حتی کارهایی که مهر اصالت یونسکو دارند هم کپی می شوند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، معاونت صنایع دستی استان تهران، همزمان با تولد حضرت فاطمه(س) و روز زن به همراه تعدادی از خبرنگاران این حوزه به بازدید از چند کارگاه و دیدار با بانوان هنرمند پرداخت.

حتی کارهایی که مهر اصالت یونسکو دارند هم کپی می شوند

مینا جوان که در زمینه سراجی سنتی فعالیت می نماید یکی از این افراد بود. او با خواهرش نیلوفر، از سال 1381کار خود را شروع نموده اند. از همان زمان با ستاد توانمدسازی امور بانوان شهرداری همکاری داشته و به دوخت و فراوری کیف، پاپوش های سنتی و دفتر یادداشت هایی از جنس چرم طبیعی روی آورده اند.

مینا جوان می گوید: ما در کارهای خود از چرم طبیعی استفاده می کنیم. بخشی از این کارها با دست و بخش دیگری با استفاده از چرخ صورت می گیرد. از بته جقه و نشانه های سنتی در کارهامان استفاده می کنیم. ما به تازگی در کارهامان از تلفیق چوب و چرم استفاده می کنیم.

به گفته این کارآفرین جوان، یکی از کفش های چرم جوان، پیروز به دریافت مهر اصالت از یونسکو شده؛ او و خواهرش با فراوری کفش ها و کیف های چرمی توانسته اند برای تعدادی از زنان کارآفرینی نمایند. تعدادی از این زنان در خانه و تعدادی در کارگاه کار می نمایند.

از جوان درباره نحوه فروش و ارائه محصولات می پرسیم و او می گوید: ما سال 1381 کار خود را با یکی از شهر کتاب ها آعاز کردیم. حالا بیشتر شهر کتاب ها و فروشگاه های صنایع دستی در تهران و چند شهر دیگر با ما کار می نمایند.

در کارگاه چرم جوان، چیزی به عنوان دورریز چرم وجود ندارد. آنها از ذره ذره چرم بهره می برند. به گفته جوان، قیمت کیف های چرمی که آنها فراوری می نمایند به نسبت این که بخش زیادی از کار با دست انجام می گردد، پایین است. از سوی دیگر ما بازاریاب نداریم و محصولات ما معرف ما بوده اند و شهر کتاب ها ما را به صورت زنجیره ای به هم معرفی نموده اند.

مینا جوان درباره کفش های چرمی خود می گوید: پاپوش های ما بسیار سنتی است. قیمت پایه آنها 86 دلار است. در ایران، کفش هامان کمتر جا افتاده؛ این پاپوش ها شناسنامه دارند. کانادا، آمریکا و استرالیا خریدار کفش های ما هستند.

او در پاسخ به این که با توجه به این که در ایران، قانون حق امتیاز به رسمیت شناخته نشده برای این که طرح هاتان کمتر کپی گردد، چه می کنید، بین می نماید: ما سال گذشته، طرح چهل تکه را به کارهامان اضافه کردیم اما به خاطر نبود حق امتیاز ناچار به تغییر دائم طرح ها و فراوری آن به تعداد محدود هستیم. گرچه به ما گفته اند کارهایی که مهر اصالت یونسکو دارند قابل کپی کردن نیستند اما واقعیت این که ضامن اجرایی چندانی برای این گفته وجود ندارد.

به گفته جوان ما برای این که بتوانیم به برند تبدیل شویم، نیازمند سرمایه هستیم. با توجه به این که کارهای ما دست دوز و فراوریمان محدود است، قیمت کارهامان تا حدی بالا می رود گرچه نهایت کوشش ما این است که قیمت ها را درحد معقول نگه داریم. معمولا قیمت کیف ها ما از 40 تا 90 هزار تومان است.

این هنرمند فعال در زمینه سراجی سنتی می گوید: چرمی که ما 1200 تومان بابت خریدش پرداخت می کردیم حالا به 7 هزار تومان رسیده؛ بسیاری از رنگ ها و مواد دباغی که از خارج می آمده، دیگر وارد نمی گردد. همه اینها ما را دچار مشکل می نماید.

هشت زن به طور ثابت با چرم جوان همکاری و به طور میانگین، 150 تا 200 کیف در هفته فراوری می نمایند. گرچه به گفته مینا جوان همزمان با ماه مبارک رمضان، فراوری تقریبا متوقف و همزمان با نوروز به بالاترین میزان خود می رسد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا، مکزیک و کوبا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 14658

به "حتی کارهایی که مهر اصالت یونسکو دارند هم کپی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حتی کارهایی که مهر اصالت یونسکو دارند هم کپی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید