جان دوباره هیرمند و هامون بعد از 2 دهه خشکسالی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بالاخره بعد از دو دهه تجربه خشکسالی در استان پهناور سیستان و بلوچستان آب در تالاب بین المللی هامون و سدهای جنوب استان به جریان افتاد. با ریزش های جوی مناسبی که اجرا شده، هیرمند و هامون و رودخانه های شمال و جنوب استان جان دوباره گرفتند و همین موضوع نویدبخش بهاری دوباره برای سیستان و بلوچستان است. بنابراین حالا کشاورزان می توانند با خیال آسوده دست به کشت 14 نوع محصول خارج از فصل هم بزنند.

جان دوباره هیرمند و هامون بعد از 2 دهه خشکسالی

به گزارش خبرنگاران، در پی جاری شدن سیلاب از سمت افغانستان، پس از دو دهه آب به بخش های شمالی تالاب بین المللی هامون وارد شده است. مایع حیاتی که به هیرمند و هامون جان دوباره داده و نوید بخش روزهایی خوش برای کشاورزان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به ظرفیت کشت محصولات خارج از فصل در سیستان و بلوچستان اشاره و اظهار کرد: استان با برخورداری از شرایط اقلیمی متنوع فرصت مناسبی برای ظرفیت کشت بیش از 14 نوع محصول خارج از فصل شامل میوه های گرراستای، سبزی و صیفی جات را دارد.

زورقی در گفت وگو با خبرنگاران بیان نمود: هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرراستای، نیمه گرراستای و سردسیری فراوری می گردد.

گفته می گردد که علاوه بر بارندگی خوبی که طی چند روز اخیر اتفاق افتاده و تالاب ها را جان داده، قرار است برای تداوم فعالیت های کشاورزی سیستم آبیاری نوین هم در این استان اجرا گردد.

در این خصوص رئیس جهاد کشاورزی استان بیان نمود: در حال حاضر مصرف آب در هر هکتار از مزارع کشاورزی استان سیستان و بلوچستان 8500 تا 10 هزار متر مکعب است که با اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار این مقدار مصرف آب درحد 4500 تا 5500 هکتار کاهش پیدا خواهد نمود. با این اوصاف سال آینده سالی پر بار برای کشاورزان سیستان و بلوچستانی خواهد بود.

فراوری سالانه 5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان با اشاره به توانمندی های بخش کشاورزی استان اظهار کرد: سالیانه پنج میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی در استان فراوری می گردد.

وی در ادامه بیان نمود: این استان از لحاظ فراوری محصولات گرراستای، فراوری خرما، فراوری محصولات خارج از فصل، فراوری گوشت قرمز، ظرفیت دامپروری و محصولات شیلاتی دارای صندلی ویژه ای در کشور است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: سیستان وبلوچستان 420 هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد ولی به دلیل محدودیت منابع آبی وآب تخصیصی بین 45 تا 70 درصد آن به زیرکشت محصولات باغی و زراعی است و متأسفانه خشکسالی های اخیر خصوصا سال زراعی گذشته خسارت سنگینی به کشاورزان استان وارد نموده و ما نیز فراوری کنندگان را لزوما به سمت توسعه طرح هایی که احتیاج آبی کمتری دارند، راهنمایی می کنیم.

زورقی اعلام نمود: استان سیستان و بلوچستان با داشتن شرایط آب و هوایی گرم و در نواحی جنوب استان مرطوب مستعد پرورش انواع میوه های گرراستای است که کشت و پرورش این محصولات در نقاط دیگر کشور امکان پذیر نیست.

وی با بیان این که تنوع اقسام خرما از دیگر شگفتی های طبیعت این استان است، اظهار کرد: حدود 30 نوع خرما در منطقه بلوچستان کشت می گردد.

وی اضافه نمود: عمده خرمای فراوریی سیستان و بلوچستان به استان های همجوار و کشورهای همسایه پاکستان و حوزه خلیج فارس صادر می گردد و اکثر باغات جدید استان در حال حاضر با نظارت سازمان جهاد کشاورزی دارای ارقام تجاری با بستر سازی مناسب و اصول فنی است .

زورقی ادامه داد: پاپایا یا خربزه درختی که موطن آن نواحی گرراستای آمریکای مرکزی به این استان راه یافته، خربزه بسیار شیرین با پوستی نازک است که علاوه بر مصرف خوراکی، قابل استفاده در صنایع تبدیلی نیز هست .

وی در ادامه گفت: پسته دشت گوهرکوه شهرستان خاش نیز از انواع خاص پسته است که در سایر نقاط ایران از این نمونه دیده نمی گردد .

وی بیان نمود: علاوه بر میوه های گرراستای منحصر به فرد، مرکبات این استان شامل ترنج، پرتقال، گریپ فروت و نارنگی، انواع انار و میوه های جالیزی نیز از دیگر محصولاتی هستند که طعم آنها متفاوت از اقسامی است که در سایر نقاط کشور کشت می گردد .

احیاء نیزارهای تالاب هامون

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز در بازدید از تالاب هامون در جمع خبرنگاران گفت: در طی دو دهه گذشته، ورودِ کم آب به تالاب هامون و خشکسالی های پیاپی و طولانی مدت افزایش پدیده گرد و غبار وضعیت زیست محیطی این منطقه را در وضعیت بحرانی قرار داده بود به همین دلیل اداره کل حفاظت محیط زیست استان، اجرای طرح های عمرانی از جمله اصلاح و ایجاد دایک برای نگهداشت بهتر آب در تالاب و لایروبی راستا رودخانه های منتهی به تالاب بمنظور تسریع ورود آب به تالاب هامون، پروژه نهالکاری در بستر تالاب هامون و طرح تثبیت شن های روان با استفاده از روش های نوین علمی را در اولویت کار خود قرار داد .

وحید پورمردان ادامه داد: در پی ورود اولین سیلاب در بهمن ماه سال گذشته عملیات لایروبی انهار که از چندین ماه قبل شروع شده بود با سرعت بیشتری دنبال شد و آب به وسیله حفر کانال به یکی از کانون های فراوری گرد و غبار در منطقه بش دلبر جهت احیای پوشش گیاهی جنگل خشک شده این منطقه راهنمایی شد .

وی اضافه نمود: بر اساس آخرین آنالیز های انجام شده از وضعیت آبگیری تالاب هامون، هامون هیرمند در اطراف کوه خواجه که عملیات لایروبی آن قبل از سیلاب انتها یافته و یاری شایانی در کنترل و راهنمایی سیل به این منطقه از تالاب داشته است، تقریبا آبگیری و عملیات ترمیم سازه نگهداری آب در منطقه دشت سنگل با هدف افزایش ماندگاری آب در این منطقه انجام که هامون صابری تاکنون در حدود 37 درصد آبگیری شده است .

پورمردان گفت: بخش ایرانی تالاب هامون پوزک آبگیری چندانی نشده و تنها بخش هایی از این تالاب توسط سیلاب وارده از نهر شمشیری (که در روزهای شروعین سیل لایروبی شده) و سیلاب ورودی از هامون پوزک افغانستان در محدوده چونگ خرگوشی و اسکله اربابی آبگیری شده است اگرچه میزان ورود آب به این منطقه کم بوده اما نیزار محمودی در این منطقه در حال احیا است و ما امیدواریم در روزهای آینده میزان ورود آب به خاک ایران به وسیله تالاب پوزک افغانستان افزایش داشته باشد.

شروع عملیات اجرای سیستم های نوین آبیاری داخل مزارع دشت سیستان

معاون آب وخاک وزارت جهادکشاورزی در حاشیه نشست کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: بخش اعظم پروژه بزرگ 46 هزارهکتاری آبیاری دشت سیستان شامل خطوط انتقال و توزیع آب تا سطوح 20 هکتاری وایستگاهای پمپاژ تا انتها خرداد ماه امسال به اتمام می رسد.

علی مراد اکبری اضافه نمود: از هم اکنون عملیات اجرایی سیستم های مدرن آبیاری در سطح مزارع یک هکتاری شروع شده و پیش بینی می گردد مدت دو سال کار اجرای سیستم های نوین آبیاری در داخل مزارع طرح 46 هزارهکتاری به طول انجامد.

وی پیشرفت فیزیکی کل طرح انتقال آب بالوله دشت سیستان را 92 درصد اعلام و اظهار کرد: این پروژه، 46 هزار هکتار از گستره 200 هزار هکتاری دشت سیستان را با تخصیص 400 میلیون مترمکعب آب از چاه نیمه ها آبیاری خواهد نمود .

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی توضیح داد: در 16 ناحیه عمرانی، سه ایستگاه پمپاژ اصلی و 14 ایستگاه پمپاژ نواحی وظیفه تأمین، انتقال و آبرسانی به کل 46 هزارهکتار را به عهده خواهند داشت.

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 7011

به "جان دوباره هیرمند و هامون بعد از 2 دهه خشکسالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جان دوباره هیرمند و هامون بعد از 2 دهه خشکسالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید