تدوین دستور العمل عمومی برای حریم آثار ملی، استرداد 1783 شیء تاریخی در سال گذشته

به گزارش مجله یک کامپیوتر، معاون میراث فرهنگی کشور از تدوین دستورالعمل عمومی برای حریم آثار ملی اطلاع داد و گفت: این یک اتفاق بسیار عظیم در حوزه میراث فرهنگی است.

تدوین دستور العمل عمومی برای حریم آثار ملی، استرداد 1783 شیء تاریخی در سال گذشته

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، محمدحسن طالبیان پیش از ظهر امروز دوشنبه 29 اردیبهشت ماه 99 در نشست خبری روز جهانی موزه ها و هفته میراث فرهنگی که در محل سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید، با اعلام این خبر اضافه نمود: دستورالعمل عمومی برای حریم آثار ملی که تقریباً بسیاری از بناهای تاریخی حریم ندارند آنالیز آن به اتمام رسیده و از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استان ها ابلاغ می گردد، بنابراین بناهای تاریخی که حریم ندارند با این دستورالعمل تکلیفشان روشن خواهد شد.

او در ابتدای این نشست خبری گفت: شورای بین المللی موزه ها شعار برابری، تنوع و فراگیری را مطرح نموده که تأکید بر صندلی های موزه ها از یک سو و از سوی دیگر به عدالت و تنوع های فرهنگی اشاره می نماید.

معاون میراث فرهنگی کشور او گفت: باید برای همه موزه ها با توجه به فرهنگ و اقوام بتوانیم حمایت های ویژه ای داشته باشیم و شروع سال میراث فرهنگی از همین هفته شروع می گردد.

او اضافه نمود: سال گذشته، 62 موزه در سطح کشور ایجاد شده است که 39 موزه خصوصی، 17 موزه تخصصی، شش موزه وابسته به وزارت میراث فرهنگی است و 70 موزه نیز تا کنون به سیستم الکترونیکی مجهز شده است.

طالبیان به کوشش ها برای استرداد اشیای تاریخی اشاره نمود و گفت: با کوشش های اجرا شده، 1783 شیء به کشور مسترد شده است.

او اضافه نمود: یکی دیگر از اقدامات خوبی که سال گذشته انجام شد، طرح ها یگان میراث بانان افتخاری است که دستورالعمل آن آماده شده و با دستور دکتر علی اصغر مونسان اقدامات لازم در این خصوص به زودی انجام می گردد.

تهیه پرونده های مشترک میراث جهانی

معاون میراث فرهنگی کشور درباره پرونده های ثبت جهانی نیز اظهارداشت: پرونده اورامانات تا آخر تابستان ثبت جهانی آن ارزیابی می گردد و پرونده راه آهن شمال به جنوب به طول 1400 کیلومتر نیز که جزو راستا پر از آثار تاریخی محسوب می گردد در حال ارزیابی است.

او در ادامه گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشورمان موزه ها به صورت آنلاین به فعالیت خود ادامه دادند و امروز نیز سایت EMIRAS.ir برای همه موزه های کشور راه اندازی می گردد و کوشش می کنیم که بسترهای الکترونیکی در تمامی موزه های کشور انجام گردد.

طالبیان گفت: سال جاری برای ثبت جهانی پرونده کاروانسراهای کشور را نیز در دستور کار داریم که در این خصوص باید بازسازی های زیادی انجام بگیرد و کار سختی را در پیش رو داریم.

او یادآور شد: در سال گذشته 2500 پروژه در سطح کشور در حوزه میراث فرهنگی اجرایی شد که این موضوع یک رکورد جدید به حساب می آید.

دستورالعمل میراث بانان افتخاری به زودی ابلاغ می گردد

سردار سرتیپ دوم امیر رحمت الهی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی نیز در این نشست خبری در سخنانی گفت: همه ما باور داریم که میراث فرهنگی ارزشمندترین سرمایه فرهنگی است و این میراث هویت و پیشینه تاریخی کشور را معرفی می نماید و ما وظایف متنوعی را در حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی داریم.

او گفت: مهم ترین اولویت، حفظ و نگهداری آثار تاریخی است و توسعه گردشگری نیز با این مقوله ارتباط دارد. در مورد حفظ و نگهداری آثار تاریخی با مواردی روبرو می شویم که عناوین مجرمانه ای دارد و یگان حفاظت بر اساس قانون با آن ها برخورد می نماید.

سردار رحمت اللهی بیان داشت: مهم ترین موضوعی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم حفاری غیرمجاز است و در این خصوص روینمودهای کیفری و غیر کیفری را در دستور کار قرار داده ایم.

او اضافه نمود: در راستای حفظ میراث فرهنگی طرح میراث بانان افتخاری را در دستور کار قرار داده ایم و دستورالعمل آن تهیه شده و توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ خواهد شد، با این طرح مشارکت پذیری مردم در راستای حفاظت از آثار تاریخی را افزایش می دهیم. البته طرح میراث بانان افتخاری در سه سال گذشته شروع به کار نموده است و دستاوردهای خوبی را نیز روز به روز کسب نموده و امیدواریم با ابلاغ رسمی آن عمده مسائل در حوزه حفاری غیرمجاز و حفاظت از میراث فرهنگی حل گردد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی اعلام کرد: برخوردهای کیفری با مجرمان صرفاً بازدارندگی لازم را ممکن است نداشته باشد مخصوصاً جرائمی که در فضای مجازی اتفاق می افتد، بنابراین بر اساس پیگیری ها مجوز دسترسی آنلاین به یگان حفاظت میراث فرهنگی داده شده است که به صورت مستقیم در حوزه فضای مجازی ورود پیدا کند.

درج تبلیغات فلزیاب در کارگروه مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور

او گفت: یکی از مواردی که در فضای مجازی در حوزه حفاری و کشف میراث فرهنگی مطرح می گردد دستگاه های فلزیاب است و در حال حاضر یگان حفاظت با پیگیری هایی که انجام داده تبلیغ دستگاه فلزیاب در کارگروه مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور درج شده است و دستگاه فلزیاب در فهرست کالاهای مجاز مشروط قرار گرفته است و بر اساس قانون قاچاق کالا و ارز یک تا سه برابر ارزش دستگاه فلزیاب جرم نقدی اخذ می گردد.

سردار رحمت اللهی یادآور شد: در سال 98 حدود 2800 اخطاریه به متصرفان و مالکان بناها و اماکن تاریخی ابلاغ شده است که 2300 اخطاریه در همان ابتدای جرم متوقف شده است و 400 پرونده نیز به دادسرا معرفی شده است.

او در ادامه گفت: همچنین در سال گذشته، 39هزار و 554 شیء تاریخی کشف شده است که 19 هزار و 414 قلم شیء اصل و 16 هزار و 588 قلم نیز بدلی بوده است که همین موضوع نیز جرم کلاهبرداری تلقی می گردد. البته خوشبختانه با فرهنگسازی هایی که اجرا شده 256 قلم شیء تاریخی توسط مردم به صورت داوطلبانه تحویل داده شده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی اضافه نمود: سال گذشته 665 مورد حفاری غیرمجاز در سطح کشور داشتیم که با شناسایی متخلفین برخورد قانونی با آن ها اجرا شده است و 913 نفر نیز در این حوزه دستگیر شده اند و 308 دستگاه فلزیاب نیز کشف و ضبط شده است.

او در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: سال گذشته همچنین 160 سایت اینترنتی غیرمجاز خریدوفروش دستگاه فلزیاب به وسیله دادستانی کل کشور مسدود شده است و برخورد قاطع در این خصوص اجرا شده است.

افزایش بازدید مجازی از موزه ها و بناهای تاریخی

در ادامه این نشست خبری طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد بازدیدهای مجازی از موزه ها در دوران شیوع کرونا گفت: موضوع بازدیدهای مجازی هرروز گسترده تر می گردد، خوشبختانه در تعطیلات نوروز 99 شاهد استقبال علاقه مندان به موزه ها از این بازدیدهای مجازی بودیم. ضمن این که در مورد فضای طرح 11 هزار کیلومتر راستا تا به امروز شاهد ثبت 70 هزار بازدید آنلاین بودیم.

سؤال یکی دیگر از خبرنگاران در این نشست خبری درباره پخش سریال زیرخاکی در ماه مبارک رمضان بود که هادی احمدی روئینی مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی در پاسخ به این سؤال گفت: با یکی از دست اندرکاران این سریال صحبت کردیم و او توصیه داشت که تا پیش از خاتمه سریال قضاوت نکنیم. البته در این خصوص با ما مشورتی نشده است و اگر مشورت می شد حتماً هدایت های لازم را ارائه می کردیم، اما با توجه به اقبال عمومی به این سریال بهتر آن است که تا خاتمه سریال صبر کنیم و در این باره موضع رسمی اعلام نکنیم.

سردار رحمت الهی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی نیز در پاسخ به این سؤال گفت: به اعتقاد من همان گونه که در ساخت سریال ها و فیلم های سینمایی با موضوع پلیسی، کارشناس نیروی انتظامی حضور دارد در سریال ها و فیلم های سینمای مرتبط با حوزه میراث فرهنگی نیز باید یک کارشناس میراث فرهنگی حضور داشته باشد.

پرونده مینیاتور به صورت مشارکتی تهیه می گردد

موضوع ثبت جهانی مینیاتور سؤال یکی دیگر از خبرنگاران در این نشست خبری بود که معاون میراث فرهنگی کشور در پاسخ به این سؤال گفت: پرونده مینیاتور به اسم کشور دیگری نیست بلکه به صورت مشترک و با حضور ایران، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان و آذربایجان در دست تدوین است و به صورت مشارکتی است. این پرونده به اسم کشور دیگری ثبت نمی گردد بلکه یک کار مشارکتی که در راستای صلح است و به حفظ ریشه های مشترک فرهنگی یاری می نماید.

موضوع ارسال نامه تعدادی از فعالان میراث فرهنگی به رئیس قوه قضائیه و طرح موضوعاتی مانند عدم شفافیت در قراردادها سؤال یکی دیگر از خبرنگاران در این نشست خبری بود که مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی در پاسخ به این سؤال گفت: گردانندگان این کمپین تعدادی از کارشناسان و خبرنگاران هستند. واقعیت این است که حتی یک مورد از مواردی که در این نامه اعلام شده صحت ندارد، افتخار ما این است که همکاران ما با شفافیت کامل مشغول به فعالیت هستند. دستگاه های نظارتی نیز موضوعات را پیگیری می نمایند اما حتی یک مورد از مواردی که در این نامه آمده به ما اعلام نشده است.

او اضافه نمود: اگر به عنوان نماینده افکار عمومی به طور خاص قراردادی مدنظرتان هست اعلام کنید تا جزئیات دقیق و شفاف آن قرارداد را در اختیارتان قرار دهیم.

طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور نیز در پاسخ به این سؤال گفت: سامانه جامعی در حال تدوین است که تمام قراردادها و... در این سامانه بارگذاری خواهد شد.

یکی دیگر از خبرنگاران نیز در این نشست خبری از سردار رحمت الهی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی درباره احتمال تشدید فعالیت حفاران غیرمجاز در زمان شیوع کرونا سؤال کرد که او در پاسخ به این سؤال گفت: موضوع حفاظت یک منطق فراگیر دارد و این طور نیست که در دوران خاصی مانند روزهای شیوع کرونا حفاظت محدود گردد و یا کاهش پیدا کند، اتفاقاً در این مدت فعالیت های مراقبتی ما افزایش یافته است.

او گفت: به عنوان مثال در فروردین 99، 182 قلم شیء تاریخی کشف کردیم و پیروز به شناسایی 55 مورد حفاری غیرمجاز و دستگیری 87 متهم شدیم. ضمن این که 14 دستگاه فلزیاب نیز کشف شد و 337 اخطاریه به اشخاص حقیق و حقوقی ارسال شده که 306 مورد آن مؤثر بوده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: میراث آریا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 32070

به "تدوین دستور العمل عمومی برای حریم آثار ملی، استرداد 1783 شیء تاریخی در سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین دستور العمل عمومی برای حریم آثار ملی، استرداد 1783 شیء تاریخی در سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید