به یاد نادره؛ مادر فیلم های ایرانی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران: 31 فروردین 1389؛ 10 سال پیش در همین روزها حمیده خیرآبادی نادره در تهران درگذشت. در ذهن بسیاری از سینمادوستان تصویر این زن هنرمند در هیئت مادر حک شده است.

به یاد نادره؛ مادر فیلم های ایرانی

نادره در رشت زاده شد. 13 ساله بود که ازدواج کرد، ولی اجازه یافت که دبیرستان را به سرانجام برساند. 23 ساله بود که از همسرش جدا و وارد کار تئاتر شد و شش سال پس از آن در نخستین فیلمش میهن پرست بازی کرد و 50 سال به این کار پرداخت.

دخترش ثریا قاسمی که از بازیگران مطرح نمایشنامه های رادیویی و سینما و تلویزیون ایران است درباره محدودیت زنان بازیگر می گوید: مادرم تا سال ها به صاحبخانه اش نمی گفت که بازیگر تئاتر است. می گفت توی خیاط خانه کار می نماید.

در بسیاری از فیلم ها و سریال ها نقش مادر داشت. می گفت: از سال ها پیش که خیلی جوان بودم تا حالا در اغلب فیلم هایم در نقش مادر بازی نموده ام و بدون استثنا مادر همه هنرپیشه های معروف بوده ام.

او در فیلم اجاره نشین ها در نقش مادر عزت الله انتظامی که کمابیش هم سِنش بود، بازی کرد. باورپذیری و تیپ سازی اش به اندازه ای طبیعی می نمود که بسیاری می پنداشتند که او همسر یا مادر حقیقی بازیگران بوده است مثلا همسر محمدعلی کشاورز در سریال پدرسالار.

یکی از نقش های ماندگار او بازی در فیلم حسن کچل ساخته علی حاتمی بود. در فیلم های صداگذاری شده به سبب بیان بسیار خوبش، دوبلور می توانست روی تصویرش به آسانی صحبت کند و این امر بر باورپذیری بازی اش می اضافه کرد. در فیلمبرداری های ضبط صدای هم زمان نیز بیان و گرمی صدایش عاملی در افزایش مقبولیت و جذابیت ایفای نقش بود.

نقش آفرینی او در سریال خانه سبز از او تصویری مخالف پندار معمول یعنی مهربان از مادرشوهر را در خاطره ها پدید آورد.

در فیلم سینمایی کلاه قرمزی و پسرخاله هم حضور داشت که سبب آشنایی نسل جوان پس از انقلاب با او شد.

او در 150 فیلم و سریال نقش آفرید و حضور پررنگش در سینمای ایران بیش از هر چیز به خاطر بازی طبیعی، بی پیرایه و تأثیرگذارش بود. با بیشتر کارگردانان مطرح ایران کار نموده و در بیشتر آثار آن ها نقش مادر داشته و سه بار نامزد جایزه جشنواره سینمایی فجر شده است.

حمیده خیرآبادی در 86 سالگی در تهران درگذشت.

منبع: dw

مجله شرقیا

مجله شرقیا | مجله آموزشی و اطلاع رسانی تحصیلی
منبع: برترین ها
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 34529

به "به یاد نادره؛ مادر فیلم های ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به یاد نادره؛ مادر فیلم های ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید