آنالیز تخصصی صادرات در مرکزی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مریم جباری- اراک-خبرنگار:مرکزی یکی از استان های صنعتی و کشاورزی است که با توجه به ظرفیت های موجود در هر 2 بخش در سال گذشته و با توجه به مسائل مالی و تحریم های ظالمانه توانست در زمینه صادرات از مرز یک میلیارد دلار عبور کند.

آنالیز تخصصی صادرات در مرکزی

سال جاری نیز با توجه به همین ظرفیت ها و همت و کوشش بیشتر و برای تحقق شعار رونق فراوری صادرات یک میلیارد و 220 میلیون دلاری برای استان هدف گذاری شده که در صورت تحقق رشد 20 درصدی در این بخش نسبت به سال گذشته محقق خواهد شد. با توجه به این هدف گذاری از ابتدای سال تاکنون در زمینه صادرات با کاهش روبرو بوده ایم. با توجه به این که تحریم ها و مسائل مالی در سال گذشته هم وجود داشت و یکی از علل مهم در صادرات محسوب می گردد، اما در سال گذشته روند صادرات خوب بود. حال باید دلیل این کاهش تعیین و کارشناسی گردد تا بتوانیم به صادرات مورد نظر و هدف گذاری شده برای سال جاری نیز دست پیدا کنیم. صادرات غیرنفتی راهی برای جبران تحریم ها و رونق مالی است و باید مسئولان و بخش خصوصی در این موضوع به جمع بندی برسند و مسائل صادرات را کارشناسانه و با برنامه ریزی از پیش رو بردارند.

  • تخصصی کردن شرکت های مدیریت صادرات در استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در رابطه با اهمیت صادرات غیرنفتی می گوید: اقدامات بسیار ارزشمندی توسط این سازمان در سال گذشته در همه بخش ها و یاری به توسعه مالی استان اجرا شده که همه این اقدامات سال جاری نیز با جدیت، برنامه ریزی و هدفمندتر دنبال می گردد. محمدرضا حاجی پور با اشاره به بعضی از این اقدامات در سال گذشته بیان می نماید: از مهم ترین این موارد می توان به صدور کارت های بازرگانی حقیقی و حقوق و ثبت پرونده های ثبت سفارش با ارزش یک میلیارد دلاری اشاره نمود که در این مورد استان رتبه برتر را در کشور کسب نموده است.

وی ادامه می دهد: ایجاد پایانه صادراتی پسته در زرندیه توسط بخش خصوصی و همچنین پایانه صادراتی کشاورزی در ساوه از جمله اقدامات دیگر این سازمان بوده که روند انجام و تکمیل این اقدامات در این 2 بخش سال جاری با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به برنامه های سال جاری این سازمان بیان می نماید: توسعه بازار تجاری با 80 کشور و با 10 محصول، اعزام 6 مورد هیات تجاری و 4 مورد پذیرش هیات های تجاری را سال جاری با جدیت بیشتر دنبال خواهیم کرد و در این زمینه از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده می گردد.

حاجی پور می افزاید: شناسایی بازارهای هدف، شناسایی توانمندی های صادراتی و گردشگری استان، دعوت از سفرای خارجی، برگزاری دوره های آموزشی و تخصصی برای تجار، توسعه و تقویت زیرساخت های صادراتی استان، افزایش میزهای تخصصی از جمله میز سنگ هم زمان با نمایشگاه سنگ در محلات و... از دیگر برنامه های مهم سال جاری است.

وی اظهار می نماید: علاوه بر موارد ذکر شده سال جاری طرح های تحقیقاتی و مطالعاتی برای شناسایی و آنالیز بازارهای هدف و شناسایی محصولات مورد احتیاج این بازارها را انجام خواهیم داد. همچنین حضور در نمایشگاه بین المللی قطر و عمان، برگزاری همایش های ملی و استانی، پشتیبانی و تخصصی کردن شرکت های مدیریت صادرات سال جاری با برنامه ریزی و هدفمندتر دنبال می گردد.

  • توسعه صادرات راه چاره اصلی مقابله با تحریم ها

معاون مالی و توسعه منابع استانداری مرکزی نیز با اشاره به شرایط مالی، تحریم ها و وضعیت حاکم در کشور می گوید: سال جاری صنایع استان و بخش کشاورزی باید به منظور توسعه صادرات کوشش و جدیت بیشتری داشته باشند. سعید فرخی بیان می نماید: به همین منظور برگزاری جلسات توسعه صادرات غیرنفتی به صورت هدفمندتر و با تنوع و تشریح برنامه ها و دست یابی به راه های بهتر برای صادرات در دستور کار استان واقع شده است.

وی ادامه می دهد: یکی از اصلی ترین و مهم ترین راه چارههای مقابله با تحریم های موجود علیه کشور توسعه و افزایش صادرات غیرنفتی است. بنابراین برگزاری کارگروه های توسعه صادرات لازم و لازم است و قطعاً می تواند در سهولت رسیدن به این هدف نقش مهمی داشته باشد. معاون مالی و توسعه منابع استانداری مرکزی اضافه می نماید: ارائه برنامه ها و آنالیز موضوعات مربوط به صادرات استان و همچنین شناسایی و رصد مسائل موجود و موانع صادراتی با توجه به کاهش چشمگیر صادرات از ابتدای سال تاکنون کارشناسی و برای برطرف موانع کار با جدیت دنبال می گردد.

فرخی می افزاید: مسائل مربوط به نقل و انتقال پول هم باید به عنوان یک مساله مهم در دستور کار قرار گیرد، زیرا این موضوع می تواند در توسعه صادرات غیرنفتی هدف گذاری شده برای سال جاری در استان در کنار برگزاری منظم جلسات و با کار کارشناسی تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. وی اظهار می نماید: استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی نیز می تواند در پیشبرد اهداف توسعه صادرات استان بسیار دارای اهمیت باشد که این تعامل و همکاری باید مانند سال گذشته دنبال گردد تا بتوانیم در شرایط مالی موجود صندلی صادراتی استان را در کشورهای هدف حفظ و افزایش دهیم. وی اظهار می نماید: با توجه به کاهش صادرات در 2 ماه نخست سال جاری این احتمال که محصولات با ارزش صادراتی کمتری صادر شده باشد وجود دارد که باید مورد آنالیز قرار گیرد، زیرا چنین محصولاتی در روند نزولی صادرات استان با وجود ظرفیت هایی که استان دارد قطعاً تأثیرگذار خواهد بود.

  • کاهش 30 میلیون دلاری صادرات استان از ابتدای سال تاکنون

استاندار مرکزی نیز به اهمیت تمرکز بر صادرات غیرنفتی استان در شرایط مالی موجود اشاره می نماید و می گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 30 میلیون دلاری صادرات با رشد منفی 18 درصد را داشتیم که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. سید علی آقازاده بیان می نماید: در این بخش 2 فرضیه وجود دارد. یکی این که تحریم ها در کاهش صادرات تأثیرگذار بوده و دیگر این که خوداظهاری صادرنمایندگان به گمرگ کمتر شده باشد که این 2 احتمال باید مورد آنالیز قرار گیرد.

وی ادامه می دهد: دلایل کاهش صادرات در یک کارگروه تخصصی با همکاری بخش خصوصی باید مورد آنالیز قرار گیرد، زیرا این روند اگر تداوم داشته باشد در استان مرکزی با وجود ظرفیت های صادراتی بسیار نگران نماینده است. استاندار مرکزی اظهار می نماید: کوشش در زمینه صادرات محصولاتی که ممنوعیت صدور را ندارند باید در دستور کار قرار گیرد، همچنین در شناسایی بازارهای هدف و صادرات محصول به این بازارها باید برنامه ریزی هدفمند و کارشناسانه تری انجام گردد.

آقازاده می افزاید: سال جاری با توجه به اهمیت توسعه صادرات نسبت به سال گذشته با توجه به سخت شدن شرایط مالی در کشور و استان همه کارگروه ها و کمیته های ذیل کارگروه توسعه صادرات باید عملکرد خودشان را در این کارگروه تشریح نمایند و ارائه دهند تا بتوانیم با برطرف مسائل و موانع میزان صادرات هدف گذاری شده برای استان را محقق کنیم.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 8186

به "آنالیز تخصصی صادرات در مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز تخصصی صادرات در مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید