بیانیه فیفا درباره ابراز انزجار بازیکنان فوتبال از رفتار نژادپرستانه پلیس آمریکا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، فدراسیون جهانی فوتبال روز گذشته (دوشنبه) با ارسال بیانیه ای برای خبرگزاری آسوشیتدپرس، موضع این سازمان را در قبال واکنش های اخیر بازیکنان به تراژدی نژادپرستانه اخیر در آمریکا معین کرد.

بیانیه فیفا درباره ابراز انزجار بازیکنان فوتبال از رفتار نژادپرستانه پلیس آمریکا

پس از قتل ظالمانه جورج فلوید شهروند سیاه پوست آمریکایی به دست مأموران پلیس مینه سوتا، بازیکنان تیم های مختلف فوتبال اروپا از جمله جیدون سانچو، مارکوس تورام و ... به صورت عملی (در قالب شادی های پس از گل)، مصاحبه یا انتشار پیغام در فضای مجازی این اتفاق را محکوم نموده اند. شاید یکی از مهمترین نمونه های آن پیغام هایی بود که در این مدت بعضی از بازیکنان در تقبیح نژادپرستی روی تی شرت زیر پیراهن خود می نوشتند تا پس از به ثمر رساندن گل آن را مقابل دوربین هایی که تصویرشان را به میلیون ها تماشاگر زنده مسابقه می رساند، نشان دهند. طبق قوانین فیفا درج شعار های سیاسی، مذهبی و تجاری روی پیراهن بازیکنان ممنوع است، اما ظاهراً این بار فدراسیون دنیای فوتبال موضع دیگری اتخاذ نموده است.

فیفا در بیانیه خود از برگزار نمایندگان مسابقات فوتبال در نقاط مختلف دنیا خواسته است که برای آنالیز واکنش بازیکنان به حادثه اخیر در آمریکا عقل سلیم به کار ببرند و برای آن هایی که در طول مسابقات خواهان اجرای عدالت درباره جورج فلوید شده اند، مجازاتی در نظر نگیرد.

در این بیانیه که پس از اعلام فدراسیون فوتبال آلمان مبنی بر شروع آنالیز شادی گل بازیکنان و احتمال مجازات آن ها به خاطر نقض قوانین منتشر شده، آمده است: فیفا کاملاً عمق احساسات و نگرانی ابراز شده از سوی بسیاری از فوتبالیست ها در مورد ماجرای غم انگیزی که برای جورج فلوید اتفاق افتاده است درک می نماید. تصمیم گیری درباره اجرای قوانین فوتبال همچنان بر عهده برگزار نمایندگان مسابقات است که البته آن ها باید در این مورد از عقل سلیم استفاده نمایند و ملاحظاتی درباره شرایط درباره اتفاقاتی که می افتد داشته باشند.

فیفا که نیمی از حق آرای لازم برای تصویب هر قانون جدید توسط اتحادیه بین المللی فوتبال (IFAB) را دارد - 4 حق رأی دیگر در اختیار کشور های انگلیس، ایرلندشمالی، اسکاتلند و ولز است - سال 2014 با پیشنهاد انگلیسی ها برای منع نمایش شعار ها و سیاسی، مذهبی و شخصی روی زیرپوش های بازیکنان موافقت کرد که همین موضوع باعث کارت زرد دریافت جیدو سانچو بازیکن انگلیسی تیم بوروسیا دورتموند در پیروزی روز یکشنبه این تیم به خاطر نشان دادن پیغام عدالت برای جورج فلوید روی تی شرت زیر پیراهن خود پس از گلزنی مقابل پادربورن بود. دیگر بازیکن دورتموند اشرف حکیمی نیز پس از گلزنی پیغامی مشابه را روی تی شرت زیر پیراهنش نشان داد، اما از آنجایی که او پیراهنش را بالاتر از شانه هایش نبرد، کارت زرد نگرفت.

فیفا همچنین به بهانه ماجرای اتفاق افتاده در آمریکا، یک بار دیگر بر موضع خود در قبال نژادپرستی تأکید کرد و ضمن ابراز تأسف از وجود بی عدالتی ها در میان نژاد های مختلف اشاره ای هم به بعضی نقدها از کوشش ناکافی برای ریشه کن کردن نژادپرستی در فوتبال داشت.

در ادامه بیانیه نهاد حاکم بر فوتبال دنیا آمده است: فیفا مکرراً موضع خود که مخالفت اکید با نژادپرستی و تبعیص نژادی از هر نوع بوده را معین نموده و اخیراً هم قوانین انضباطی اش برای برخورد با چنین مواردی به منظور از بین بردن نژادپرستی در فوتبال را سختگیرانه تر نموده است فیفا خود بار ها مبلغ جنبش های نژادپرستانه ای بوده است و به تناوب در جریان بازی های برگزار شده تحت مدیریتش مبارزه با نژادپرستی را اشاعه داده است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 33321

به "بیانیه فیفا درباره ابراز انزجار بازیکنان فوتبال از رفتار نژادپرستانه پلیس آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه فیفا درباره ابراز انزجار بازیکنان فوتبال از رفتار نژادپرستانه پلیس آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید