تلفیق شهر و هنر، جشنواره شهروندلاهیجان سودای بین المللی شدن دارد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، سال 89 بود که تیم مدیریت شهری لاهیجان در کنار چند تن از هنرمندان این شهر تصمیم گرفت تا در علاوه بر توجه به عمران و آبادی شهر نمونه گردشگری لاهیجان، زمینه ای را برای اجرای برنامه های فرهنگی به خصوص تئاتر در نظر گرفته و با یاری از هنرمندان و فرهیختگان این شهر گامی برای حمایت از زحمتکشان عرصه هنر بردارد.

تلفیق شهر و هنر، جشنواره شهروندلاهیجان سودای بین المللی شدن دارد

از همین رو و در تیرماه همان سال بود که ایده برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی شهروند شکل گرفته و به اجرا در آمد تا فصل جدیدی در تقویم هنری شهر لاهیجان باز گردد.

استقبال بی نظیر مردم و مسئولان شهری از این جشنواره در نخستین دوره خود که تنها نام جشنواره را یدک می کشید و بیشتر شبیه برگزاری یک جشن مناسبتی بود، شرایطی را فراهم آورد تا این جشن پا را از محدوده شهر لاهیجان فرا تر نهاده و در دومین سال، به صورت استانی برگزار گردد.

ادامه حیات این جشنواره در سال های بعد و برگزاری آن در سطح ملی از سال سوم تا به این دوره، جشنواره تئاتر خیابانی شهروند را در تقویم فرهنگی کشور به نام لاهیجان ثبت کرد و امروز بعد از گذشت شش دوره از این جشنواره، شاهد شکوفایی آن هستیم.

شهروند بین المللی می گردد

شامگاه گذشته آیین اختتامیه ششمین دوره از جشنواره شهروند در حالی برگزار گردید که دبیر اجرایی آن از گام نهادن این جشنواره در جهت بین المللی شدن اطلاع داد.

در این مراسم سعید آگشته با اشاره به اینکه تئاتر ابزار مناسبی برای مدیران شهری برای انتقال فرهنگ شهروندی و عمومی به شهروندان است گفت: ادامه حیات این جشنواره در گرو همکاری و هماهنگی مردم با مدیران شهری است تا بتوان از این جشنواره برای تاثیر گذاری های عمیق فرهنگی استفاده کرد.

شهردار لاهیجان ادامه داد: از فردا مقدمات جشنواره هفتم شروع شده و کوشش می کنیم تا جشنواره را با یک گام پیشرفت در سطح بین المللی اجرا نموده و لاهیجان را تجلی گاه هنر کنیم.

جشنواره ای با ظرفیت های بالا

برگزاری جشنواره در سطح بین المللی اگرچه شرایط ویژه ای را طلب می نماید اما جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان بنا به گفته صاحبنظران می تواند به این مهم دست یافته و به عنوان نماد شهر لاهیجان مطرح گردد.

کار شناس تئاتر و یکی از داوران این دوره از جشنواره درباره جشنواره تئاتر شهروند به خبرنگاران می گوید: در جشنواره لاهیجان چند نکته مهم وجود دارد. اول فهم و درک مسئولان این شهر از هنر تئاتر است که این مهم در همکاری همه جانبه مسئولان برای برگزاری جشنواره ای منظم نمود پیدا نموده است.

افشین خورشید باختری ادامه می دهد: میزان استقبال مردم و حضور چشمگیر آن ها در طول برگزاری جشنواره نیز از دیگر نکات مهم جشنواره لاهیجان بوده و جای خوشحالی است که حتی مردم عادی نیز با علاقه در اجرا ها شرکت می نمایند که این همکاری ها و حضور مردم بسیار امیدبخش بوده و تاثیرات زیادی در پیشرفت جشنواره و ارتقای آن خواهد داشت.

وی به حضور گروه های مختلف تاتری از سایر استان ها اشاره نموده و می افزاید: میزان شرکت گروه های تاتری از استان های مختلف نشان از میزان نفوذ جشنواره در کشور دارد و این یعنی جشنواره لاهیجان در سطح کشور به یک برند تبدیل شده است.

خورشید باختری تصریح می نماید: قدمت فرهنگی استان گیلان و به خصوص شهر لاهیجان به رشد این جشنواره خیلی یاری نموده و بی شک این جشنواره می تواند اعتباری وسیع تر از حال حاضر در سطح کشور پیدا نموده و اگر در جهت درستی پیش برود، می تواند حتی به یک جشنواره بین المللی نیز تبدیل گردد.

یکی دیگر از داوران جشنواره نیز درباره ظرفیت شهروند برای تبدیل شدن به جشنواره ای بین المللی به خبرنگاران شرح می دهد: اتفاقی که در یک جشنواره می افتد باعث می گردد تا جشنواره به یک برند تبدیل گردد نه مکان برگزاری آن.

جواد عزتی ادامه می دهد: عملکرد جشنواره شهروند نشان می دهد که همین الان هم می تواند یک برند باشد برای اینکه اتفاقا در بخشی هم فعالیت می نماید که همیشه در حاشیه بوده است.

وی می افزاید: تئاتر خیابانی با فاصله ای خیلی زیاد از سایر گونه های تاتری، از اولویت ها محسوب می گردد چرا که وقتی مردم ما با تئاتر قهر بودند، تئاتر خیابانی سعی در آشتی دادن مردم با تئاتر داشت. وقتی این گونه از تئاتر جدی گرفته می گردد مردم نیز به این باور می رسند که تئاتر خیابانی علاوه بر تاثیر گذاری های فرهنگی، چیزی از دیگر گونه های تئاتر کم ندارد. اینکه یک جشنواره مخصوص تئاتر خیابانی برگزار می گردد اتفاق بسیار بزرگی است و باید بسیار محترم شمارده شده و از همین الان به عنوان یک برند تلقی گردد.

گذشت شش سال از برگزاری نخستین دوره از جشنواره شهروند و رشد چشمگیر آن از بذری کوچک به نهالی نوپا، این امید را در دل علاقه مندان هنر زنده نگه داشته که مردم لاهیجان می توانند شاهد بالندگی این جشنواره و به بار نشستن آن بوده و مدیران این شهر نیز فرصت ایجاد شده را مغتنم شمرده و جشنواره شهروند را به جشنواره ای بین المللی و نشانی برای شهر لاهیجان تبدیل نمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 22270

به "تلفیق شهر و هنر، جشنواره شهروندلاهیجان سودای بین المللی شدن دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلفیق شهر و هنر، جشنواره شهروندلاهیجان سودای بین المللی شدن دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید