تراژدی یونان بحران زده از سال 2009 تاکنون

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران: یک رسانه سوئیسی در آستانه برگزاری دومین انتخابات پارلمانی یونان در مطلبی به اوضاع مالی رو به افول این کشور از سال 2009 تاکنون پرداخته است.

تراژدی یونان بحران زده از سال 2009 تاکنون

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران اس ار اف سوئیس در آستانه برگزاری انتخابات مجلسی جدید یونان که قرار است روز یکشنبه در این کشور برگزار گردد در مطلبی با عنوان تراژدی یونان به روند رو به افول اوضاع اقتصادی این کشور به صورت گاه شمار و در سال های اخیر پرداخته و نوشت: یونان از سال 2001 به منطقه یورو تعلق دارد. بعدها معین شد که این کشور عضویت در منطقه یورو را با تکیه بر آمارهای دستکاری شده به دست آورده است. از آن موقع اوضاع اقتصادی اسفناک این کشور وضعیت بدتری پیدا نموده و از سال 2009 این مسئله (بحران اقتصادی یونان) آشکار شد.

این رسانه سوئیسی در ادامه این مطلب به روند نزولی اقتصاد یونان از سال 2009 تا امروز پرداخته و نوشت: بر اساس اطلاعات اداره آمار اروپا یورو استات یونان آمارهای مبنی بر کسری بودجه خود را از سال 2000 دستکاری نموده است و یورو استات به کسری بودجه های بالاتری دست پیدا نموده است.

5 اکتبر 2009:

با آغاز هزاره جدید اوضاع اسفناک اقتصادی یونان بدتر شده و از سال 2009 این وضعیت آشکار شد. در انتخابات زودهنگام مجلسی، سوسیالیست های مخالف پیروز شدند و جرج پاپاندرو نخست وزیر یونان شد. وی یک برنامه فوری صد روزه برای خروج یونان از بحران را معرفی کرد و همزمان بدهی های دولتی به شدت افزایش پیدا کرد.

می 2010:

کشورهای منطقه یورو و صندوق بین المللی پول اعتباری به مبلغ 110 میلیارد یورو را برای یونان در نظر گرفتند و در مقابل آتن موظف شد که اقدامات ریاضتی را در پیش گیرد. در سال های بعد این روند در یونان به شدت مورد انتقاد نهاده شد. یاری کنندگان بین المللی به یونان که از دید آن ها این کشور به کندی روند این سیاست ها را دنبال می کرد کاسه صبرشان لبریز می شد.

آوریل 2010:

آتن به عنوان اولین کشور عضو منطقه یورو در بحران بدهی ها خواهان یاری های بین المللی شد.

می 2011 :

اولین گزارش ها درباره یک خروج احتاقتصادی یونان از منطقه یورو نگرانی هایی را در اتحادیه اروپا ایجاد کرد. همیشه این مسئله واضح تر می شد که این کشور که عمیقا در رکود اقتصادی گرفتار شده است به پول بیشتری احتیاج دارد.

جولای 2011:

کشورهای عضو منطقه یورو دومین بسته اعتباری حدود 109 میلیارد یورویی را برای یونان در نظر گرفتند.

اکتبر 2011:

یونان اهداف صرفه جویانه و ریاضتی توافق شده را به دست نیاورد و در دو نشست بحران در عرض چهار روز یک تصمیم نجات جدید برای این کشور تنظیم شد. آتن یاری های جدید 100 میلیارد یورویی را دریافت کرد و سی میلیارد از بدهی های آن کاهش پیدا کرد.

نوامبر 2011:

جرج پاپاندرو نخست وزیر یونان به صورت غافلگیرانه ای پیشنهاد برگزاری همه پرسی درباره بسته یاریی جدید به کشورش را عنوان نمود. البته تحت فشارهای بین المللی وی از این تصمیم خود انصراف داد اما از سمت خود استعفا کرد و یک دولت موقت به رهبری لوکاس پاپادموس معاون رئیس پیشین بانک مرکزی اروپا به صورت موقت سرنوشت این کشور را در دست گرفت.

ماه می 2012:

در انتخابات مجلسی، یونانی ها احزاب سنتی دموکراسی جدید و حزب سوسیالیست پاسوک را که به زعم آن ها زیر بار دیکته کردن های ریاضتی یاری کنندگان بین المللی رفته بودند تنبیه کردند. احزابی مانند ائتلاف حزب چپ سیریزا که می خواست به سیاست های ریاضتی سرانجام دهد موفقیت قابل توجهی به دست آورد که البته آلکسیس تسیپراس رهبر این حزب در تشکیل دولت در یونان باخت.

ژوئن 2012:

در دومین انتخابات مجلسی بعد از تنها شش هفته حزب محافظه کار دموکراسی جدید قوی ترین حزب شده اما اکثریت مطلق برای آن وجود نداشت و آنتونیس ساماراس رهبر حزب دموکراسی جدید یونان سکان رهبری این کشور را در دست گرفت.

ژوئن 2013:

به صورت موقتی وحشت حاکم در اتحادیه اروپا برای سرنوشت یونان فروکش کرد. ساماراس با وجود نداشتن اکثریت در مجلس اما شرایط ریاضتی اتحادیه اروپا را همیشه به مجلس می آورد. شهروندان یونانی همچنان تحت بحران اقتصادی رنج می کشیدند و اعتراض ها و اعتصاب های مختلفی در این کشور برگزار می شد.

فوریه 2014:

یونان در این سال بعد از رکودی طولانی مدت بر اساس یک پیش بینی اتحادیه اروپا یک رشد اقتصادی 0.6 درصد را به دست آورد.

آوریل 2014:

بعد از ماه های طولانی تاخیر وزرای اقتصادی منطقه یورو در دیدار خود در آتن یک بسته میلیاردی دیگر را برای این کشور آزاد کردند. دولت یونان در این میان ابراز امیدواری می کرد که بعد از اجرای بسته نجات دوم در خاتمه سال دیگر به بسته نجات سومی احتیاج نباشد.

ژانویه 2015:

با نگاهی به انتخابات جدید در یونان بحث ها درباره خروج این کشور از منطقه یورو دوباره شدت گرفته و سخن از خروج به میان آمده است.

نظرسنجی ها از شانس بالای موفقیت حزب چپ گری سیریزا در این انتخابات که مخالف پیشبرد سیاست های ریاضتی مد نظر اروپاست سخن می گویند.

حدود نیمی از یونانی های بین سن 16 تا 24 سال در این کشور بیکار هستند. فردا مصادف با 25 ژانویه (5 بهمن) انتخابات مجلسی جدید در یونان برگزار می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 3 مهر 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 12390

به "تراژدی یونان بحران زده از سال 2009 تاکنون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراژدی یونان بحران زده از سال 2009 تاکنون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید