بازدید روزانه دو هزار و 500 گردشگر داخلی و خارجی از نوش آباد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مجید نوری در گفت و گو با خبرنگاران گفت: بازدید این میزان گردشگر موجب افزایش 20 درصدی بازدید گردشگران از این اثر منحصر به فرد دستکن در کشور نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل شده است.

بازدید روزانه دو هزار و 500 گردشگر داخلی و خارجی از نوش آباد

وی افزایش ورودی های شهر زیرزمینی از دو به سه ورودی، آب و هوای مناسب سال جاری، معرفی بیشتر این شهر زیرزمینی و همکاری مردم و انجمن دوستداران میراث فرهنگی را از دلایل این افزایش دانست.

شهر زیر زمینی نوش آباد اویی که در سه طبقه معماری و به صورت دستکند تا عمق 20 متری زیر زمین حفر شده، چیزی فراتر از مراکزی است که به عنوان شهر زیرزمینی در مناطقی شامل شهر کوبرپدی استرالیا یا کاپادوکیه ترکیه و ونکوور کانادا معرفی شده است.

آنچه که مورخان و باستان شناسان در خصوص شهر زیرزمینی گفته اند این است که شهر زیرزمینی نوش آباد، روایت تاریخ ساسانیان و 14 قرن پیشینه فرهنگ و تمدن ساکنان سرزمین پارس را در خود نهفته دارد.

فلسفه وجودی معماری این مجموعه باستانی در سه بخش محلی برای عبادت نمایندگان آئین میترائیسم، مکانی برای حفاظت در برابر گرمای 40 درجه کویر و یا پناهگاهی در برابر مهاجمان تعریف شده است.

با توجه به نقل قول های شفاهی شاهدان عینی که دهه هشتاد عمر خود را سر می نمایند، این مجموعه معماری از نوش آباد آغاز می گردد و تا غار رییس در شهر سبز نیاسر در فاصله 20 کیلومتری جنوب غرب کاشان، ادامه داشته است.

هر دو اثر تاریخی غار رییس نیاسر و شهر زیرزمینی نوش آباد، از نظر معماری شبیه هستند با این تفاوت که نیاسر منطقه ای کوهستانی است اما نوش آباد، در دامان ریگزارهای گرم کویر آرام گرفته است.

از دیگر شگفتی های شهر زیرزمینی نوش آباد، برخلاف دیگر آثاری که به نام شهر زیرزمینی خوانده می شوند، جریان هوای تازه است که به وسیله چاه های ورودی تامین می گردد و این شیوه تهویه هوا، باعث شده که تنفس داخل آن به خوبی انجام گردد.

دیگر وجه تمایز اویی، سه طبقه بودن آن است، در حالی که دیگر آثار دنیا فقط یک طبقه بوده و وسعتی به مراتب کمتر دارند این مساله موجب برتری روز به روز شمار گردشگران خارجی برای دیدن این اثر باستانی ناشناخته شده است.

شهر زیرزمینی نوش آباد در سال 1383 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 آذر 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 16310

به "بازدید روزانه دو هزار و 500 گردشگر داخلی و خارجی از نوش آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید روزانه دو هزار و 500 گردشگر داخلی و خارجی از نوش آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید