جدول غیرانسانی تعرفه های پزشکی!

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ضرب المثل به مرگ بگیر تا به تب راضی شوند حکایت این روز های سازمان نظام پزشکی است! خروجی دوازدهمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی و محاسبه بهای تمام شده خدمات پزشکان در سال 1401 حکایت همین ضرب المثل است

جدول غیرانسانی تعرفه های پزشکی!

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، ضرب المثل به مرگ بگیر تا به تب راضی شوند حکایت این روز های سازمان نظام پزشکی است! خروجی دوازدهمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی و محاسبه بهای تمام شده خدمات پزشکان در سال 1401 حکایت همین ضرب المثل است. اواخر دی ماه سال گذشته هم صفحه اینستاگرام سازمان نظام پزشکی با انتشار جدولی مشابه همین جدول کوشش کرد تا رأی خودش را درباره رشد 60 درصدی تعرفه های درمان به کرسی بنشاند. حالا هم با زمزمه های رشد 5/28 درصدی مزد درمان برای سال 1401 شورای عالی نظام پزشکی در جلسه ای همان جدول نجومی را با امضای چهار تن از اعضای شورای عالی خود منتشر نموده است؛ جدولی که اگر طبق آن عمل گردد، برای یک سرماخوردگی ساده باید 185 هزار تومان برای ویزیت پزشک عمومی پرداخت کرد. در بخش هتلینگ یا همان بستری در بیمارستان هم، بابت هر شب اقامت در اتاق خصوصی 4 میلیون و 360 هزار تومان و چیزی حدود دو تا سه برابر قیمت یک شب اقامت در هتلی پنج ستاره باید هزینه کرد! قیمت های پیشنهادی سازمان نظام پزشکی برای تعرفه های امسال در حالی است که طبق آمار ها سالانه 600 هزار نفر بر اثر هزینه های کمرشکن سلامت زیر خط فقر می فرایند و نبود منابع و عملکرد ضعیف بیمه ها موجب شده بر خلاف تأکید قوانین سوم، چهارم، پنجم و ششم توسعه و اسناد بالادستی نظام در بخش سلامت، پرداخت از جیب بیماران به جای کاهش به زیر 30 درصد به بیش از 60 درصد رسیده است و بار اصلی افزایش تعرفه ها بر دوش بیماران می افتد. تعرفه های پیشنهادی نظام پزشکی هر چند از سوی رئیس سازمان بیمه سلامت تکذیب شد، اما حتی همان افزایش 5/28 مصوب شورای عالی بیمه برای تعرفه ها هم برای قاطبه مردم که از اقشار میانه و ضعیف جامعه هستند، چالش برانگیز خواهد بود.

مشخص اندازه رشد تعرفه ها و مزد درمان چالش همه ساله نظام سلامت است و چانه زنی و مناقشات زیادی بین نظام پزشکی و بیمه ها بر سر تعرفه ها وجود دارد. حتی سال 93 و با اجرای طرح تحول سلامت و رشد 120 تا 300 درصدی مزد درمان با اجرای این طرح ماجرای چانه زنی سر مشخص تعرفه ها ادامه داشت. تعرفه های امسال هم اگر چه هنوز نهایی و اعلام نشده، اما از اواخر سال گذشته چالش زا شده است. دی ماه سال گذشته بود که سازمان نظام پزشکی ضمن طرح پیشنهاد رشد 60 درصدی تعرفه ها، جدول بهای تمام شده را منتشر و همه را شوکه کرد. در این جدول ویزیت پزشک متخصص 300 هزار تومان مشخص شده بود. حالا یک بار دیگر با پیشنهاد شورای عالی بیمه برای رشد 5/28 درصدی تعرفه ها، شورای عالی نظام پزشکی هم در جلسه ای همان نرخ های پیشنهادی قبل از عید را این بار با امضای اعضای شورای عالی منتشر نموده تا به گفته خودشان دولت در مشخص تعرفه های 1401 به آن توجه کند و از سوی دیگر برای کاهش پرداخت ازجیب مردم ما به التفاوت تعرفه مصوب با این قیمت را پرداخت کند. قیمت های پیشنهادی سازمان نظام پزشکی آنقدر بالاست که واکنش های متعددی را در پی داشته است.

تکذیب جدول نجومی تعرفه ها

محمد ناصحی، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت افزایش ویزیت پزشک عمومی به قیمت 184 هزار و متخصص به قیمت 245 هزار تومان را تکذیب کرد. به گفته وی تعرفه های پزشکی سال تازه هنوز اعلام نشده است و باید تعرفه ها در شورای عالی بیمه مشخص و به تصویب هیئت وزیران برسد و جلسه مشخص تعرفه های پزشکی این هفته یا هفته آینده تشکیل می گردد.

بنابر روال قانونی تعرفه های پزشکی در جلسه ای با حضور وزیر بهداشت، رئیس سازمان نظام پزشکی، رؤسای بیمه ها و رئیس شورای عالی بیمه تشکیل و تعرفه پیشنهادی مشخص و به سازمان برنامه و بودجه اعلام می گردد، پس از آن در جلسه هیئت وزیران تعرفه های پزشکی مشخص و به دستگاه ها ابلاغ می گردد.

شورای عالی بیمه جلسه ای در سرانجام سال 1400 تشکیل داد و بر این اساس افزایش 5/28 درصدی تعرفه ها تصویب شد و پیشنهاد این اندازه افزایش به سازمان برنامه و بودجه اعلام شد تا آنالیز ها انجام و جلسه هیئت وزیران برای مشخص تعرفه ها تشکیل گردد.

به مرگ گرفتن نظام پزشکی

هدف نظام پزشکی از انتشار جداول قیمت تمام شده و تأکید رئیس این سازمان بر رشد همان حکایت ضرب المثل قدیمی به مرگ گرفتن برای به تب راضی شدن است. پیشنهاد رشد 60 درصدی تعرفه ها از سوی این سازمان در حالی مطرح می گردد که همان رشد 5/28 درصدی هم می تواند سلامت را از سبد هزینه های بسیاری از افراد حذف کند. واقعیت این است که بیمه ها کارشان را به خوبی انجام نمی دهند و از آن مهم تر بسیاری از خدمات سلامت و تقریباً اغلب پزشکان متخصص و فوق تخصص با بیمه ها قرارداد ندارند و این یعنی هر اندازه رشد تعرفه های درمان به طور مستقیم از جیب مردم پرداخت می گردد و این شاخص را بر خلاف تکالیف قانونی و سند های بالادستی بالا و بالاتر می برد. این در حالی است که به گفته ﻣﻬﺪﯼ ﺭﺿﺎﯾﯽ، ﻣﻌﺎﻭﻥ ﺑﯿﻤﻪ ﻭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺳﻼﻣﺖ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﯿﻤﻪﺳﻼﻣﺖ اﯾﺮﺍﻥ، در حال حاضر سهم پرداختی از جیب مردم در هزینه های سلامت حدود 60 درصد است، در حالی که طبق قانون برنامه ششم توسعه کشور، هدف گذاری شده بود تا در هزینه های سلامت سهم مردم به 25 درصد و سهم دولت و بیمه ها به 75درصد برسد، اما عکس این موضوع در حال حاضر اتفاق افتاده است.

کاری غیر اخلاقی و غیر انسانی

در چنین شرایطی پیشنهاد ویزیت 245 هزار تومانی برای پزشک مختصص پیشنهادی غیر اخلاقی و حتی غیر انسانی است، چراکه بیماری که چنین پولی را ندارد، درمانش را به تأخیر خواهد انداخت و ممکن است این تأخیر در درمان برایش گران تمام گردد و کار را به جای باریک بکشاند. از سوی دیگر دولت هم نباید در برابر چنین فشار هایی تسلیم گردد. هر صنفی می کوشد تا ترازوی مشخص قیمت ها را به سمت خودش سنگین تر کند، اما در این میان باید میانگین عایدی عمومی و شرایط مالی در نظر گرفته گردد تا آمار سقوط به زیر خط فقر بر اثر هزینه های کمرشکن سلامت بیش از این افزایش نیابد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 خرداد 1401 بروزرسانی: 21 خرداد 1401 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 75825

به "جدول غیرانسانی تعرفه های پزشکی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدول غیرانسانی تعرفه های پزشکی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید