تمام نیاز کشور در زمینه فرآورده های خونی تا یک سال آینده در داخل رفع می شود

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اون علمی رییس جمهوری گفت: در حال حاضر می توانیم پاسخگو 30 درصد نیاز کشور در زمینه فرآورده های مشتق از پلاسما باشیم، اما تا یک سال آینده می توانیم کل نیاز کشور را در این زمینه رفع کنیم.

تمام نیاز کشور در زمینه فرآورده های خونی تا یک سال آینده در داخل رفع می شود

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، طرح های ملی در حوزه های علمی و فناوری و کشاورزی در بیست و ششمین هفته از پویش تدبیر و امید برای جهش تولید امروز (پنجشنبه) به صورت ویدئو کنفرانس با دستور رییس جمهوری در استان های تهران، کرج، مرکزی افتتاح شد.

در این مراسم، خط تولید فرآورده های مشتق از پلاسما در کرج، خط تولید واکسن HPV در تهران، خط تولید ماده اولیه دارویی سرترالین در ساوه و خط تولید بایوفسفات بایوران و بذور هیبرید چغندر، خیار و گوجه فرنگی با جمع سرمایه گذاری 504 میلیارد تومان و اشتغال زایی 339 نفر افتتاح و به بهره برداری رسید.

سورنا ستاری، معاون علمی رئیس جمهور در این مراسم با اشاره به بهره برداری از 82 ماده دارویی در مراسم امروز، گفت: این طرح ها در خصوص مواد دارویی است که فقط واردات یک مورد از این اقلام دارویی 27 میلیودن دلار بود.

وی با بیان اینکه امیدواریم تا انتها این دولت این تمامی این 82 ماده دارویی مورد بهره برداری قرار گیرد. اضافه کرد: 900 میلیون دلار هزینه واردات ماده نهایی این تعداد مواد دارویی است که از این 900 میلیون دلار، 520 میلیون دلار به دارو های شیمیایی اختصاص دارد و 380 میلیون دلار نیز به دارو زیستی مربوط است که امروز داروی آلبومین و آی وی آی جی (هموگلوبین های انسانی) افتتاح اولیه می شود.

معاون علمی رییس جمهوری توضیح داد: ایران هرسال 400 هزار لیتر پلاسما را عمدتا به کشور های آلمان و اتریش ارسال می کرد که به ازای هر لیتر 170 یورو باید به آن ها پرداخت شود تا این ماده را بررسی و سانترفیوژ کرده و تحویل دهند که ماده شامل فاکتور 7، فاکتور8، فاکتور9، آی وی آی جی و آلبومین است.

ستاری توضیح داد: 50 میلی گرم ماده آی وی آی جی معادل 10 بشکه نفت است؛ که 1.5 تن نفت صادر می کنیم و 50 میلی گرم ماده میگیریم و واردات 50 میلی گرم آن 200 یورو است.

وی توضیح داد: بیش از 30 سال است که ما می خواهیم پالایشگاه خون بزنیم که هنوز اتفاقی نیوفتاده است، اما یک شرکت دانش بنیان طی سه سال این موضوع را عملیاتی کرده و تاییدیه های لازم را گرفته است و باید از وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو کمک های فراوانی کرده اند و افتتاحیه های امروز مدیون زحمت های آن ها است.

ستاری تاکید کرد: طی سه سال گذشته با یک روش ابداعی بیش از 90 درصد دستگاه ها در داخل کشور ساخته شد و تمام طراحی ها در داخل کشور انجام شد. درست است که ما در حال حاضر میتوانیم پاسخگو 30 درصد نیاز کشور باشیم، اما تا یک سال آینده می توانیم کل نیاز کشور را در زمینه فرآورده های مشتق از پلاسما پاسخ دهیم.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 41388

به "تمام نیاز کشور در زمینه فرآورده های خونی تا یک سال آینده در داخل رفع می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمام نیاز کشور در زمینه فرآورده های خونی تا یک سال آینده در داخل رفع می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید