برای خرید کابینت آشپزخانه چقدر هزینه کنیم و به چه نکاتی توجه کنیم؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بسیاری از افراد اعتقاد دارند که آشپزخانه قلب تپنده هر خانه ای محسوب می گردد؛ چرا که مهم ترین فضا برای پخت و پز و جمع شدن افراد خانواده کنار هم، آشپزخانه است. به همین دلیل بیشتر افراد برای این بخش از خانه بیشتر از سایر قسمت ها هزینه می نمایند.

برای خرید کابینت آشپزخانه چقدر هزینه کنیم و به چه نکاتی توجه کنیم؟

در حقیقت آشپزخانه به دلیل فضاهای مختلفی که دارد، پر جزئیات ترین بخش خانه است. از طرفی برای یک پخت و پز ساده، افراد زمان زیادی را در آشپزخانه سپری می نمایند. در نتیجه زیبایی و راحتی شرایط آشپزخانه اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از اجزای تشکیل دهنده آشپزخانه که روی ظاهر آن تاثیر زیادی می گذارد کابینت است. کمد و قفسه هایی که ظروف و مواد غذایی را چنان ماهرانه در خود پنهان می نمایند که گویی وجود ندارند. به همین دلیل است که خانم های خانه علاقه زیادی به کابینت دارند و برای انتخاب طرح و رنگ آن وسواس زیادی نشان می دهند. با توجه به اهمیت کابینت در طراحی آشپزخانه در مطلب امروز، راهنمای جامعی درباره انتخاب و خرید کابینت آشپزخانه را ارائه نموده ایم. پس در صورتی که قصد تعویض کابینت های آشپزخانه خود را دارید، این مطلب کاملا مناسب شما خواهد بود.

انواع کابینت از نظر جنس

درحال حاضر انواع مختلفی از کابینت با رنگ و مدل های متنوع در بازار موجود است که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. هر کابینتی متناسب با جنس و کیفیت خود با قیمت متفاوتی عرضه می گردد. به همین دلیل افراد برای خرید محدودیتی ندارند و با داشتن یک بودجه حداقلی، می توانند کابینت مناسب آشپزخانه خود را پیدا نمایند. انواع کابینت بر اساس جنس عبارت هستند از:

کابینت های کاملا فلزی

این نوع از کابینت ها در زمان گذشته، انتخاب بیشتر افراد بودند؛ اما امروزه کمتر خانه ای پیدا می گردد که همچنان کابینت های کاملا فلزی داشته باشد. به طور تقریبی همه خانه های نوساز و بیشتر خانه های قدیمی بازسازی شده از کابینت های مدل جدید بهره مند هستند یا از ترکیب کابینت های فلزی و انواع دیگر کابینت در طراحی آنها استفاده می نمایند. برای مثال با توجه به قیمت مقرون به صرفه این کابینت ها، بسیاری از افراد ترجیح می دهند که بدنه کابینت های خود را از فلز تهیه نموده و برای درب آن از جنس دیگری استفاده نمایند. این کابینت ها نسبت به انواع دیگر قیمت مناسب تری دارند. به همین دلیل است که بیشتر افراد سعی می نمایند که بدنه کابینت را فلزی و درب ها را از جنس ام دی اف، چوب یا و… خریداری نمایند.

از معایب این کابینت ها می توان به احتمال از بین رفتن رنگ کابینت اشاره نمود. بنابراین پس از چند سال استفاده از کابینت های فلزی، باید مجددا آن ها را رنگ کرد. همچنین کابینت های تمام فلزی در برابر رطوبت مقاومت کمی داشته و دچار زنگ زدگی می شوند. قیمت مناسب، تعویض آسان و استحکام کافی هم از مزایای این کابینت است.

کابینت های تمام چوب

یکی از گران قیمت ترین انواع کابینت ، مدل های چوبی هستند. این کابینت ها جلوه و زیبایی خاصی به خانه می دهند و باعث ایجاد فضایی گرم و انرژی مثبت در خانه می شوند. دوام، کیفیت و زیبایی بسیار چشم نواز این کابینت ها باعث شده است کابینت های چوبی هواداران بسیار زیادی داشته باشند؛ اما کابینت های تمام چوب قیمت بالایی دارند و خرید آن ها برای متقاضیان خرید کابینت، بسیار گران تمام خواهد شد. علاوه بر قیمت زیاد، مدت زمان طولانی برای آماده سازی و نصب کابینت های چوبی از دیگر معایب این کابینت ها محسوب می گردد.

کابینت های ام دی اف

ام دی اف، در واقع از ضایعات و بخش های دور ریختنی چوب تهیه می گردد. بنابراین نمی توان گفت که کابینت های MDF نوعی از کابینت های چوبی هستند. ام دی اف ها انواع مختلفی دارند و در طیف رنگی بسیار گسترده ای تهیه می شوند. بنابراین دست کاربران برای انتخاب رنگ مناسب با دکور آشپزخانه خود باز است. نقاط قوت و مزایای کابینت های ام دی اف بسیار زیاد است. برای مثال کابینت های ام دی اف در برابر رطوبت و حرارت مقاومت بالایی دارند. از طرفی با توجه به اینکه میزان رطوبت و حرارت در فضای آشپزخانه نسبت به سایر قسمت های خانه بسیار بالا است، کابینت های ام دی اف انتخاب خوبی برای آشپزخانه ها خواهند بود. همچنین طرح و رنگ های گوناگون کنار قیمت مقرون به صرفه از دیگر مزایای این کابینت ها به شمار می آید.

کابینت های هایگلاس

کابینت های هایگلاس در واقع زیر مجموعه کابینت های ام دی اف هستند. می توان گفت که این نوع از کابینت ها، همان کابینت های ام دی اف هستند که روکش بسیار نازکی از هایگلاس روی آن را پوشانده است. این کابینت ها بسیار براق بوده و با درخشندگی خود جلوه خاصی به محیط می بخشند. همچنین تمیز کردن کابینت های هایگلاس نسبت به انواع دیگر کابینت ساده تر است. البته باید گفت قیمت کابینت های هایگلاس نسبت به کابینت های ام دی اف معمولی کمی بیشتر است. پس اگر قصد خرید این نوع از کابینت ها را دارید، بودجه بیشتری برای خرید تامین کنید.

کابینت های پی وی سی

این نوع از کبینت ها هم مانند کابینت های هایگلاس در واقع نوعی کابینت ام دی اف هستند که روی آن ها را با روکش نازکی از ورقه PVC پوشانده اند. کابینت های پی وی سی بیشتر برای فضای داخل سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما برخی از افراد برای کابینت زیر ظرفشویی آشپزخانه هم از این نوع کابینت استفاده می نمایند؛ البته در نظر داشته باشید که این گروه از کابینت ها به دو دسته کابینت های تمام پی وی سی و کابینت های ام دی اف با روکش پی وی سی تقسیم می شوند. این دسته از کابینت ها نسبت به انواع دیگر قیمت مناسب تری دارند. همچنین نگهداری از آن ها راحت تر است. درباره معایب کابینت های پی وی سی هم می توان به آسیب رسانی آن ها به محیط زیست، عدم قابلیت بازیافت و زیبایی کم آن نسبت به انواع دیگر کابینت اشاره نمود.

نکات مهم برای خرید کابینت

برای خرید کابینت هم مانند هر دستگاه یا وسیله دیگری، باید به نکاتی توجه کرد. برخی از مهم ترین نکات را در زیر آورده ایم:

بودجه خود را در نظر بگیرید

با توجه به معرفی انواع کابینت، حال باید بودجه خود را معین کنید و متناسب با بودجه خود جنس کابینت مورد نیازتان را معین کنید.

راحتی خود را از قلم نیاندازید

در نظر داشته باشید صرف نظر از قیمت، استفاده از کابینت ها باید برای شما راحت باشد. بهترین حالت این است که کابینت ها نسبت به محیط آشپزخانه بیشترین فضای ممکن را در اختیار شما قرار دهند و برای دسترسی به آن ها محدودیتی نداشته باشید.

سطح کابینت را انتخاب کنید

برای روی کابینت می توانید ازانواع سطوح چوبی یا سنگی بهره ببرید. برای انتخاب سطح روی کابینت، به طراحی و دکور کلی آشپزخانه خود توجه کنید. این موضوع بیشتر به سبک زندگی و سلیقه شما بستگی خواهد داشت.

عمق کابینت ها را آنالیز کنید

در صورتی که فضای آشپزخانه به شما اجازه می دهد، کابینت هایی با عمق زیاد تهیه کنید. همچنین برای ایجاد فضای بیشتر، می توان از کابینت های کوچک کنار گاز برای قرار دادن ادویه ها استفاده کرد. در نظر داشته باشید اغلب کابینت هایی که در کنج قرار دارند، به دلیل نوع طراحی بلااستفاده هستند. می توانید در این بخش یک کابینت چرخان یا قفسه فلزی قرار دهید و با فراهم کردن کابینت سوپر بیشترین استفاده را از این فضا داشته باشید.

درباره یراق حساسیت داشته باشید

در این مقاله درباره انواع بدنه برای کابینت ها صحبت کردیم، اما بخش مهم دیگری که در خرید مورد استفاده قرار می گیرد یراق آلات است. یراق شامل همه بخش های جانبی نظیر لولا، ریل، دستگیره، قفسه ها و… می گردد. این بخش اهمیت بسیار بالایی دارد، چرا که باعث افزایش ماندگاری و کیفیت عملکرد کابینت ها خواهد شد.

به فضای آشپزخانه دقت کنید

اگر آشپزخانه شما سقف کوتاهی دارد، از کابینت با طرح خطوط عمودی و دستگیره های بلند بهره ببرید. برعکس اگر آشپزخانه ای با سقف بلند دارید، از طرح هایی با خطوط افقی بهره ببرید. همچنین می توانید در صورت کوچک بودن فضای آشپزخانه، از کابینت های براق بهره ببرید. این کابینت ها با نمایش انعکاس ملایمی از فضای آشپزخانه باعث عظیم تر به نظر رسیدن محیط خواهند شد.

از رنگ های ترکیبی بهره ببرید

برای انتخاب کابینت، بهتر است از دو رنگ متضاد بهره ببرید. رنگ های یکدست برای کابینت، فضای آشپزخانه را بی روح خواهند کرد. در صورتی که ترکیب دو رنگ متضاد برای کابینت ها، علاوه بر حفظ تعادل رنگ های محیط، احساس بهتری به همراه خواهند داشت.

قیمت کابینت های مختلف

با توجه به آنچه گفته شد، قیمت کابینت ها بسیار متفاوت است. هریک از پنج گروه اصلی کابینت ها به چندین زیر مجموعه تقسیم می شوند و هریک از این زیر مجموعه ها قیمت های خاص خود را دارند. با وجود این در یک جمع بندی کلی می توان قیمت گفت کابینت های چوبی از هر نوع چوب هم که در نظر بگیریم، گران قیمت ترین انواع کابینت هستند. در مقابل کابینت های فلزی ارزان ترین انواع کابینت محسوب می شوند. البته هم کابینت های چوبی و هم کابینت های فلزی به انواع مختلف چوب و فلز تقسیم می شوند و قیمت های مختلفی دارند. درباره کابینت های ام دی اف هم، متناسب با نوع روکش قیمت های مختلفی وجود دارد. برای مثال کابینت ام دی اف با روکش پی وی سی ارزان تر از کابینت ام دی اف با روکش هایگلاس است. همچنین کابینت های تمام ام دی اف قیمتی میانه دارند. ترکیب هریک از این جنس ها برای کابینت، باعث تغییر در قیمت نهایی کار می گردد.

بنابر آنچه گفت نمی توان درباره کابینت قیمت معینی را گفت. با وجود این در یک شرایط کلی حدود قیمت خرید کابینت تمام چوب متری بین 3 تا 5 میلیون و قیمت کابینت ام دی اف با روکش چوب متری حدود 2 تا 3 میلیون است. البته همانطور که گفته شد، این قیمت ها تقریبی هستند و هر کابینت کاری، قیمت های خود را دارد.

درباره قیمت کابینت ام دی اف هم اوضاع همینطور است. کابینت های ام دی اف متناسب با ویژگی های متفاوت ورق روی آن ها نظیر ایرانی یا خارجی، مات یا براق، رنگی یا سفید، روکش هایگلاس ایرانی یا خارجی، روکش چرم ایرانی یا خارجی، روکش پی وی سی ایرانی یا خارجی، برجسته یا صاف، و… قیمت های متنوعی دارند. برای مثال ورق ام دی اف سفید ایرانی حدود 465.000 تا 500.000 تومان و ورق ام دی اف هایگلاس ترک حدود 710.000 تا 740.000 تومان قیمت دارد. در نظر داشته باشید این قیمت ها برای ورقه روکش کابینت است. بنابراین قیمت خود بدنه کابینت ام دی اف جداگانه محاسبه خواهد شد.

گرچه در مجموع کابینت های فلزی بسیار ارزان هستند؛ اما کابینت های فلزی استیل گاهی از کابینت های ام دی اف هم گران تر خواهند بود. قیمت کابینت های فلزی گالوانیزه ارزان درحال حاضر حدود متری 600.000 تا 900.000 تومان است. همچنین قیمت کابینت های فلزی استیل که بسیار باکیفیت هستند در حدود متری 1.700.000 تا 2.200.000 است.

بنابراین پیش از خرید کابینت، بودجه خود را معین کنید. انواع کابینت، فضای آشپزخانه و اصول اولیه دکور خانه را آنالیز کنید. به این ترتیب می توانید انتخاب آگاهانه تری داشته باشید.

به این مقاله از خبرنگارن امتیاز دهید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: هومینگ
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 31783

به "برای خرید کابینت آشپزخانه چقدر هزینه کنیم و به چه نکاتی توجه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای خرید کابینت آشپزخانه چقدر هزینه کنیم و به چه نکاتی توجه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید