تحریم ها شامل حال اورژانس هم شد ، نزدیک به 2000 نفر از همکارانمان کرونا گرفتند و 4 تن شهید شدند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: از ابتدای شیوع کرونا در کشور 4 نفر از همکارانمان به شهادت رسیده و حدود 1900 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

تحریم ها شامل حال اورژانس هم شد ، نزدیک به 2000 نفر از همکارانمان کرونا گرفتند و 4 تن شهید شدند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور در نشست خبری آنلاین خود که از شبکه خبر پخش شد گفت: سازمان اورژانس از ابتدای شیوع کرونا به صورت حرفه ای برمانه ریزی کرده و وارد عملیات های خودش شد.

وی ادامه داد: ما آمادگی لازم را داشتیم و به همین دلیل اقدامات خوبی انجام گرفته و خدمات خوبی به شهفرایندان ارائه شد و به هیچ عنوان دچار شتاب زدگی نشیدم.

کولیوند گفت: اگر خاطرتان باشد انتقال دانشجویان عزیز از چین به ایران توسط اورژانس صورت گرفت و قرنطینه آن ها به مدت 14 روز توسط سازمان اورژانس انجام گرفت.

وی افزود: ارائه خدمات فوریت های پزشکی برای بیمارانی که با کرونا روبرو شدند و دچار کرونا شده بودند توسط تیم عملیات ویژه اورژانس انجام گرفت.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: این تیم از دو سال قبل شکل گرفت و یک تیم بین المللی تشکیل شد و یک محیط امنی برای انتقال بیماران ایجاد شد و این بیماران در کمترین زمان به بیمارستان و مراکز درمانی منتقل شدند.

کولیوند افزود: همچنین صد در صد انتقال بین بیمارستانی بیماران کرونا همچنان توسط سازمان اورژانس کشور انجام می شود.

وی همچنین به اقدامات سازمان اورژانس کشور در ارسال تجهیزات و لوازم حفاظت فردی به دانشگاه های علوم پزشکی بویژه در اوایل بروز کرونا در دانشگاه های علوم پزشکی قم، شهید بهشتی، تهران، ایران، گیلان و مازندران و ... گفت: شرایط بسیار سختی بود که بسیار دقیق و با کیفیت بالا آن کار ها انجام شد.

کولیوند با تاکید براینکه خللی در ارایه خدمات فوریت های پزشکی در بحران کرونا ایجاد نشده است، افزود: در شرایط کنونی بیماری کرونا شاید برخی از بیماران دارای بیماری های زمینه ای به دلیل نگرانی، جهت ارایه خدمت به بیمارستان ها مراجعه نکنند، اما خدمات فوریت های پزشکی به لحاظ فوریتی بودن آن، کاهش نیافته و همچنان ارایه می شود.

وی ادامه داد: رضایتمندی مردم خود دلیلی بر ارایه خدمت مناسبی است که توسط همکاران سازمان اورژانس کشور ارایه می شود. در بحران کرونا نیز سعی و تلاشمان آن بود که به سایر دستگاه ها و سازمان ها نیز کمک کنیم.

رییس سازمان اورژانس کشور افزود: اکنون بعد از گذشت شش ماه هنوز همکاران ما در آماده باش به سر می برند و مرخصی نرفته اند. در این مدت چهار نفر از همکاران مان به شهادت رسیدند و 1900 نفر نیز به ویروس کرونا مبتلا شدند. البته در همین بحبوحه زمانی 115 پروژه به صورت رسمی در ایام عید غدیر راه اندازی کردیم که راه اندازی اورژانس ریلی از جمله آن ها بود.

کولیوند در مورد جزئیات آمبولانس ریلی گفت: آمبولانس ریلی یکی از آروز های ما بود که با کمک وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن کشور قرار بر این شد که 30 واگن به صورت آمبولانس ریلی و دو بیمارستان به عنوان ریل آمبولانس در کشور داشته باشیم. آموزش ها و ارائه خدمات در واگن های قطار ها برای کمک های اولیه، خودامدادی و دیگر امدادی در دستور کار ماست. افراد در این آمبولانس های ریلی می توانند به صورت دیجیتال از خدمات و مشاوره های پزشکی نیز استفاده کنند. به زودی باید 30 ریل به عنوان ریل آمبولانس به این کار اختصاص پیدا کند و با اتمام این کار می توانیم تمام خطوط را پوشش دهیم.

وی در ادامه سخنان خود درباره اجرای قانون ارتقای بهره وری در اورژانس کشور شرح داد: شبهاتی در زمینه قانون بهره وری از پیش وجود داشت که با حضور در دیوان عدالت اداری این مشکل حل شد. همکارانی که دستورالعمل اجرای قانون بهره وری را اجرایی می کنند برای آن ها نیز انجام می شود. در مورد زمان آغاز این قانون نیز شبهاتی وجود داشت که در حال رایزنی بر این موضوع هستیم. این که همکاران اورژانس ما جزو گروه بالینی هستند، موضوعی قطعی است و ما نیز از این موضوع کاملا دفاع می کنیم. بودجه ای که باید برای این کار اختصاص داده شود باید از طریق سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شود که در حال پیگیری آن هستیم. در برخی موارد که این قانون از چه زمانی باید مشمول کارکنان شود، ممکن است شبهاتی وجود داشته باشد، اما این گونه نیست که قانونی بر زمین مانده باشد. همه ما تابع قوانین ومقررات هستیم.

رئیس سازمان اورژانس کشور در پاسخ به سوالی درباره آمادگی این سازمان برای ماه محرم و همچنین برگزاری کنکور سراسری اظهار کرد: با هماهنگی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، آمادگی های لازم را کسب کرده ایم و پروتکل های ابلاغ شده نیز اجرایی می شو. د ما هیچ گاه خود را جدا از سایر دستگاه ها وهمکارانمان نمی دانیم و برای ارائه خدمات در کنار آن ها هستیم. در مورد مراسم های عزاداری ماه محرم نیز براساس آن چه که پروتکل های بهداشتی و درمانی بگویند اقدام خواهیم کرد و خدمات گسترده خود را به مردم ارائه می کنیم. در ضمنً نشانه ای از ماه محرم را در آمبولانس ها خواهیم داشت که به نوعی نشان دهیم ما نیز در این عزاداری ها شریک هستیم. از سوی دیگر ممکن است وزارت کشور یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهمیداتی داشته باشند که ما عینا مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت می کنیم.

وی با اشاره به این که تحریم ها شامل حال اورژانس کشور نیز شده است، شرح داد: در حال حاضر آمبولانس های ما پیشتبانی نمی شوند، اما براساس برنامه ریزی که داشتیم تعداد آمبولانس هایمان را به 5500 دستگاه ارتقا داده ایم. اگر چه شاید اکنون هم نیاز هایی داشته باشیم، اما خدماتمان را به سرعت انجام می دهیم. به عنوان مثال خدمات ما نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد افزایش پیدا کرده در حالی که زمان حضورمان بر بالین بیمار کاهش یافته است. پیش از این متوسط حضورمان در کنار بیمار در شهر تهران 38 دقیقه بود که امروز به کمتر از 14 دقیقه رسیده است.

وی درباره ارائه خدمات توسط اورژانس هوایی نیز افزود: اکنون 45 بالگرد داریم که خدمات قابل توجهی ارائه می دهند. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی اکنون در گروه الف در خدمت رسانی در حوادث ترافیکی هستیم و با کشور هایی مثل آلمان، انگلستان و ... مقایسه می شویم؛ در حالی که پیش از این در رنکینگ گروه هشت بودیم. به دنبال همین موضوع توانسته ایم خدمات ارزنده ای در مدیریت سکته های حاد قلبی و مغزی ارائه دهیم.

کولیوند ادامه داد: در مورد اعزام بالگرد مطابق دستورالعمل ها اقدام می کنیم. در صورتی که شرایط جوی اجازه دهد برای امدادرسانی از اورژانس هوایی استفاده می کنیم. در توسعه اورژانس هوایی در فاز اول 45 بالگرد داریم و قصد داریم در فاز دوم به 55 ففرایند و در فاز نهایی به 75 ففرایند برسیم. برای امسال نیز خرید سه ففرایند بالگرد را در دستور کار داریم. البته در شرایط ویژه هوانیروز، هواناجا، بالگرد هایی در اختیار ما قرار می دهند تا آن ها را تجهیز کنیم. در حال حاضر 65 درصد از مصدومانی که از طریق اورژانس هوایی انتقال پیدا می کنند، مستقیما به اتاق عمل می فرایند. با استفاده از اورژانس هوایی توانسته ایم در دو استان مرگ و میر مادران باردار را تا 55 درصد کاهش دهیم.

وی در مورد جوابگویی اورژانس به تماس ها و سوالات مردم تاکید کرد: با راه اندازی تیمی مرکزی در طبقه همکف سازمان اورژانس، جوابگوی سوالات کرونایی مردم هستیم. ممکن است به شکل موقت شاهد پیک های لحظه ای باشیم، اما این موضوع سریعا کنترل می شود؛ چرا که در فوریت های پزشکی هر لحظه برای ما مهم است. ما حتی می توانیم طی این تماس ها لوکیشن تلفن ها را در سیستم خود داشته باشیم که در لحظه به تیم عملیات ارسال کرده و به همین شیوه زمان رسیدن تیم های خود به مددجو را سه تا 4 دقیقه کاهش دهیم. مردم می توانند در تماس های تلفنی خود با سازمان اورژانس پاسخ سوالات خود را به شکل علمی و مستند به کتاب های آموزش پزشکی دریافت کنند.

کولیوند درباره مزاحمت های تلفنی برای اورژانس گفت: حتی در شرایط فعلی نیز همچنان مزاحم تلفنی داریم که فکر می کنم شاید این موضوع نیازمند فرهنگ سازی بیشتری باشد. البته دستگاه های قانونی نیز برای پیگیری این مزاحمت ها به ما کمک می کنند.

وی با اشاره به این که برای بحث کرونا و سایر حوادث غیر مترقبه از تیم عملیات ویژه استفاده می شود، گفت: این تیم ها آموزش های لازم را دیده اند و در مورد حوادث خاص در کنار ما هستند. از این رو هیچ اثری در مورد کاهش ارائه سایر خدمات نداشته ایم. موضوعی که صحت این صحبت را تایید می کند رضایتمندی مردم از سازمان اورژانس است. به عنوان مثال تقدیر و تشکر هایی که از ما در سامانه 190 ثبت می شود بسیار بیشتر از شکایات است. ما تمام خدمات خود را برای تمام حوادث و بیماری ها در تمامی سطوح هوایی، ریلی، موتور آمبولانس و ... به شکل رایگان به مردم ارائه می دهیم. تیم های اورژانس در دسته بندی های خاص خود به محل ها اعزام می شوند، اما همزمان با متخصیص طب اورژانس، قلب و مغز و اعصاب در ارتباط هستند و مشاوره های پزشکی را دریافت می کنند تا خدمات درمانی از لحظه حضور تیم های ما ارائه شود. سازمان اورژانس در سامانه ام سی ام سی نسبت به اطلاعات بیمارستان ها آگاهی کامل دارد تا به شکل هدفمند بیمار را به بیمارستان اعزام کنند.

کولیوند در پاسخ به سوالی درباره جذب نیروی انسانی در سازمان اوژانس کشور گفت: ما در حال حاضر نیز کمبود نیرو داریم، اما از آن جایی که نیرو های ما روحیه جهادی دارند با تمام قوا در حال فعالیت هستند. در استخدام های جدید وزارت بهداشت نظر ویژه ای به اورژانس شد و از مجوز استخدام 3000 نفر حدود 500 نفر برای فوریت های پزشکی در نظر گرفته شد. همچنین مجوز جذب 350 نفر نیز به شکل قراردادی به ما اعطا شد. از سوی دیگر از 7000 نفر بعدی که قرار است جذب شوند، تعداد قابل توجهی به اورژانس اختصاص داده می شود. البته ما همچنان به دنبال جذب نیروی انسانی هستیم. نکته قابل توجه آن است که 30 درصد دانشجویانی که از ترم قبل برای فوریت های پزشکی وارد دانشگاه شدند از خواهران هستند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که سازمان اورژانس در آموزش عمومی توانسته اقدامات موثری انجام دهد، گفت: به عنوان مثال طی دو سال گذشته در مورد چهارشنبه سوری توانستیم 65 درصد حوادث و مصدومان را کاهش دهیم. همچنین با هماهنگی هایی که با وزارت آموزش و پرورش اجرا شده آموزش مطالب امداد خواهی، امدادگری و دگر امدادی را در کتب درسی مدنظر داریم. با حضور پر رنگ گروه های ما در مدارس اقدامات آموزشی انجام خواهد شد، اما در عین حال نباید از تاثیر رسانه ملی در امر آموزش غافل شویم.

کولیوند افزود: برای تخت های بیمارستانی اورژانس تهمیدات خاصی اندیشیده شده و تا به امروز هیچکس به دلیل نبود تخت پشت در های بیمارستان نمانده است. ایران یکی از کشور هایی است که توانسته خدمات گسترده ای را به بیماران مبتلا به کرونا ارائه دهد. تا به امروز 75 درصد بیماران مبتلا به کرونا توسط تیم های ما به بیمارستان ها منتقل شدند و همچنین 100 درصد انتقال های بین بیمارستانی نیز توسط اورژانس اجرا شده است.

کولیوند با تاکید بر این که کمبود تختی وجود ندارد، افزود: البته برای فصول مختلف و شرایط متفاوت سناریو های مختلفی نیز در نظر داریم تا بتوانیم بدون شتابزدگی برای حوادث و مسائل برنامه ریزی کنیم و خدمات خود را به مردم ارائه دهیم. در هر جا که برنامه ریزی داشتیم، توانستیم پیروز عمل کنیم. امروز نیز با مسوولان معاونت بهداشت جلسه ای داشتیم تا سناریو های مختلف در فصل های آینده تعریف و برنامه ریزی شود.

وی درباره حضور اورژانس در ایستگاه های مترو خاطر نشان کرد: چندین سال است که در ایستگاه امام خمینی (ره) و صادقیه مستقر هستیم و در هر محلی که مترو در اختیارمان بگذارد، می توانیم پایگاه اورژانس را فعال کنیم. رایزنی هایی با مترو برای راه اندازی پایگاه های جدید داشته ایم. در این راستا شهرداری نیز همکاری خوبی با ما دارد و 32 پد بالگرد را برای اورژانس در اختیار ما قرار داده است. این در حالی است که سوله های بحران نیز در اختیار اورژانس قرار گرفته است. همکاران اورژانس در کنار آتش نشانان و حتی همراه با آن ها برای ماموریت ها اعزام می شوند. در بسکمک از مواقع ممکن است برای آتش نشانان اتفاقاتی بیفتد که ما آن ها را پشتیبانی می کنیم.

رییس سازمان اورژانس کشور با تاکید بر این که راه اندازی موتورآمبولانس ها یکی از خدمات مهم سازمان اورژانس کشور بود، افزود: به این شیوه توانسته ایم سرعت رساندن خود به مددجو را افزایش دهیم. اورژانس موتوری به کاهش هزینه ها و افزایش سرعتمان کمک می کند. این کار ابتدا در تهران با 330 دستگاه موتور آمبولانس آغاز شد و برای پوشش سایر شهر ها نیز هزار دستگاه دیگر موتور آمبولانس خریداری شد که به زودی به ناوگان اورژانس اضافه می شود.

وی درباره ارائه خدمات در اورژانس بین جاده ای شرح داد: اگر جاده جدیدی افتتاح شود، پیش بینی ها برای حضور اورژانس انجام می شود. این که در هر پایگاه بین جاده ای از چه تجهیزاتی استفاده کنیم، براساس شرایط اقلیمی متفاوت است. ارائه خدمات در سازمان اورژانس با جدیت و سرعت انجام می شود و شاهد مثال این موضوع خدمت رسانی در نشست منطقه ای سازمان بهداشت جهانی در ایران بود.

کولیوند در پاسخ به سوالی در مورد خرید موتور برای بخش موتورآمبولانس ها اظهار کرد: هنوز نتوانسته ایم موتور آمبولانس تولید داخلی که خدمات ما را پوشش دهد، داشته باشیم؛ البته مذاکراتی با تولیدکنندگان داشته ایم. در تولید آمبولانس نیز اوضاع به همین شکل است و هیچ کدام از خودروسازان نتوانستند آمبولانس تولید کنند. برای ساخت اتوبوس آمبولانس نیز یک سال است که با تولید کنندگان در حال مذاکره هستیم تا از توانمندی های خودمان استفاده کنیم.

رییس سازمان اورژانس کشور در پاسخ به سوالی درباره تهمیدات اورژانس برای ارائه خدمات در مراسم اربعین بیان نمود: در این خصوص تابع تصمیم های ستاد ملی کرونا هستیم. اگر قرار بر برگزاری مراسم پیاده روی اربعین باشد، ما با تمام قوا فعال خواهیم بود و به هیج عنوان کم کاری یا عقب افتادگی نخواهیم داشت. وظیفه ذاتی ما فوریت های پزشکی و پشتیبانی های مراسم های این چنینی است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 38577

به "تحریم ها شامل حال اورژانس هم شد ، نزدیک به 2000 نفر از همکارانمان کرونا گرفتند و 4 تن شهید شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم ها شامل حال اورژانس هم شد ، نزدیک به 2000 نفر از همکارانمان کرونا گرفتند و 4 تن شهید شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید