باکو بر تسریع اجرای طرح های مشترک با تهران تاکید نمود

به گزارش مجله یک کامپیوتر، باکو - خبرنگاران - شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجانگفت : با تمام توان برای سرعت بخشیدن به اجرای طرح های مشترک مالی با ایران کوشش خواهیم کرد.

باکو بر تسریع اجرای طرح های مشترک با تهران تاکید نمود

به گزارش خبرنگاران ، مصطفی اف روز آدینه در سرانجام سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در گفت و گو با خبرنگاران اضافه کرد: روابط دو کشور در حوزه های نفت و گاز ، حمل و نقل و ترانزیت ، برق ، تجارت ، سرمایه گذاری و گردشگری توسعه خواهد یافت.

رییس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری آذربایجان و ایران

با اشاره به توافقات اجلاس در زمینه ساخت کارخانه فراوری قطعات خودرو در کوی صنعتی نفتچالا و کارخانه فراوری اتوبوس در کوی صنعتی حاجی قابول گفت: ساخت کارخانه مشترک داروسازی در حومه باکو نیز بسرعت ادامه خواهد یافت.

مصطفی اف به کوشش های مشترک راهبردی در قالب تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال - جنوب اشاره و خاطر نشان کرد : این مهم در یادداشت تفاهم نهایی اجلاس کمیسیون مشترک انعکاس یافته و بر اساس آن جمهوری آذربایجان و ایران به همکاری در زمینه ساخت بخش رشت - آستارا این دالان بین المللی ادامه خواهند داد.

وی تسهیل در رفت و آمد شهروندان آذربایجانی به وسیله خاک ایران به جمهوری خود مختار نخجوان ،معافیت کامیون های کشورش از پرداخت حق ترانزیتی و تردد بخشی از کامیون های ایرانی به مقصد اروپا به وسیله خاک نخجوان را از جمله توافقات حاصله در این اجلاس بیان کرد.

مصطفی اف یادآورشد :در دیدار های قبلی در باره فعالیت شبانه روزی گذرگاه های مرزی دو کشور توافق شده بود و در این اجلاس نیز تصمیم گرفتیم فعالیت نهادهای قرعی از جمله خدمات بیمه در این گذرگاه ها 24ساعته گردد.

وی اضافه کرد: در بخش برق در مورد ادامه کار مشترک برای ساخت و بهره برداری سد و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی روی رودخانه ارس به توافق رسیدیم و این مساله مهمی است.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت : دو کشور در مورد کابل های فیبر نوری توافق شده است و طرح مهم فن آوری اطلاع رسانی میان تهران و باکو اجرا خواهد شد.

سیزدهمین اجلاس دو روزه کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان 23 و 24 اسفند ماه جاری در باکو برگزار و فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در راس یک هیات اقتصادی کشورمان برای حضور در این اجللاس وارد باکو شد.

در این اجلاس راهکارهای گسترش همکاری های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه های سرمایه گذاری، تجاری، اقتصادی و بانکی، گمرک و مسایل مرزی، ارتباطات، انرژی و محیط زیست، کشاورزی، امنیت غذایی و بهداشت، علمی و آموزشی و فرهنگ و گردشگری در قالب هشت کمیته تخصصی آنالیز شد.

در سرانجام سیزدهیم اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان سه سند همکاری از جمله یادداشت تفاهم نهایی این اجلاس ، ساخت کارخانه اتوبوس سازی در کوی صنعتی حاجی قابول ، ساخت کارخانه فراوری قطعات خودرو در کوی صنعتی شهر نفتچالا با سرمایه گذاری مشترک به امضا رسید

دیدار با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان، نخست وزیر، وزیر اقتصاد، وزیر کشاورزی، رییس بانک ملی، رییس راه آهن، رییس گمرک، حضور در همایش مشترک تجاری و سرمایه گذاری و بازدید از کوی صنعتی پیراللهی حومه باکو از جمله برنامه سفر دو روزه وزیر امور اقتصاد و دارایی کشورمان به جمهوری آذربایجان بود.

دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در اسفند ماه سال گذشته در تهران برگزار شده بود.

شبس*خاورم ** 337 *1917

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 5536

به "باکو بر تسریع اجرای طرح های مشترک با تهران تاکید نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باکو بر تسریع اجرای طرح های مشترک با تهران تاکید نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید