تشریح عملکرد برنامه غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان در پاندمی کرونا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت عملکرد برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیرویید نوزادان در پاندمی کووید19 را شرح داد.

تشریح عملکرد برنامه غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان در پاندمی کرونا

به گزارش وبدا، افشین راسخ توضیح داد: برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیرویید نوزادان، از مهر سال 1384 در سیستم سلامت کشور ادغام شده است و کارنامه پیروز و درخشانی دارد و به کلیه شاخص های اجرایی مورد نظر دست یافته است.

وی با اشاره به اینکه احتیاج نوزادان به غربالگری بیماری های شایع قابل پیشگیری و درمان، در پاندمی ها، قبل و یا بعد از آن ها، تفاوتی ندارد، اضافه کرد: اداره غدد و متابولیک دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر از همان ابتدای آغاز پاندمی کووید19 با تدابیر و اقدامات مناسب، از بروز اختلال در اجرای برنامه و خدمت رسانی به نوزادان پیشگیری نموده و یا تاثیرات را به حداقل ممکن رسانده است.

مدیر کل دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: به همین دلیل، دستورالعمل های لازم تدوین شد و به سرعت به دانشگاه ها/دانشکده های علوم پزشکی کشور ابلاغ گشت. به علاوه پایش و نظارت فرایند اجرای برنامه به صورت مجازی و با تلفن انجام شد و ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارشات بین المللی با آغاز پاندمی کووید 19 در دنیا اجرای برنامه های غیرواگیر و از جمله غربالگری نوزادان در برخی کشورها دچار اختلال شده، اضافه کرد: در شرایطی بسیار بحرانی، برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان در ایران، نه تنها دچار نقصان نشد، بلکه به ارتقا شاخص های برنامه دست یافت.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 مهر 1399 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 38822

به "تشریح عملکرد برنامه غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان در پاندمی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح عملکرد برنامه غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان در پاندمی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید