استان کرمانشاه دارای پتانسیل های گردشگری خارق العاده ای است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، استان کرمانشاه دارای پتانسیل های گردشگری خارق العاده ای است.

استان کرمانشاه دارای پتانسیل های گردشگری خارق العاده ای است

این استان با وجود دارا بودن دو اثر ثبت جهانی شده یعنی کتیبه بیستون و منظر فرهنگی هورامان، قرارگیری کرمانشاه در شبکه شهرهای خلاق خوراک یونسکو و آثار فاخر در شرف ثبت جهانی همچون جهت گردشگری ساسانی و سنگ نگاره های تاریخی طاق بستان، کوه های سر به فلک کشیده، منابع آبی فراوان، پوشش جنگلی متنوع، گوناگونی فرهنگی متأسفانه آنطور که باید در حوزه اقتصاد گردشگری بهره نبرده است.

اگر بخواهیم سه جهت اصلی گردشگری را در استان کرمانشاه معرفی کنیم میتوان به دروازه ورودی شرقی، محور ساسانی (غربی) و منظر فرهنگی هورامان اشاره نمود که دارای مظاهر منحصر بفردی در حوزه گردشگری هستند. این سه جهت به همراه جاذبه های شهری کرمانشاه هدف مناسبی برای سفر برشمرده می شوند.

جاده تاریخی که از منطقه ها مرکزی ایران عبور نموده تا به مرزهای غربی استان کرمانشاه برسد از جانب شرق وارد استان می گردد. نکته جالب این جاده فواصل شهرهای جهت است که تقریباً برابر 5 فرسنگ است که از نظر حرکت کاروانی یک منزل محسوب میشده است. این خود نشان از قدمت تاریخی این جهت دارد.

دروازه ورودی شرقی

کنگاور دروازه شرقی استان کرمانشاه است که یکی از معروفترین بناهای تاریخی خاورمیانه را در خود جای داده است. معبد آناهیتا امروز هرچند از نظر ظاهری کمی آشفته است اما تصور شکوه آن از پس ویرانه ها حس ایران دوستی هر بیننده ای را بر می انگیزاند. امید است با سرعت گرفتن فرآیند بازسازی معبد شاهد تحت جمشید ثانی در غرب ایران باشیم.

اما یکی از ویژگی های جالب کنگاور را میتوان در بحث اکوتوریسم و طبیعت گردی جستجو کرد. دسترسی به کوه امروله، سراب های کبوتر لانه و… تنها بخشی از طبیعت زیبای این شهرستان را شامل می گردد. روستای فش از جمله مهمترین نقاط هدف گردشگری این شهرستان است. فن اجرای تعزیه مخصوص این روستا و کارگاه های تنبورسازی در دامان طبیعت زیبا و باغ ها منحصر بفرد روستا می تواند هر بیننده ای را مجذوب خود کند.

در فاصله 30 کیلومتری کنگاور باغ شهر تاریخی صحنه واقع شده است که مهمترین اثر گردشگری آن سراب دربند صحنه است که با حوضچه های پر آب بسیارش شناخته شده است. وجود این جاذبه که راه دسترسی آن بسیار ساده است، سبب شده که گردشگران حتماً آن را در دفتر سفر خود علامت بزنند. سرریز آب سراب دربند باغ ها شهر را سیراب می نماید که نام باغ شهر صحنه برگرفته از این ویژگی است. در ورودی دربند صحنه، دو گور دخمه باستانی وجود دارد که یکی از آنها که به گوردخمه شیرین و فرهاد یا کیخسرو معروف است از آن جهت در میان تمام گوردخمه های خاورمیانه شاخص است که اتاقکهای آن دو طبقه است و سر در ورودی آن دارای نقش خورشید بالدار است، نقشی که نیای تصویر فروهر محسوب می گردد.

از ویژگی های جالب فرهنگی شهر صحنه پیوند ساز تنبور با زندگی مردمان آن دیار است بگونه ای که این شهر را باید یکی از دو مرکز اصلی ساخت ساز عرفانی تنبور در ایران دانست.

دهستان دینور به عنوان یکی از نخستین مکانهای یکجانشینی بشر در خاورمیانه یکی از نقاط مستعد گردشگری روستایی است که در شهرستان صحنه واقع شده است. این دهستان بواسطه تنوع معماری، گویش، پوشش، مذهب، طبیعت بکر، محصولات باغی و روستاهای هدف گردشگری آن به عنوان یک نقطه مجذوب کننده برای گردشگران مطرح است. افشره زیبایی دینور در دهستان کندوله نمایان است که لوکیشن فیلمبرداری فصل دوم سریال نون خ بوده است. بعلاوه عباس کیارستمی بزرگ اثر فاخر باد ما را خواهد برد را در روستای شاهپور آباد دینور جلوی دوربین برده است.

نخستین جاذبه ای که در جهت صحنه به سمت بیستون نشان از رسیدن به دیار عشاق دارد، رخی از کوه بیستون است که به شیرین خفته معروف است. اهمیت محوطه ثبت جهانی شده بیستون مرهون کتیبه باستانی داریوش هخامنشی است که بزرگترین سند جهانی باستان محسوب می گردد. وجود آثار تاریخی همچون مجسمه هرکول یونانی، آثار شاخص اشکانیان همچون نقش بلاش، نقش گودرز، مجلس مهرداد و آتشکده پارتی و بعلاوه آثار بجا مانده ساسانیان همچون فرهاد تراش، کاخ نیمه تمام و پل خسرو نشان از شکوه این محوطه در زمان باستان دارد. کاروانسرای ایلخانی که بر ویرانه های کاخ خسرو بنا شده و کاروانسرای بیستون که در شرف ثبت جهانی است، از جمله جاذبه های دیگر این محوطه تاریخی است. بعلاوه بیستون با افسانه شیرین و فرهاد گره خورده است و در ادبیات ایران زمین جایگاه ویژه ای دارد.

کوه بیستون غارهای زیادی در دل خود دارد که مهمترین آنها غار شکارچیان است که با توجه به مدارک کشف شده در حدود 70 هزار سال پیش در عصر حجر محل مراوده انسانهای نئاندرتال بوده است. صخره بیستون یکی از مجذوب کننده ترین نقاط برای صخره نوردی در سراسر جهان محسوب میگردد و همین سبب شده در طول سالیان گذشته جشنواره های متعددی در این حوزه برگزار گردد.

بیستون بخشی از شهرستان هرسین است. گوردخمه های سه قلوی سکاوند (اسحاق وند) و… بخشی دیگر از جاذبه های این دیار است. هرسین به شهر گلیم ایران معروف است که بافت منحصر بفرد گلیم هرسین بسیاری از مسافران سوغاتی انتخابی خود را از میان گلیم های متنوع و زیبای این شهر داشته باشند.

یکی دیگر از شهرستان های شرقی استان، سنقر کلیایی است. قله های بلند این شهرستان همچون دالاخانی در فصل زمستان همیشه پوشیده از برف است و به واسطه آن منابع آبی ارزشمندی در این شهرستان وجود دارد. سنقر با داشتن روستاهای سرسبز، سرابهای پر آب مستعد برنامه های طبیعت گردی است. با وجود دو سد جامیشان و سد سلیمان شاه، سنقر در حال تبدیل شدن به قطب ورزشهای آبی استان است. از نظر فرهنگی این شهر تنها شهر استان است که مردمان ترک زبان دارد. بطور کلی زندگی مردمان ترک و کرد در کنار هم در این شهرستان سبب بوجود آمدن تنوع جالب فرهنگی شده است. از دیگر جاذبه های این شهرستان میتوان به بقعه مالک اشاره نمود.

نویسنده: حمیدرضا کرمی | راهنمای گردشگری استان کرمانشاه

منبع: همگردی
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 75031

به "استان کرمانشاه دارای پتانسیل های گردشگری خارق العاده ای است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استان کرمانشاه دارای پتانسیل های گردشگری خارق العاده ای است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید