فراوری محتوا در فضای مجازی و احیای بازار کتاب

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران ، وقتی از تحول و پویایی در کسب و کار های فرهنگی حرف می زنیم، از چه واقعیتی سخن می گوییم؟ پیشران های توسعه مشاغل فرهنگ کدام اند و موضع صاحبان کسب و کار های فرهنگی در برابر این پیشران ها چیست؟

فراوری محتوا در فضای مجازی و احیای بازار کتاب

به نظر می رسد بین ده ها پیشه فرهنگی، گردش اقتصادی کتاب فروشی ها ضعیف و کم رمق ترین باشد که این مساله موجب شده این حلقه از صنعت نشر، وابستگی روز افزونی به حمایت های دولتی پیدا کند. هرچند در بین کتاب فروشان، کوشش های قابل توجه و کم وبیش موثری برای حفظ این کسب وکار دیده می گردد اما تحلیل ها از شرایط کتاب و کتاب خوانی موید این حقیقت است که کتاب فروشی صندلی سابق خود را در جامعه ندارد و ضرورت بازبینی در مدیریت و شرایط موجود، ایجاد راه های ارتباطی موثر تر با مخاطب را ایجاب می نماید.

تحول کتاب فروشی ها و تبدیل فروشگاه های سنتی به مدرن، برای تقویت ارتباط با مخاطب یکی از روش های مورد توجه کتاب فروشان در چند سال گذشته بوده است. اما آیا همه داستان تحول کتابفروشی ها به اینجا ختم می گردد؟ فعالیت در فضای مجازی امروزه از پیشران های اصلی موفقیت کسب وکار ها از جمله کسب و کار های فرهنگی، مانند کتاب فروشی به شمار می آید. در این فضا، حلقه واسط بین کتاب فروشی و مخاطب یا همان کاربر، محتوا است.

اهمیت حضور کتاب فروش ها در فضای مجازی با فراوری محتوای موثر، به غیر از بهره مندی از یک راه چاره موثر برای ادامه فعالیت، مایه توسعه بازار است. شاید در شرایطی که نفس های به شماره افتاده، توسعه کسب و کار کتاب فروشی ها یک چشم انداز بعید تلقی گردد اما نگاهی به آمار فعالیت کاربران اینترنتی، نخست ضرورت ورود به این عرصه و دوم ضرورت فراوری حرفه ای محتوا در این فضا را روشن تر می نماید.

بنابه گفته محمدرضا طلائی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی در ایران از جمعیت حدود 84 میلیون نفری در حدود 59 میلیون کاربر اینترنت، وجود دارد. بنابراین با توجه به مزیت های فضای مجازی، کتاب فروشان باید کتاب فروشی در دنیای دیجیتال را براساس اصل رقابت برای فراوری محتوای جذاب تر، تمرین نمایند. نخستین اصل پیش از کوشش برای فراوری محتوا، تغییر باور کتاب فروشان و تحول از سنت به مدرنیته است. علاوه براین؛ فراوری محتوا در فضای مجازی نباید به معنی پایین کشیدن کرکره کتاب فروشی تلقی گردد؛ چراکه بخش اعظم هدف ورود به این عرصه، حفظ کتاب فروشی های فیزیکی است؛ به عبارت دیگر فراوری انواع محتوا در فضای مجازی را نباید عامل تهدید؛ بلکه باید عامل توسعه کتاب فروشی ها بدانیم. گام دوم کسب دانش برای فراوری محتوای موثر و بهره مندی از انواع قالب های محتوایی است؛ بی توجهی به این مولفه احتمال حذف صفحه کتاب فروش از فهرست علاقه مندی های مجازی کاربر را افزایش می دهد.

چرایی و ضرورت ورود کتا ب فروشان به فضای مجازی، چیستی محتوای مجازی، قالب های موثر برای جذب مخاطب و موضوعات دیگر درباره ضرورت توجه فعالان حلقه کتاب فروشی به فضای دیجیتال در گفت وگوی ایبنا با پنج فعال این عرصه تبیین شده است.

توسعه کسب و کار کتاب فروشی

محمد تقی حق بین، مدیر کتاب فروشی خانه شفق که کتاب فروشی های عظیم را به دلیل عرضه انواع محصولات فرهنگی، سوپرمارکت فرهنگ و هنر توصیف می نماید، ضرورت ورود کتاب فروشان به عرصه فضای مجازی با فراوری محتوا را ضرورت دنیای امروز با بحران های گاه و بی گاه آن می داند. این کتاب فروش علاوه بر دانش، مخاطب سنجی را از دیگر پیش احتیاجهای اساسی فراوری محتوا مجازی معرفی می نماید.

حق بین می گوید: تکنیک در فراوری محتوای مجازی، به معنای تسلط بر هنر های عکاسی، فیلم برداری و نویسندگی است. صندلی فعالیت در فضای مجازی از نظر این کتاب فروش، بالاتر از معرفی صرف کتاب است.

از نظر او، توسعه کسب و کار و افزایش گردش اقتصادی، از نتایج غیر قابل انکار فراوری محتوای موثر در فضای مجازی است که متاسفانه چندان در بین کتاب فروشان ایرانی مورد توجه قرار نگرفته است.

فضای مجازی و تجارت در حوزه نشر

حسین شکاری، کارشناس فراوری محتوای کتاب محور در فضای مجازی و مبدع پلتفرم دوزلی بوک تاثیر گذاری فضای مجازی بر کسب وکار های فرهنگی از جمله کتاب فروشی را به مثابه یک انقلاب می داند.

شکاری نیز همانند حق بین مخاطب سنجی را برای فراوری محتوا، اصل می داند و معتقد است: فراوری انیمیشن، موشن گرافی و یا تصاویر رنگی برای مخاطب کودک، اثر بخش تر است؛ در حالی که برای معرفی کتاب های دانشگاهی، توصیه یک استاد دانشگاه به عنوان مرجع مهم است و برای معرفی کتاب های عمومی می توان سراغ بلاگر ها رفت.

این فعال حوزه کتاب، حساسیت فراوری محتوای مجازی از سوی کتاب فروشان را بالا می داند؛ چراکه معتقد است: نمی توان هر نوع محتوایی را به خورد مخاطب داد. بعضی محتوا ها، تبلیغ منفی است و نتیجه عکس دارد.

وی برخلاف حق بین، فراوری محتوای مجازی برای کتاب فروش را وظیفه ناشر می داند و تاکید دارد؛ فراوری محتوا فقط خاص کتاب فروشی های عظیم نیست؛ فعالیتی که اگر با کیفیت دنبال گردد گران از آب در خواهد آمد.

فراوری نماینده محتوای مجازی کتابی باید کتاب فروش باشد

رضا بهرامی، مسئول کتاب فروشی شعبه کریمخان نشرچشمه هم فراوری محتوای مجازی برای کتاب فروشی ها را احتیاجمند تخصصی می داند که با تجربه کتاب فروشی پیوند اساسی دارد. وی معتقد است؛ فراوری نماینده محتوای مجازی حتما باید دارای تجربه کتاب فروشی باشد.

شناخت بازار، داشتن شم نویسندگی متاثر از شرایط بازار و شناخت مخاطب فضای مجازی، همچنین آشنایی با رسانه های فضای مجازی از نظر بهرامی دیگر ابزار های ضروری برای فراوری نماینده محتوای کتاب محور برای دنیای فضای مجازی است.

ابزاری برای بازاریابی

مجید صفایی، مدیرعامل شرکت رایا مارکتینگ ویترین کتاب فروش در فضای مجازی را امکانی برای فراوری محتوا می داند. وی همانند دیگر مصاحبه شونده ها معتقد است فراوری محتوای مجازی به تخصص احتیاج دارد و نخستین گام برای یک فعالیت مطلوب مجازی را ایجاد احتیاج به مطالعه در کاربر می داند. صفایی از فراوری محتوا به عنوان یکی از ابزار های بازار یابی نام می برد که زمانی موثر خواهد افتاد که غیر مستقیم باشد. به عنوان مثال می گوید: یکی از روش ها، فراوری و انتشار مقاله درباره شیوه های موثر مطالعه است.

او نتیجه فراوری محتوای مجازی کتاب محور را تعطیلی کتاب فروشی های فیزیکی نمی داند اما تاکید دارد: میزان فروش حضوری در مقایسه با پنج سال گذشته کاهش پیدا نموده است؛ بنابراین به تدریج اداره کتاب فروشی فیزیکی به صرفه نخواهد بود.

وی برخلاف شکاری، فراوری محتوای کتاب محور برای کتاب فروشی ها را فعالیت ارزانی می داند؛ چراکه شرکت های تخصصی این امکان را فراهم نموده اند و کتاب فروشان می توانند با بودجه حتی 100 تا 400 هزار تومان محتوا فراوری نمایند. محتوای متنی نیز حتی با 10 هزار تومان امکان پذیر است. تحول در باور های سنتی از نظر این فعال دنیای دیجیتال، شرط اساسی برای توسعه کسب و کار کتاب فروشان در فضای مجازی است.

احتیاج به استراتژیست محتوا احتیاج دارد

علی ریاحی نژاد، مسئول فراوری محتوای پلتفرم کتابی بوکاپو همانند صفائی، فراوری محتوای مجازی برای کتاب فروشی ها را به معنای تعطیلی کتاب فروشی های فیزیکی نمی داند. وی معتقد است؛ توسعه فعالیت مجازی کتاب فروش در فضای مجازی احتیاج به استراتژیست محتوا را افزایش می دهد. این فرد متخصص می داند هر محتوا، کتاب فروشی را به چه سمت وسویی می برد و هدف از فراوری آن چیست.

ریاحی نژاد می گوید: اگر کتاب فروشان با دقت نظر بالا به عرصه فضای مجازی وارد شوند، می توانند به چیزی بیش از بقاء فکر نمایند. می توانند با توجه به ظرفیت های این فضا به برند عظیمی تبدیل شوند.؛ دیدگاهی که بین پنج نفر از کارشناسان پرونده کتاب فروشی ها و فراوری محتوا در فضای مجازی مشترک است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله کامپیوتر: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 36441

به "فراوری محتوا در فضای مجازی و احیای بازار کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری محتوا در فضای مجازی و احیای بازار کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید