آنالیز پشت پرده دوپینگ وزنه برداران، پورکاظمی: اوضاع نگران کننده است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، به دنبال ترک ناگهانی اردوی تیم ملی وزنه برداری از سوی سجاد انوشیروانی و اعلام عدم حضور وی در بازی های آسیایی به دلیل بیماری در کنار انتشار خبر محرومیت حضور سعید محمدپور در بازی های آسیایی به دلیل آسیب دیدگی ابهامات زیادی در رابطه با دوپینگ و رعایت نشدن آن در میان وزنه برداران ایجاد شد تا اینکه نتیجه تست دوپینگ مهدی فروتن، وزنه بردار ایرانی شرکت کننده در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا هم مثبت اعلام شد.

آنالیز پشت پرده دوپینگ وزنه برداران، پورکاظمی: اوضاع نگران کننده است

همه این اتفاقات ابهامات شیوع دوباره پدیده شوم دوپینگ در میان وزنه برداران را تقویب کرد به خصوص اینکه چند روز بعد از این اتفاقات کیومرث هاشمی و شاهرخ شهنازی، رئیس و دبیر کل کمیته ملی المپیک نیز طی سفری یک روزه و ناگهانی به مجارستان، به محل فدراسیون بین المللی وزنه برداری رفتند تا با تاماش آیان،رئیس این فدراسیون دیدار و تبادل نظر داشته باشند.

با همه اینها خیلی از مسئولان مربوطه ابهامات ایجاد در رابطه با دوپینگ وزنه برداران را بی پایه و اساس عنوان کردند تا اینکه از سوی فدراسیون بین المللی وزنه برداری اعلام شده که علاوه بر مهدی فروتن، تست دوپینگ سه وزنه بردار دیگر یعنی رامین ولی پور، مصطفی خلیلی و مهرشاد محمودی نیز مثبت شده است و حتی به همین دلیل فدراسیون وزنه برداری محکوم به پرداخت جریمه 100 هزار دلاری شده است.

بدین ترتیب ابهامات ایجاد شده در رابطه با اتفاقات دوپینگی وزنه برداری - که البته تکذیب هم می شدند - به نگرانی هایی بابت اعزام کاروان پاک به دو رویداد مهم پیش رو یعنی المپیک آسیایی نانجینگ نوجوانان و بازی های آسیایی اینچئون تبدیل شد تا جائیکه قرار است طی نشستی ویژه پرونده دوپینگ وزنه برداران و اتفاقات پشت پرده آن مورد آنالیز قرار بگیرد.

این نشست میان مسئولان ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) و فدراسیون وزنه برداری برگزار خواهد شد. حسین رضازاده باید ضمن حضور در این نشست گزارشی از اتفاقات نگران کننده این روزهای فدراسیون خود و دلایل آن به رئیس و دبیر کل نادو ارائه دهد.

اوضاع نگران کننده است

لطفعلی پورکاظمی، دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در تبادل نظر با خبرنگاران اظهارداشت: در رابطه با مثبت شدن دوپینگ وزنه برداران، صحبت های کاملی با سجادی، رئیس نادو داشتم. تاکید وی هم روی این موضوع است که این پرونده به طور کامل آنالیز گردد تا تعیین گردد چه دلایل و اتفاقات پشت پرده ای موجب شده چهار وزنه بردار دوپینگی شوند.

وی توضیح داد: طی سال های گذشته ورزش ایران کاروان های پاکی به محل برگزاری بازی های آسیایی گوانجو و المپیک لندن اعزام کرد اما با این اتفاقاتی که در وزنه برداری افتاده نگرانی هایی در رابطه با المپیک نانجینگ و بازی های آسیایی ایجاد شده و اینکه مبادا در این بازی ها آبرویی از ورزش ایران برود. به همین دلیل هم رئیس نادو تاکید زیادی روی آنالیز پرونده وزنه برداران دارد.

دبیر کل نادو گفت: رئیس فدراسیون وزنه برداری باید طی گزارشی دلایل این اتفاقات را شرح دهد. این گزارش طی نشستی که با حضور مسئولان نادو و خود حسین رضازاده برگزار می گردد، آنالیز خواهد شد. این نشست را طی همین روزها برگزار می کنیم.

مسئول دوپینگ ورزشکاران خودشان هستند نه نادو

به گزارش خبرنگاران، باید دید نشستی که دبیر کل نادو خبر از برگزاری آن داده چه خروجی خواهد داشت اما اصلا این نهاد در قالب برنامه های خود، برنامه ای ویژه ورزشکاران رده های سنی پایه و برای آگاه کردن آنها از دوپینگ و مبارزه با آن داشته است و اگر بله پس چرا چهار وزنه بردار نوجوان مرتکب دوپینگ شده اند؟

پورکاظمی در پاسخ به این پرسش گفت: یکی از اهداف نادو برای مبارزه با دوپینگ معطوف به رده های سنی پایه است. در واقع تمام دور ه های آموزشی که سالانه برگزار می گردد همزمان به ورزشکاران نوجوان، جوان، بزرگسال و حتی پیشکسوت اختصاص دارد. سالانه 1000 دوره آموزشی برای ورزشکار، مربی و حتی کادر اداری برگزار می گردد.

وی ادامه داد: در قالب این دوره ها، آموزش های لازم در خصوص دوپینگ، راه های مبارزه با آن و به خصوص آشنایی با مکمل های مجاز و غیر مجاز ارائه می گردد. اما علاوه بر فرهنگ سازی و برای مبارزه با دوپینگ، برنامه حضور ماموران نادو در محل مسابقات و اردوها را هم داریم که به صورت منظم - سرزده یا از پیش هماهنگ شده - اجرا می گردد با همه اینها خطاهایی از بعضی ورزشکاران سر می زند که آن دیگر دست ما نیست.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان اینکه دوپینگ کردن ورزشکاران باعث خدشه دار شدن عملکرد نادو می گردد، به یک موضوع اشاره نمود و گفت: روزانه 165 هزار تخلف رانندگی از سوی کسانی انجام می گردد که مدارک تحصیلی بالا دارند و یا یک کارمند و کارگر ساده به حساب می آیند. همه اینها گواهینامه رانندگی دارند یعنی اینکه در دوره های آموزشی لازم برای رانندگی شرکت نموده و از تمام باید و نبایدهای آن آگاه شده اند با این حال مرتکب خلاف می شوند که گاهی مرگ و نقص عضو را هم به دنبال دارد.

پورکاظمی توضیح داد: این مثال دوپینگ کردن ورزشکاران است که با وجود همه اطلاع رسانی ها انجام می گردد. در این مورد خود ورزشکاران مقصر هستند و هیچ تقصیری به گردن دیگر نهادها مانند نادو نیست با این حال وظیفه خود می دانیم که موضوع را پیگیری کنیم.

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 13434

به "آنالیز پشت پرده دوپینگ وزنه برداران، پورکاظمی: اوضاع نگران کننده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز پشت پرده دوپینگ وزنه برداران، پورکاظمی: اوضاع نگران کننده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید