معرفی پیشگامان گردشگری MICE در بحران کرونا
به گزارش مجله یک کامپیوتر، مخفف جلسات، انگیزش ها، کنفرانس ها و نمایشگاه هاست و بخشی از گردشگری محسوب می گردد و شامل فعالیت ها و رویدادهای تجاری و افرادی است که علاقه مشترکی برای جمع شدن در یک مکان دارند. مقصد گردشگری MICE می تواند داخل و خارج از کشور باشد، اما معمولا مقصدی متفاوت از مبدا خواهد بود.
از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.
معمولا گردشگری MICE به آمادگی جامع و کاملی احتیاج دارد زیرا برگزارنمایندگان این نوع گردشگری باید از کیفیت خدمات اطمینان حاصل نمایند و به تهیه برنامه پشتیبان در صورت اتمام دیرتر یا زودتر رویداد از زمان انتظار و مذاکره با شرکای هتل احتیاج دارند. آنان برای اطمینان از اینکه مسافران هنگام سفر به مقصد، تجربه جدید فوق العاده ای را کسب نمایند، کارهای بسیاری انجام می دهند.
همین موضوع دلیل آن است که وقتی همه گیری در دنیا رخ داد، تقریبا گردشگری MICE به طور کامل متوقف شد، زیرا همه موارد تجاری و رویدادها تحت محدودیت های شدید قرار گرفتند. موسسه گلوبال دیتا (GlobalData) پیش بینی نموده که در سال 2020 در سطح دنیای تعداد کل ورود مسافران تجاری به میزان 35.2 درصد کاهش یافته است.
توقف گردشگری MICE به شهرهای عظیم دنیا که وابستگی بیشتری به گردشگری دارند، آسیب های زیادی وارد نموده است. برای احیاء گردشگری MICE، ایمنی و همکاری در مقصد نقشی اساسی دارد.
چرا باید گردشگری MICE دوباره شروع گردد؟
مسافران این نوع گردشگری، اغلب به صورت انبوه در یک مکان جمع می شوند، همچنین بیشتر از مسافران عادی برای سفر هزینه می نمایند؛ برگزارنمایندگان این نوع گردشگری، محل اقامت را با استاندارهای چهار تا پنج ستاره برای رزرو میهمانان خود انتخاب می نمایند. بر این اساس تاثیر زیاد گردشگری MICE بر اقتصاد مقصد غیرقابل انکار است.
آمارها نشان می دهد که گردشگری MICE، به طور متوسط یک شغل از هر 11 شغل دنیای را ایجاد می نماید و 9 درصد از فراوری ناخالص داخلی دنیای را شامل می گردد؛ بنابراین، از سرگیری گردشگری MICE نه تنها به افراد شاغل در این صنعت، بلکه به همه مقاصد یاری می نماید تا اقتصاد خسارت دیده خود را ترمیم نمایند.
مقاصد باید چه کارهایی برای حمایت از بهبود گردشگری MICE انجام دهند؟
گردشگری MICE تقریبا به طور کامل متوقف شده است زیرا رویدادی اجتماعی در مناطق و کشورهای مختلف محسوب می گردد که کنترل آن در صورت بروز هر موردی در میان حاضران سخت است به همین دلیل احتمال از سرگیری گردشگری MICE در مقصدی با سلامت عمومی مطمئن بیشتر است. اطمینان از سلامت عمومی به ایجاد حباب کوچک مسافرتی بین مقصدهای جداگانه به جای حباب سفر بین کشورها یا مناطق یاری می نماید (حباب سفر می تواند بین استانی باشد).
دفاتر مدیریت مقصد علاوه بر اطمینان از سلامت و ایمنی در جامعه، باید بر همکاری مشابه بین مشاغل داخلی و خارجی صنعت گردشگری متمرکز شوند. علاوه بر این، سرمایه گذاری در فناوری های بدون تماس، برای کاهش نگرانی مسافران MICE، امتیاز عظیمی برای یاری به برگزارنمایندگان MICE در توجه بیشتر به مقصد خود خواهد بود.
کشورهای شروعگر گردشگری MICE در بحران کرونا
سنگاپور
سنگاپور مقصدی است که وابستگی زیادی به مسافران تجاری و گردشگری MICE دارد. در سال 2019 طبق آمار، تعداد ورود گردشگران داخلی سنگاپور تنها 176 هزار نفر بوده، درحالی که ورود گردشگران بین المللی به 14.5 میلیون نفر رسیده است؛ بنابراین، بازگشایی گردشگری MICE برای سنگاپور، بسیار لازم است. در اواخر ماه نوامبر، سنگاپور اولین نمایشگاه تجاری Travel Revive را در منطقه آسیا از زمان شیوع بیماری برای ترویج گردشگری MICE برگزار کرد.
سنگاپور به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته آسیا، از فناوری های مدرن و بدون لمس برای تبدیل جلسات و کنفرانس ها از آنلاین به واقعی استفاده می نماید.
در فرودگاه چانگی سنگاپور به گردشگران این امکان داده می گردد تا از ابزار آنلاین سفر به نام دربان سفر ایمن استفاده نمایند و به مسافران یاری می نماید تا با سفارشی کردن فهرست های سفر قبل از ورود به سنگاپور بازدیدها را مدیریت نمایند. هنگام ورود، گردشگران می توانند به وسیله کیوسک های ثبت نام اتوماتیک، اعلام حضور نمایند و از اسکنرهای QR (بارکد خوان) در سایت استفاده نمایند تا خطر ارتباط نزدیک فیزیکی را کاهش دهند.
سنگاپور در این مراسم، موارد بهداشتی توصیه شده (استفاده از شیلدهای محافظ در غرفه های نمایشگاهی، جلسات خصوصی و اعلام رعایت فاصله فیزیکی) را به صورت آزمایشی انجام داد.
علاوه بر این، دولت سنگاپور میخواهد منطقه Connect @چانگی را برای مسافران تجاری ایجاد نماید تا اطمینان حاصل کند که بهترین تجربه سلامتی و ایمنی را برای بازدیدنمایندگان و جامعه در مقصد ایجاد می نماید.
فیلیپین
اداره گردشگری فیلیپین نیز اقداماتی را برای سهولت بعضی از قوانین انجام داده است و اجازه می دهد تعدادی از رویدادهای تجاری در این کشور از سر گرفته گردد. این اقدام دولت فیلیپین باهدف تشویق بهبود گردشگری MICE و درنتیجه ارتقاء گردشگری و همچنین سایر صنایع انجام شده است.
رویدادهای مجاز شامل سمینارها، آموزش ها، کنگره ها، همایش ها، سمینارها و بعضی نمایشگاه هاست. این رویدادها تنها مجاز به فعالیت با 30 درصد از ظرفیت عادی هستند و رویدادهای سیاسی، فرهنگی، ورزشی، تبلیغ محصولات و اجتماعی همچنان ممنوع است.
در این دوره آزمایشی، دولت فیلیپین به روزرسانی و توسعه سیاست ها و دستورالعمل ها را برای اطمینان از همگام بودن با تقاضاهای مداوم بازار ادامه خواهد داد.
منبع: گردشبان