تاثیر منفی عدم آموزش ریاضی بر رشد مغزی و شناختی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران/خراسان رضوی بر اساس نتایج مطالعه نو، نوجوانانی که مطالعه ریاضیات را رها کردند، در مقایسه با همسالانی که به مطالعه ریاضیات ادامه دادند، از نظر رشد مغزی و شناختی، آسیب بیشتری را نشان می دهند.

تاثیر منفی عدم آموزش ریاضی بر رشد مغزی و شناختی

به نقل از فیز، 133 دانش آموز بین سنین 14 تا 18 سال در آزمایش محققان گروه روان شناسی تجربی دانشگاه آکسفورد انگلستان شرکت کردند. برخلاف بیشتر کشورهای دنیا، در انگلستان دانش آموزان 16 ساله می توانند تصمیم بگیرند که آموزش ریاضی خود را رها نمایند. این شرایط به گروه تحقیقاتی اجازه داد تا آنالیز کند که آیا این فقدان آموزش ریاضی در دانش آموزانی که متعلق به یک محیط مشابه هستند، می تواند بر رشد و شناخت مغز تاثیر بگذارد یا خیر.

نتایج نشان داد، دانش آموزانی که ریاضیات را رها کردند، میزان کمتری از یک ماده شیمیایی مهم برای انعطاف پذیری مغز (اسید گاما-آمینوبوتیریک) در یک منطقه کلیدی مغز درگیر در بسیاری از عملکردهای مهم شناختی، از جمله استدلال، حل مسئله، ریاضیات، حافظه و یادگیری دارند. بر اساس میزان ماده شیمیایی مغزی موجود در هر دانش آموز، محققان توانستند بین نوجوانانی که ریاضیات را مطالعه کردند یا مطالعه نکردند، فارغ از توانایی های شناختی آنان، تفاوت قائل شوند. علاوه بر این، میزان این ماده شیمیایی مغز تغییرات نمره موفقیت ریاضی را حدود 19 ماه بعد با موفقیت پیش بینی کرد. شایان ذکر است، محققان قبل از اینکه نوجوانان مطالعه ریاضیات را رها نمایند، تفاوت هایی در ماده شیمیایی مغز پیدا نکردند.

روی کوهن کادوش، سرپرست این تحقیق و استاد علوم اعصاب شناختی دانشگاه آکسفورد اظهار کرد: مهارت های ریاضیات با مزایای مختلفی از جمله اشتغال، شرایط مالی اجتماعی و سلامت روحی و جسمی همراه است. نوجوانی دوره مهمی در زندگی است که با تغییرات مهم مغزی و شناختی همراه است. متاسفانه، موقع رها کردن مطالعه ریاضیات در این سن به نظر می رسد بین نوجوانانی که تحصیلات خود را در ریاضی متوقف می نمایند در مقایسه با کسانی که آن را ادامه می دهند شکافی ایجاد می گردد. مطالعه ما سطح جدیدی از درک بیولوژیکی از تاثیر آموزش در مغز در حال رشد و تاثیر متقابل بین زیست شناسی و آموزش را فراهم می نماید.

وی اضافه نمود: هنوز معین نیست که چگونه می توان از این اختلاف، یا پیامدهای طولانی مدت آن پیشگیری کرد. همه نوجوانان از ریاضیات لذت نمی برند بنابراین ما باید گزینه های احتمالی مانند آموزش منطق و استدلال را که مانند ریاضیات همان ناحیه مغز را درگیر می نمایند، مورد آنالیز قرار دهیم.

پروفسور کوهن کادوش ادامه داد: در حالی که ما این تحقیق را قبل از بیماری کووید-19 شروع کردیم، من هنوز در شگفتم که چگونه دسترسی کم به آموزش وپرورش به طورکلی، و به طورخاص ریاضیات (یا عدم وجود آن به علت همه گیری) بر مغز و رشد شناختی بچه ها و نوجوانان تاثیر می گذارد. در حالی که ما هنوز از تاثیر طولانی مدت این وقفه بی اطلاعیم، مطالعه ما درک مهمی از چگونگی تاثیر یک مولفه واحد در آموزش یعنی ریاضیات که می تواند بر مغز و رفتار تاثیر بگذارد را فراهم می نماید.

نتایج این مطالعه در مجله Proceedings of the National Academy of Science منتشر شده است.

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 61526

به "تاثیر منفی عدم آموزش ریاضی بر رشد مغزی و شناختی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر منفی عدم آموزش ریاضی بر رشد مغزی و شناختی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید