسیایی مانند چین، تایوان یا هنگ کنگ، ماسک ها حتی قبل از همه گیری کروناویروس نیز نسبتاً متداول بودند که به دلایلی همچون آلودگی و یا تجربه قبلی در خصوص شیوع SARS و H1N1 استفاده می شدند. ونزوئلا جزء اولین کشورهایی بود که در ماه مارس میلادی استفاده از ماسک صورت را در ملاء عام اجباری کرد. در 18 مارس، جمهوری چک اولین کشور اروپایی شد که ماسک پوشیدن را در سوپر مارکت ها، داروخانه ها و حمل و نقل عمومی اجباری کرد.

تاکید دولت ها در استفاده از ماسک تا جایی پیش رفت که بسیاری از کشورها در صورت عدم التزام به این دستور العمل بهداشتی جریمه های نقدی نیز مشخص کردند؛ از جمله وزارت کشور عراق که برای رانندگان و شهروندانی که در اماکن عمومی از ماسک و دستکش استفاده نمی نمایند جریمه 50 هزار دیناری معادل تقریبا 42 دلار در نظر گرفت؛ همچنین در پی افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در قطر، دولت این کشور زدن ماسک را برای تمام شهروندان اجباری اعلام نموده و برای کسانی که آن را رعایت ننمایند، مجازات هایی در نظر گرفت که می تواند تا سه سال زندان و یا جریمه 200 هزار ریالی (55 هزار دلار) نیز برسد. در آفریقای شمالی و مراکش پوشیدن ماسک از تاریخ 7 آوریل اجباری شد و با هشدار دولت به هرکسی که نتواند عمل کند با مجازات سه ماه زندان و 1300 درهم جریمه (130 دلار) رو به رو می شود.

در 22 آوریل، آلمان آخرین کشور اروپایی شد که پوشیدن ماسک صورت را در حمل و نقل عمومی و هنگام خرید در 16 ایالت خود اجباری کرد.

ژاپن پیروز در مهار کرونا با استفاده از ماسک

در میان کشورهایی که با سیاست استفاده از ماسک توانستند پیروز عمل نمایند، نام ژاپن قرار گرفته است؛ وقتی کرونا ویروس وارد ژاپن شد، همه مردم بسیار راحت با ماسک در جامعه حاضر شدند. پوشش چهره در ژاپن چیز جدیدی نیست. در فصول آنفلوانزا و تب یونجه، قطارها پر از مسافرانی بود در پشت ماسک های جراحی سفید پنهان شده اند. کارمندان مبتلا به سرماخوردگی و افرادی که آلودگی هوا اذیتشان کند، همیشه از ماسک استفاده می نمایند.

همچنین تجربه ژاپن در استفاده از ماسک ها به صدها سال پیش بر می شود. کارگران معدن برای جلوگیری از استنشاق گرد و غبار بین قرن 17 و 19 از ماسک استفاده می کردند. در آن موقع ماسک ها اغلب از خمیر آلو ساخته می شدند. در اوایل قرن بیستم، ژاپنی ها ماسک ها را غیرقابل تحمل می دانستند، اما متقاعد شدند که در طول همه گیری آنفلوانزای 1918 آن را بپوشند. اخیراً، مردم ژاپن در حین شیوع SARS و MERS از ماسک استفاده نموده اند و حالا هم در این همه گیری اخیر که 215 کشور دنیا به نوعی با آن دست به گریبانند، ژاپن با نرخ مبتلایان و مرگ و میر کمتری روبرو است.

تا زمانی که واکسن یا درمان مؤثر برای ویروس کرونا نداشته باشیم، راه چاره جلوگیری از شیوع بیشتر این اپیدمی، استفاده از ماسک است و در این بین باید بدانیم که وقتی بند ماسک هایمان شل شود، ریسک ابتلای افراد بیشتری به کووید 19 را شاهد خواهیم بود؛ پس برای محافظت از خودمان و دیگران باید ماسک بزنیم...

منابع: Bloomberg،weforum،Aljazeera،ucsf،mayoclinic

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 37050

به "از تجربه پیروز ژاپن در استفاده از ماسک تا چالش 215 کشور در مهار کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از تجربه پیروز ژاپن در استفاده از ماسک تا چالش 215 کشور در مهار کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید