تصویرهای خونین از دریچه دوربینی که به تاریخ پیوست

به گزارش مجله یک کامپیوتر، عکس های کامران شیردل که این روزها از انقلاب 1357 ایران در مرکز نبشی به نمایش گذاشته شده با دوربین pentax spotmatic و pentax esll ثبت شده است. دوربین هایی که امروزه به تاریخ پیوسته اند.

تصویرهای خونین از دریچه دوربینی که به تاریخ پیوست

به گزارش خبرنگاران، دوربین هایی که این مستندساز با آنها روزهای انقلاب ایران را به تصویر کشیده است، محصول کشور ژاپن هستند که حالا به تاریخ پیوسته اند. دوربین pentax esll به دلیل کیفیت ساخت فوق العاده و مجموعه ای از لنزهای عالی که دارد، همچنان مورد توجه کلکسیونرها است. همچنین pentax spotmatic قدیمی تر از دوربین pentax esll است و کارنموده آن در سایت آمازون به مبلغ 250 دلار به فروش می رسد.

شیردل در سن 39 سالگی دوربین به دست در جاهایی که رویدادهای انقلاب جریان داشته، حاضر شده است؛ از نماز عید فطر تا بدرود با نجات الهی، صبح گشایش دانشگاه تا تظاهرات خیابانی و رویارویی های خونین، بازگشت رهبر انقلاب، مدرسه علوی، قیام مردمی به ویژه جنگ پادگان عشرت آباد و ... .

حالا عکس هایش از انقلاب 1357 ایران در نمایشگاهی با عنوان حوالی انقلاب در پرسه های کامران شیردل روی دیوار مرکز نبشی رفته است. عکس های آلبومی کوچک گرفته تا قاب های بزرگ و حتی راش هایی از حال و هوای آن روزها که در سه تلویزیون قدیمی کوچک به نمایش گذاشته شده است.

حتی دوربین و لنزهایی که این مستندساز با آن این لحظه ها را ثبت و ضبط نموده است نیز در معرض دید عموم قرار گرفته است.

بابک احمدی ـ منتقد هنری ـ در بخشی از کتاب مجموعه عکس های حوالی انقلاب در پرسه های کامران شیردل درباره عکاسی از انقلاب های دنیا آورده است: بسیاری از تصاویری که از انقلاب 1789 فرانسه به جا مانده اند، پرده های رنگ و روغن و بیشتر طرح های ساده ای هستند که نقاشان گمنامی با مداد و ذغال کشیده بودند. انقلاب اروپایی 1848 نیز پس از اختراع و رواج دوربین های عکاسی روی داد، اما عجیب است که عکس های معدودی از آن انقلاب باقی مانده است. همچنین عکاسی خودش یک انقلاب است.

به عقیده او عکاسی خودش یک انقلاب است. پیدایش عکاسی همزمان است با سیطره سرمایه داری در افقی دنیای و در حد بازار بین المللی. عکاسی مانند مجسمه سازی و معماری در سده نوزدهم از مرزی نازک میان هنر و تجارت گذشت. عکاسی چه در مقام گزارش گر و چه به مثابه هنر نمی تواند از دستگاه فکری و ایدئولوژیکی جدا گردد که امر واقعی را ترکیبی از آن چه می بینیم و آنچه درباره اش می اندیشیم، نمایان می نماید. هر عکسی (از ساده ترین عکس های خانوادگی تا عکس های تبلیغی تجاری و سیاسی، عکس های مستند و حتی تجریدی ترین شکل ثبت نورها و لکه ها) با آن دستگاه فراوری ایدئولوژی سرو کار دارد.

کامران شیردل از پیشگامان و چهره های اساسی سینمای نو و از پایه گذاران سینمای مستند اجتماعی ـ سیاسی در ایران است. او متولد سال 1318 است و در رشته معماری و شهرسازی در دانشگاه رم تحصیل کرد و در رشته کارگردانی به مرکز تجارب سینمایی شهر رم راه پیدا کرد. نخستین ساخته او فیلم کوتاه آینه ها بود که جایزه جشنواره بین المللی فیلم های مدارس سینمایی دنیا در توکیو را برد. این مستندساز بیش از پنج دهه فعالیت فیلم سازی جوایز و افتخارات بسیاری از جمله چندین جایزه بزرگ برای یک عمر فعالیت هنری در خور تحسین، تقدیر و تندیس از جشنواره ها و موزه های هنر دنیا دریافت نموده است. او در سال 1389 از طرف فرهنگستان هنر ایتالیا فرمان و نشان شوالیه هنر و ادب و عنوان دکترای هنر را دریافت کرد.

نمایشگاه حوالی انقلاب در پرسه های کامران شیردل تا پنجم بهمن ماه از ساعت 12 تا 20 در مرکز نبشی واقع در خیابان ویلا، نبش کوچه خسرو، پلاک 5 دایر است. این مرکز روزهای جمعه از ساعت 16 تا 20 باز است.

خبرنگاران ـ کبریا حسین زاده

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 3205

به "تصویرهای خونین از دریچه دوربینی که به تاریخ پیوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویرهای خونین از دریچه دوربینی که به تاریخ پیوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید