امنیت خون در ایران برابر با کشورهای پیشرفته است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: بر اساس مستندات سازمان بهداشت جهانی امنیت خون در ایران برابر با کشورهای پیشرفته است؛ این در حالی است که امکانات زیرساختی این سازمان قابل مقایسه با آن کشورها نیست.

امنیت خون در ایران برابر با کشورهای پیشرفته است

دکتر پیمان عشقی در مراسم افتتاح ساختمان ستادی انتقال خون خراسان رضوی اظهار کرد: از هر 10 هزار نفر یک نفر دارای خون نادر است و برای تهیه هر کیسه آن 130 میلیون ریال هزینه می گردد. کوشش های نیروهای انتقال خون کشور موجب شده که ایران در میان 23 کشور دنیا به عضویت شبکه دنیای خون های نادر در آید.

وی با بیان اینکه خون یک داروی بیولوژی و حیاتی است و هیچ چیز را نمی توان جایگزین آن کرد، اظهار کرد: برای اینکه خون سالم از اهدانماینده به مصرف نماینده برسد، بیش از 1700 دستورالعمل فنی تدوین و همین موضوع موجب شده این سازمان تنها سازمان حیاتی وزارت بهداشت محسوب گردد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: سالانه بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر به پایگاه های اهدای خون در کشور مراجعه می نمایند. از این تعداد از 2 میلیون نفر خون دریافت می گردد. سالانه حدود هفت میلیون فرآورده خونی فراوری می گردد که برای تهیه آن به طور روزانه میان شهرهای مهم کشور لوله های خون جابه جا می گردد تا دقیق ترین تست های غربالگری روی آن انجام گردد. این فرایند در هیچ لحظه ای متوقف نمی گردد.

وی با اشاره به اینکه ایران بالاترین شاخص اهدای خون داوطلبانه را در بین کشورهای منطقه دارد، توضیح داد: این سازمان 4500 نیرو دارد که در 31 استان کشور در حال خدمت رسانی هستند. در 2 سال اخیر مجوز جذب 500 نیروی دیگر به این سازمان داده شده اما ضروری است حمایت های بیشتری از سوی مسئولان ارشد کشوری از این سازمان صورت گیرد.

انتقال خون خراسان رضوی مسئولیت تامین فرآورده های خونی 62 بیمارستان را بر عهده دارد

دکتر حمید رضا اسلامی، سرپرست انتقال خون خراسان رضوی نیز در این مراسم بیان نمود: این سازمان مسئولیت تامین فرآورده های خونی 62 بیمارستان را در 6 دانشگاه و دانشکده استان خراسان رضوی بر عهده دارد. فعالیت این سازمان نقش کلیدی و حیاتی در حوزه سلامت دارد و تا کنون تمام کوشش مسئولان و کارکنان این سازمان بر این بوده که هیچ بیمار احتیاجمندی بدون فرآورده خونی نماند.

به گزارش وبدا وی با بیان اینکه پروژه ساختمان انتقال خون خراسان رضوی از 12 سال پیش کلید خورد و در این مدت به علت کمبود منابع اعتباری فرایند ساخت آن به کندی انجام شد، گفت: در حال حاضر بخش ستادی این ساختمان به بهره برداری رسیده است. با توجه به توسعه تخت های بیمارستانی و احتیاج روزافزون به فرآورده های خونی ضروری است ساخت و بهره برداری از سایر بخش های این پروژه نیز در اولویت قرار گیرد.

سرپرست انتقال خون خراسان رضوی افزود: بیش از 70 درصد فرایند ساخت پروژه ساختمان ستادی انتقال خون در امسال اجرا شده و امیدواریم با پیگیری و حمایت مسئولان مرحله دوم پروژه نیز در راستای توسعه خدمات رسانی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی به زودی به بهره برداری برسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 دی 1400 بروزرسانی: 4 دی 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 67683

به "امنیت خون در ایران برابر با کشورهای پیشرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امنیت خون در ایران برابر با کشورهای پیشرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید