آنالیز دیدگاه مشتریان بر یک برند تجاری و میزان موفقیت آن
به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران/اصفهان نتایج یک تحقیق نشان می دهد که یک برند قدرتمند به راحتی می تواند جهت شرکت را برای ارائه محصولات جدید به بازار باز کند، زیرا با اتکا به برند خود برای محصول جدید اعتبار و کیفیت تأییدشده از پیش به دست می آورد.

امروز، دنیای کسب و کار پویاتر و رقابتی تر از هر زمان دیگری است. علاوه بر این، جهانی شدن، افزایش سرعت تغییرات محیط و شدت رقابت در فضای کسب و کارها را با خود به همراه داشته است. بنابراین، حتی اقدامات محلی نیز احتیاجمند تفکر در مقیاس جهانی هستند. در این شرایط، ارزش واقعی یک شرکت دیگر در درون خدمات ارائه شده توسط آن نیست، بلکه باید آن را در ذهن مشتریان بالقوه و بالفعل بازار هدف خود جستجو نمایند؛ زیرا، مشتریان باید دلیل منطقی برای خرید محصولات داشته باشند.
احسان ادیبی- دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی- گرایش مدیریت بازاریابی در ورزش در دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: بدیهی است در این محیط پرتلاطم، مشتریان به یک راهنمای کلیدی برای تشخیص تمایز محصولات و خدمات عرضه نمایندگان مختلف چه در سطح محلی و چه در سطح جهانی احتیاج دارند و برند به عنوان چکیده ای از هویت، اصالت، ویژگی و تفاوت بهترین راهنما برای مشتریان امروزی است.
وی با بیان اینکه، شرکت ها باید به دنبال خلق و افزایش ارزش به وسیله ایجاد یک زنجیره ارزش توسط برند خود باشند و برای بقا در هر دو سطح محلی و جهانی باید نگاهی جهانی به این زنجیره ارزش داشته باشند، توضیح داد: هدف این زنجیره ارزش برند جهانی فراوری خروجی های با ارزشی است که به بقا و رشد شرکت ها به وسیله جذب مشتریان جدید و یا حفظ و توسعه مشتریان فعلی یاری کند.
این دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی هدف از انجام پژوهش را آنالیز عوامل مؤثر بر نگرش به توسعه همگون نام تجاری و تأثیر آن بر نام تجاری مادر از دیدگاه مشتریان گفت و درخصوص جامعۀ آماری این تحقیق، گفت: جامعه آماری شامل مشتریان باشگاه فرهنگی ورزشی نامی نو در شهر اصفهان بودند که در نیمه اول سال 1398 از خدمات باشگاه نامی نو استفاده می کردند. با توجه با معین نبودن دقیق حجم جامعه با مراجعه به جدول مورگان 386 نفر از مشتریان برای حجم نمونه در نظر گرفته شدند.
ادیبی ادامه داد: برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه علیپور، فردوسی و مشبکی استفاده شد. این پرسشنامه شامل 22 پرسش بسته پاسخ است که پاسخ ها در طیف پنج ارزشی لیکرت از کاملا مخالف=1تا کاملا موافق=5 انتخاب شدند. پس از جمع آوری داده ها، فرضیه های پژوهش با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و به وسیله نرم افزار Amos نسخه 23 تجزیه و تحلیل شدند.
وی با بیان اینکه نتایج آنالیز ها نشان می دهد که متغیرهای اعتماد به برند، تصویر ذهنی برند، وفاداری به برند، رضایت از برند بر توسعه همگون برند تأثیر مثبت و معناداری دارد و هم چنین، نگرش به توسعه همگون برند نیز بر نگرش به برند مادر تأثیر مثبت و معناداری می گذارد.
این دانشجوی تربیت بدنی توضیح داد: این نتایج می تواند اطلاعات خوبی در جهت استراتژی های توسعه برند مادر نامی نو به مدیران این برند ارائه کند. در این پژوهش روابط گفته شده در یک مدل منسجم و ساخت یافته مبتنی بر ادبیات نظری این حوزه آنالیز شدند و نتایج ابزاری کارا در انتخاب استراتژی های بازاریابی مدیران این برند است.
وی اضافه نمود: نتایج نشان می دهد متغیرهای اعتماد به برند، وفاداری به برند، رضایت از برند و تصویر برند بر توسعه همگون برند اثر گذارند و توسعه همگون برند بر نگرش به برند مادر تأثیر مثبت و معناداری دارند؛ اما رابطه تجربه برند با توسعه همگون برند معنادار نیست. به عبارت دیگر، تقویت متغیرهای اعتماد به برند، وفاداری به برند، رضایت از برند و تصویر برند در بین مشتریان باعث می گردد که شرکت به راحتی بتواند استراتژی توسعه خود را تقویت کند. از طرف دیگر با تقویت نگرش به توسعه برند در نزد مشتریان، نگرش به برند مادر نیز در نزد آنان تقویت می گردد و شرکت در جهت صندلی مناسب تر در بازار حرکت می نماید.
ادیبی با بیان اینکه احساسات عاطفی و تمایل به عمل مخالف یا موافق یک موضوع اجتماعی است، اظهار داشت: می توان گفت که تمام تجربیاتی که مشتریان از یک برند در ذهن خود دارند باعث وفاداری آنان به برند یک شرکت یا موجب می گردد که تصویری مطلوب از برند شرکت و محصولات و خدماتی که ارائه می دهد در ذهن آنان شکل گیرد یا حتی اطلاعات و آگاهی هایی که به مرور در ذهن آنان شکل گرفته و برای آنان دارای اهمیت است همگی موجب می گردد که شرکت دارای برندی باشد که در نزد مشتریان معتبر و اطمینان آور است.
وی افزد: یک برند قدرتمند به راحتی می تواند جهت شرکت را برای ارائه محصولات جدید به بازار باز کند، چراکه با اتکا به برند خود برای محصول جدید اعتبار و کیفیت تأییدشده از پیش به دست می آورد. اگر این محصول بتواند نظر مشتریان را جلب کند، موجب تقویت هرچه بیشتر برند مادر می گردد.
ادیبی گفت: در این پژوهش تقویت اعتماد مشتریان به وسیله بالابردن متغیرهای اثرگذار بر اعتماد از جمله قیمت مناسب، کیفیت خوب و همچنین بهبود تصویر برند به وسیله بالابردن متغیرهای اثرگذار بر تصویرسازی از جمله تبلیغات مناسب، فعالیت های ترویجی و ... می تواند باعث بهبود نگرش به توسعه همگون برند گردد و با تقویت نگرش به توسعه همگون برند نامی نو به وسیله تقویت اعتماد، تصویر، تجربه، رضایت و وفاداری می توان نگرش به برند مادر نامی و را تقویت کرد.
این خاتمه نامه با عنوان آنالیز عوامل مؤثر بر نگرش به توسعة همگون نام تجاری و تأثیر آن بر نام تجاری مادر از دیدگاه مشتریان باشگاه فرهنگی ورزشی نامی نو با راهنمای الهام مشل گشا در دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه دفاع شد.
منبع: خبرگزاری ایسنا