برسد به دست داریوش ارجمند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، فیلم مسابقه یکتا جمالی بیشتر از 24 ساعت است که در شبکه های اجتماعی بین کاربران دست به دست می شود و همچنان جزء پربیننده ترین ویدئوهاست. خبر مدال آوری او در رقابت های جهانی ازبکستان، آن قدر فضای جامعه را پر کرده که حتی در صدر اخبار رسانه های ورزشی کشور هم قرار گرفته است. صحبت از اولین هاست. اولین مدال یک بانوی وزنه بردار ایرانی در مهم ترین مسابقات این رشته. این افتخار بزرگ را دختر 16 ساله ای به نام یکتا رقم زده است. دختری که مثل اسمش بی همتاست. وزنه برداری نوپای زنان ایرانی در حالی هنوز طعم مدال آسیایی را نچشیده که سرافرازانه سکو های جهانی را فتح کرده است. دختر وزنه بردار اصفهانی با درخششی که در مسابقات جوانان جهان ازبکستان داشت، نام خودش را به سینه تاریخ ورزش زنان ایران سنجاق کرد. او در نخستین تجربه حضورش در یک رویداد بین المللی این قدر شکوهمندانه حاضر شد.

برسد به دست داریوش ارجمند

جمالی در حرکت یک ضرب ابتدا وزنه 80کیلوگرمی را بالای سر برد و در ادامه پشت وزنه 90کیلویی قرار گرفت که آن را نیز مهار کرد. یکتا تنها فقط یک قدم تا اولین مدال دنیای وزنه برداری بانوان فاصله داشت. او باید در این لحظه وزنه 92کیلویی را مهار می کرد که با سه چراغ سفید داوران این لحظه، جاودانه شد. مدال برنز یک ضرب برای یکتا، اما این پایان کار نبود. حالا وقتش بود که او در حرکت دوضرب نمایش فوق العاده اش را به رخ بکشد. ابتدا وزنه 105کیلویی، بعد هم 111 کیلو. جمالی آن قدر خوب بود که با مهار همین وزنه خیال همه را بابت کسب مدال برنز دوضرب و مجموع راحت کرد. با این حال او عملکرد درخشان خود را با مهار وزنه 116کیلوگرمی و رسیدن به رکورد مجموع 208 کیلوگرم تکمیل کرد؛ شش حرکت، شش وزنه صحیح و سه مدال تاریخی به رنگ برنز.

یکتا جمالی روی سکوی سوم رقابت های جوانان دنیا ایستاد تا برای نخستین بار پرچم ایران در صحنه دنیای وزنه برداری زنان به اهتزاز درآید. این مدال های دور از انتظار در شرایطی به دست آمدند که از شروع فعالیت رسمی وزنه برداری بانوان در ایران فقط سه سال می گذرد. پیش تر سیده الهام حسینی با کسب مدال برنز تورنمنت بین المللی نعیم سلیمان اوغلو در ترکیه، وزنه برداری بانوان را صاحب مدال کرده بود. ستاره نوظهور تیم ملی وزنه برداری بانوان بعد از کسب این مدال تاریخی گفت: تقریبا سه سال است که وزنه برداری را شروع کرده ام و این اولین مسابقه بین المللی برون مرزی من بود. هدفی که دارم خیلی بزرگ است و می خواهم به طلای المپیک برسم و برای آن خیلی تلاش می کنم و می دانم که حتما به آن خواهم رسید. مدالم را به همه دختران سرزمینم تقدیم می کنم.

آقای ارجمند حالا چه می گویید؟

انتشار ویدئوی مدال آوری یکتا جمالی در مسابقات وزنه برداری قهرمانی جوانان دنیا در حالی موجی از خوشحالی را در ورزش کشور و عموم جامعه به وجود آورده که چندی پیش داریوش ارجمند پیش کسوت سینما و تلویزیون در اظهارنظری نسنجیده و غیرکارشناسانه فعالیت زنان ایرانی در این رشته را امری ناپسند شمرد. او حدودا دو هفته پیش در مصاحبه ای گفت: خدا زن را برای وزنه برداری نیافریده و زنی که وزنه می زند دیگر زن نیست. وزنه زدن زنان باعث افتادگی رحم و ازدست دادن قدرت باروری آن ها می شود. زن باید مادر شود. نکته درخورتوجه و غیرکارشناسانه صحبت های این هنرمند جایی بود که به مباحث فنی و رکورد های این رشته اشاره کرد: حسین رضازاده 277 کیلوگرم وزنه زده است و یک خانم باید 250 کیلوگرم وزنه بزند تا به جای اینکه بهترین مادر دنیا شود، بهترین وزنه بردار دنیا شود.

اطلاعات آقای بازیگر حتی درمورد رکورد های وزنه برداری هم درست نبود چراکه بیشترین وزنه ای که حسین رضازاده زده 277 کیلوگرم نیست و 263.5 کیلوگرم بوده است. سنگین ترین وزنه 270 کیلوگرم بوده که لاشا تالاخادزه وزنه بردار گرجستانی در تمرین بالای سر برده است. نکته دیگر این است که در بخش زنان، وزنه بردار فوق سنگین دنیا در حال حاضر یک چینی است که رکورد دنیا را هم در اختیار دارد و بیشترین وزنه ای که زده 187 کیلوگرم بوده است.

ادعا های غیرمعقول داریوش ارجمند درخصوص ورزشی که اصلا تخصصی در آن ندارد به قدری در فضای مجازی با بازتاب منفی از سوی مردم روبرو شد که در مقابل بسیاری از افراد با پست ها و کامنت های مختلف حرف های او را نشانه تبعیض جنسیتی دانستند. مدال آوری یکتا جمالی در عرصه دنیای باعث شده تا در یکی، دو روز گذشته بار دیگر ویدئوی مصاحبه این بازیگر در فضای مجازی بازنشر شود و افتخارآفرینی این دختر وزنه بردار جوان پاسخی بر اظهارات غیرمنطقی ارجمند باشد.

داریوش ارجمند در حالی تا به امروز هیچ واکنشی به هجمه انتقاداتی که از او می شود، نداشته که اعضای تیم ملی وزنه برداری بانوان و مسئولان فدراسیون وزنه برداری همگی به اتفاق صحبت های او را محکوم و نسبت به آن ابراز ناراحتی کردند. الهام حسینی در این باره گفت: من خودم دانشجوی دکترای فیزیولوژی ورزشی هستم و به خوبی با بدن زن آشنا هستم. فکر نمی کنم ورزش کردن مسئله ای برای بدن یک زن به وجود بیاورد. حداقل این موضوع را مقالات علمی هم تأیید می کنند. تنها استرس و تغییرات هورمونی است که می تواند مشکلاتی را برای زنان ایجاد کند.

الناز باجلانی دیگر عضو تیم ملی بانوان در این باره یادآور شد: مدال آوران رشته وزنه برداری فقط سهراب مرادی و کیانوش رستمی نیستند. متأسفانه آقای ارجمند بدون داشتن اطلاعات کامل و لازم در این رابطه صحبت هایی را داشتند که کاملا اشتباه بود و نشان داد که واقعا بدون داشتن آگاهی لازم از فیزیولوژی بدن زنان و حتی رشته وزنه برداری فقط نظر خودشان را مطرح کردند که درست هم نبود.

داود باقری، نایب رئیس و رئیس کمیته پزشکی فدراسیون وزنه برداری نیز گفت: اگر وزنه برای بانوان مشکل داشت، آکادمی های علمی، مقالات علمی، دانشکده های تربیت بدنی و مطالعات IOC قطعا به آن می پرداخت. مگر می شود دنیا اشتباه کند و یک نفر که چیزی از مسائل پزشکی نمی داند، نظر درست بدهد؟ ما تازه وزنه برداری بانوان را راه اندازی کرده ایم و نباید نیمی از جامعه مخاطب مان را که بانوان هستند، با این صحبت ها ناامید کنیم.

مخالفت با آیسن 8 ساله

ساز مخالفت با وزنه برداری زنان، از شروع فعالیت این رشته در ایران شنیده می شود. در رقابت های بین المللی جام فجر که دو سال پیش به میزبانی اهواز برگزار شد، فدراسیون از آیسن ادیب هشت ساله دعوت کرده بود تا در مراسم افتتاحیه، به طور نمایشی وزنه بزند. آیسن از اردبیل با مربی اش راهی اهواز شد، اما مسئولان حراست در سالن مسابقات، اجازه حضور روی تخته را به او ندادند. تصاویر اشک های آیسن بازتاب گسترده ای در رسانه ها یافت و حتی واکنش خانم اورسولا پاپاندرئا نایب رئیس آمریکایی فدراسیون دنیای را نیز برانگیخت.

با دخالت استاندار خوزستان، آیسن در مراسم اختتامیه روی تخته رفت. انعکاس خبر و فیلم این اتفاق، بیش از نتایج و رکورد های ثبت شده در متن مسابقات بود. اشک های آیسن تنها حاشیه رقابت ها نبود. فردای افتتاحیه نیز مأموران حراست، مانع از ورود زنان شاغل در هیئت برگزاری به سالن شدند.

اورسولا گارزا پاپاندرئا، اما مقابل در ایستاد و گفت اگر زنان ایرانی وارد نشوند من هم نمی آیم. او 40 دقیقه بیرون منتظر ماند تا پایان، اجازه ورود به زنان داده شد. خانم پاپاندرئا پس از ترک ایران، عکس یادگاری که با آیسن ادیب انداخته را در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: پس از چند روز سخت، آیسن ادیب جایگاه خود را در تاریخ وزنه برداری زنان ایران ساخت. اولین زنی شد که روی تخته رفت؛ در برابر مردان و زنان وزنه زد. پخش زنده تلویزیونی شد و زینت بخش صفحه اول محبوب ترین روزنامه.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: فرارو
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 59168

به "برسد به دست داریوش ارجمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برسد به دست داریوش ارجمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید