اسنپدراگون 888 در برابر A14 و کایرین 9000؛ نبرد تراشه&zwnjهای 5 نانومتری

به گزارش مجله یک کامپیوتر، در زمینه های تراشه های پرچم دار، 4 شرکت اپل، کوالکام، هواوی و سامسونگ نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند که در این میان سه شرکت اپل، کوالکام و هواوی از جدیدترین تراشه پرچم دار خود رونمایی کرده اند. با توجه به اینکه اسنپدراگون 888 به تازگی معرفی شده، در این مطلب قصد داریم آن را با دو رقیب مهم خود یعنی A14 اپل و کایرین 9000 هواوی مقایسه کنیم.

اسنپدراگون 888 در برابر A14 و کایرین 9000؛ نبرد تراشه&zwnjهای 5 نانومتری

انتظارات از عملکرد تراشه های نسل جدید

با وجود اینکه هر سه تراشه مبتنی بر فناوری ساخت 5 نانومتری هستند، اما تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. اپل مطابق معمول از هسته های پردازشی انحصاری خود استفاده کرده ولی کوالکام و هواوی از هسته های طراحی شده توسط شرکت Arm بهره برده اند. با این حال، اسنپدراگون 888 از هسته های تازه نفس Cortex-X1 و Cortex-A78 استفاده می کند ولی هواوی برای تراشه پرچم دار خود از هسته قدیمی Cortex-A77 استفاده کرده است.

اپل طی سال های گذشته توانسته در زمینه عملکرد تک هسته ای پردازنده، فاصله خود را با رقبا حفظ کند. A14 از 21 درصد عملکرد بهتری نسبت به A13 بهره می برد و پردازنده اسنپدراگون 888 در مقایسه با اسنپدراگون 865 حدود 25 درصد عملکرد بهتری را به ارمغان می آورد. در این میان، هواوی مدعی شده که کایرین 9000 حدود 10 درصد عملکرد بهتری نسبت به اسنپدراگون 865 پلاس ارائه می دهد.

با توجه به این ادعاها، به نظر می رسد A14 در زمینه تک هسته ای همچنان حرف اول را می زند. اما در رابطه با عملکرد چند هسته ای، به لطف تقسیم بندی هسته های مختلف تراشه های کوالکام و هواوی، این دو احتمالا رقیب قدری برای A14 محسوب می شوند.

در رابطه با عملکرد گرافیک و گیمینگ هم امسال شاهد رقابت نزدیک تری خواهیم بود. اپل از بهبود 8 درصدی گرافیک A14 نسبت به A13 خبر داده ولی کوالکام وعده بهبود 35 درصدی عملکرد گرافیک اسنپدراگون 888 را می دهد. هواوی هم مدعی شده پردازنده گرافیکی کایرین 9000 نسبت به اسنپدراگون 865 پلاس قادر به ارائه 52 درصد عملکرد بهتری است ولی این ادعای هواوی در بنچمارک ها نمود نداشته است.

البته برای اظهارنظر دقیق، باید بنچمارک های متعددی انجام شود ولی در هر صورت به نظر می رسد تراشه های جدید در زمینه گیمینگ حرف زیادی برای گفتن دارند و رضایت گیمرها را جلب می کنند.

اسنپ دراگون 888 در برابر رقبا؛ نتایج بنچمارک اولیه

هنوز هیچ گوشی مبتنی بر اسنپدراگون 888 راهی بازار نشده اما بنچمارک های آیفون 12 و هواوی میت 40 به خوبی توان تراشه های 5 نانومتری را نشان می دهند. برای مقایسه، این تراشه ها با بنچمارک Speed Test G آزمایش قرار شده اند که عملکرد آن ها را در شرایط واقعی نشان می دهد. همچنین با توجه به ادعاهای مطرح شده درباره اسنپدراگون 888، تخمین عملکرد آن در نمودار قرار گرفته است.

روی هم رفته کایرین 9000 نسبت به نسل قبلی با پیشرفت قابل توجهی روبه رو شده است. به عنوان مثال پردازنده گرافیکی نه چندان خوب کایرین 990 حالا جای خود را یک پردازنده گرافیکی قدرتمند داده است. با این وجود، جدیدترین تراشه هواوی را فقط می توان رقیب مناسبی برای اسنپدراگون 865 در نظر گرفت.

روی هم رفته، مقام بهترین تراشه 5 نانومتری به اپل یا کوالکام تعلق می گیرد مگر اینکه سامسونگ با جدیدترین تراشه پرچم دار خود همه را غافلگیر کند. در حال حاضر، A14 سریع ترین تراشه موبایل محسوب می شود ولی اگر ادعاهای کوالکام صحت داشته باشد، اسنپدراگون 888 تا حدی نسبت به A14 عملکرد بهتری ارائه خواهد کرد.

فراتر از عملکرد پردازنده و پردازنده گرافیکی

دیگر مانند گذشته نمی توان عملکرد کلی تراشه ها را فقط بر اساس عملکرد پردازنده و پردازنده گرافیکی قضاوت کرد. سرعت حافظه، پردازش تصویر، یادگیری ماشینی و دیگر موارد برای عملکرد کلی گوشی و عمر باتری آن ها اهمیت زیادی دارند.

به عنوان مثال، پشتیبانی اسنپدراگون 888 و کایرین 9000 از رم LPDDR5 نه تنها به معنای سرعت بیشتر نسبت به گوشی های مبتنی بر رم LPDDR4X است، بلکه این ویژگی منجر به کاهش مصرف انرژی هم می شود. همچنین توان پردازشی مربوط به هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی هم برای ویژگی های نرم افزاری اهمیت زیادی دارد که روزبه روز تراشه ها در این زمینه بهبود پیدا می کنند.

قابلیت های پردازش تصویر هم یکی دیگر از ویژگی های حائز اهمیت تراشه ها محسوب می شود. پشتیبانی از دوربین چندگانه با رزولوشن بالا، امکان پردازش چندین فریم و پشتیبانی از رزولوشن بالا برای فیلم برداری از جمله قابلیت هایی هستند که برای بسیاری از کاربران اهمیت زیادی دارند. به عنوان مثال، اسنپدراگون 888 و کایرین 9000 از قابلیت ضبط ویدیوی HDR با نوردهی های مختلف و همچنین امکانات پیشرفته کاهش نویز در تصاویر و ویدیوها بهره می برند.

از دیگر امکانات اسنپدراگون 888 می توانیم به امکان ثبت عکس های 10 بیتی HEIF و همچنین پردازش هم زمان خروجی 3 دوربین اشاره کنیم. در عین حال، تراشه A14 اپل هم ویرایش ProRAW و فیلم برداری ویدیوهای مبتنی بر سرعت 60 فریم در ثانیه با فرمت دالبی ویژن را امکان پذیر کرده است.

هر سه تراشه روی هم رفته در زمینه قابلیت های عکاسی و فیلم برداری حرف زیادی برای گفتن دارند که در نهایت این ویژگی ها باید با بهبود کیفیت عکس ها نمود پیدا کند. روی هم رفته، امروزه به غیر از کیفیت سنسور دوربین و لنزهای استفاده شده، قدرت پردازشی تراشه و الگوریتم های نرم افزاری هم نقش مهمی را برای کیفیت عکس ها ایفا می کنند.

نقش مهم مودم های 5G یکپارچه

یکی از تفاوت های مهم تراشه A14 نسبت به اسنپدراگون 888 و کایرین 9000 این است که A14 از مودم 5G جداگانه بهره می برد ولی دو تراشه دیگر مبتنی بر مودم 5G داخلی هستند. اپل حدود یک سال دیرتر از رقبای خود وارد حوزه 5G شده و از تکنولوژی هم یک نسل عقب مانده است.

از بین مزیت های مودم 5G یکپارچه با تراشه می توانیم به بهبود عمر باتری و سهولت توسعه اشاره کنیم. اما در نهایت با توجه به شرایط فعلی شبکه های 5G، کاربران به احتمال زیاد متوجه تفاوت سرعت اینترنت 5G بین این تراشه ها نخواهند شد.

برنده نهایی تراشه های 5 نانومتری

حرکت به سمت فناوری ساخت 5 نانومتری علاوه بر بهبود مصرف انرژی، به معنای افزایش تراکم ترانزیستورها است که به شرکت ها اجازه می دهد امکانات این تراشه ها را افزایش بدهند. همان طور که انتظار داشتیم، هر سه تراشه از امکانات جذابی برای گوشی های پرچم دار بهره می برند.

اپل به لطف معماری انحصاری پردازنده و پردازنده گرافیکی تراشه خود، در برخی بنچمارک ها توانسته رتبه اول را در بخش عملکرد تک هسته ای به دست بیاورد. با این حال، هواوی و کوالکام تلاش خود را برای بهبود پردازش گرافیک دوچندان کرده اند. با توجه به اینکه هنوز بنچمارک های رسمی مربوط به اسنپدراگون 888 منتشر نشده، هنوز نمی توانیم با قاطعیت درباره جایگاه این تراشه نسبت به رقبای آن صحبت کنیم.

از دیگر رویکردهای مشابه هر سه تراشه، می توانیم به افزایش توجه برای پردازش تصویر و یادگیری ماشینی اشاره کنیم. چنین قابلیت هایی منجر به بهبود کیفیت تصاویر و بهره گیری از قابلیت های پیشرفته مربوط به هوش مصنوعی می شود. با این حال، در این زمینه معیار واضح و روشنی وجود ندارد و به همین خاطر نمی توانیم به طور مستقیم و دقیق هر سه تراشه را در این زمینه مقایسه کنیم.

اما در نهایت گوشی های مبتنی بر این تراشه ها بیشترین اهمیت را دارند. اپل و هواوی به دلیل اینکه از تراشه هایشان در گوشی های ساخت خود استفاده می کنند، می توانند از این مزیت برای بهبود عملکرد گوشی ها بهره ببرند. از طرف دیگر، کوالکام تراشه های خود را به شرکت های مختلفی می فروشد و نمی تواند بهره گیری از تمام قابلیت های اسنپدراگون 888 را اجباری کند.

باید ببینیم در سال 2021 گوشی های مبتنی بر این تراشه اسنپدراگون چه امکاناتی را به ارمغان می آورند. البته همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم، سامسونگ هنوز از جدیدترین تراشه پرچم دار اگزینوس که قرار است در گوشی های گلکسی S21 استفاده شود، رونمایی نکرده است. روی هم رفته، نبرد تراشه های موبایل روزبه روز داغ تر می شود و در نهایت کاربران برنده نهایی این نبرد خواهند بود.

  • هر آنچه باید درباره تراشه اسنپدراگون 888 بدانید

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 15 دی 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 46667

به "اسنپدراگون 888 در برابر A14 و کایرین 9000؛ نبرد تراشه&zwnjهای 5 نانومتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسنپدراگون 888 در برابر A14 و کایرین 9000؛ نبرد تراشه&zwnjهای 5 نانومتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید