افزایش عمر خطوط انتقال نفت، محصولی دانش بنیان که خطوط فرسوده نفتی را ترمیم می نماید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، محصول دانش بنیان و ایران ساخت پوشش خطوط نفتی، این امکان را به وجود می آورد که بدون احتیاج به تعویض و حفاری های گسترده، خطوط فرسوده ترمیم گردد.

افزایش عمر خطوط انتقال نفت، محصولی دانش بنیان که خطوط فرسوده نفتی را ترمیم می نماید

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، الهامیان، عضو هیات مدیره شرکت فراتک نوین پارسه که این محصول را فراوری نموده است، گفت: پوشش تعمیرکننده خطوط فرسوده، برای نخستین بار در کشور بومی سازی و در مقیاس صنعتی در شرکت فراتک نوین پارسه فراوری شده است.

پوشش تعمیرکننده خطوط فرسوده این قابلیت را دارد که بدون حفاری و جایگزین کردن لوله های نو، عمر خطوط فاضلاب یا هر خط انتقال دیگر را به مدت 50 سال افزایش دهد.

در فراوری پوشش تعمیرکننده از فناوری های نوین مربوط به صنعت کامپوزیت استفاده شده است. علومی همانند شیمی و دانش فراوری ماشین آلات مکانیکی نیز در فراوری این محصول به کار رفته است.

لوله های زیر زمینی در سراسر دنیا برای انتقال نفت، گاز، آب، فاضلاب و حفاظت از کابل های مخابراتی و خطوط انتقال نیرو استفاده می شوند. این خطوط لوله که عمدتا به صورت مدفون در خاک یا آب استفاده می شوند، همیشه با مسائل متعددی از نظر حفظ و نگهـداری روبرو بـوده و بـه همین دلیل بازسازی و تعمیر خطوط لوله از نظر مالی و فنی همیشه با مشکل روبرو بوده است.

نوآوری در تعمیر خطوط لوله

روش های سنتی تعمیر و بازسازی لوله ها شامل حفاری و تعویض بخش آسیب دیده و یا اتصال روکش فولادی روی لوله بوده اما احتیاج به روش های سریع تر، مطمئن تر و با هزینه های کمتر احساس شد. در پی نتایج مثبت به دست آمده از کاربرد کامپوزیت های پلیمری تقویت شده با الیاف، در کاربردهای عمرانی توجه ویژه ای به استفاده از این مواد برای انجام تعمیرات خطوط لوله معطوف شد.

پس از انجام تحقیقات و فراوری نهایی پوشش تعمیرکننده معین شد که محصول فراوری شده در مجموعه فراتک نوین پارسه یک دوم نمونه خارجی قیمت دارد و علاوه بر این تا میزان قابل توجهی هزینه های حفاری و جایگزینی لوله ها را کاهش می دهد و معضلاتی همانند سخت شدن تردد، ترافیک و آسیب به نمای بصری شهر را دیگر در پی ندارد.

با وجود این که در مرحله زمینه سازی صادرات پوشش تعمیرکننده به خارج از کشور هستیم و هنوز این امر محقق نشده است اما توانسته ایم 50 فرصت شغلی ایجاد کنیم و از متخصصین در این عرصه استفاده کنیم.

در شهر اصفهان 7 کیلومتر از خطوط فاضلاب بواسطه پوشش تعمیر کننده، ترمیم شده است که این اقدام صرفا مانع خروج 7 میلیون دلار ارز از کشور شده است زیرا اگر این خطوط بواسطه نمونه خارجی پوشش تعمیرکننده ترمیم می شد این میزان ارز از کشور خارج می شد.

الهامیان، با اشاره به چالش های پیش روی شرکت های دانش بنیان شرح داد: امیدوارم ظرفیتی در کشور ایجاد گردد تا از شرکت های دانش بنیان به برترین شکل حمایت گردد تا بتوانند در عرصه های مختلف به خودکفایی برسند؛ این کار، با اعتماد به شرکت های دانش بنیان محقق می گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 67172

به "افزایش عمر خطوط انتقال نفت، محصولی دانش بنیان که خطوط فرسوده نفتی را ترمیم می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش عمر خطوط انتقال نفت، محصولی دانش بنیان که خطوط فرسوده نفتی را ترمیم می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید