حذف قیمت از سایت ها به ضرر بازار است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مساله حذف قیمت خودرو از سایت های اینترنتی حالا مدت هاست که به علامت سوالی عظیم تبدیل شده است. سوال اینجا است که هدف از حذف قیمت خودروها از سایت ها چه بود و آیا سیاستگذاران این عرصه با حذف این قیمت ها پیروز به کسب نتیجه مدنظرشان شدند یا نه؟ با نگاهی به قیمت خودرو در یک سال اخیر و به خصوص بعد از حذف قیمت خودروها به سادگی می توان به این سوال پاسخ منفی داد.

حذف قیمت از سایت ها به ضرر بازار است

به گزارش مطلعی نو، اگرچه در ابتدا قیمت خودروها را به بهانه کنترل قیمت از سایت ها حذف کردند اما شاهد بودیم که رشد قیمت خودروها ادامه داشت و حتی با شدت بیشتری فرایند افزایشی را طی کرد. نکته اما اینجا است که چطور مدیران، با وجود تاکید چندین باره کارشناسان عرصه خودرو بر اینکه حذف قیمت هانه تنها به کنترل قیمت ها یاری نمی نماید که به آشفتگی بازار یاری می نماید، از تصمیم اشتباه خود عقب نشینی نمی نمایند؟ نگاهی به کارنامه یکساله حذف قیمت خودرو از سایت ها نشان می دهد که در نبود قیمت خودرو در سایت هایی که می توان با کنترل و نظارت بر آنها، قیمت حبابی خودرو را تا حدی کنترل کرد، سیاست های غلط در مدیریت صنعت خودروی کشور یک تنه موجب افزایش قیمت می گردد و این وسط تنها هزینه های حذف قیمت خودرو از سایت ها بر دوش مردم سنگینی بیشتری وارد می نماید. در شماره اول مطلعی نو به بهانه حذف قیمت خودرو و مسائلی که این موضوع برای مردم به وجود آورده است، گفت و گویی با امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت انجام شده که به آنالیز ابعاد حذف و کنترل قیمت ها و مزایا و معایب این طرح پرداخته شده است.

مدت هاست به بهانه کنترل قیمت خودرو، قیمت ها را از سایت ها حذف نموده اند. به نظر شما این تصمیم با چه استدلالی گرفته شده است؟ به نظر شما این تصمیم درست بود یا غلط و چه تبعاتی دارد؟

واقعیت این است که ما همان موقع هم گفتیم که هیچ کدام از این روش ها جواب نمی دهد، چون اصلا این هیجان قیمت ها معلول هستند و این وسط یک عده هم سوء استفاده می نمایند. البته نمی توان گفت سوء استفاده، در واقع استفاده می نمایند. کار تاجر یا دلال استفاده کردن از این شرایط است. آن ها کار غلطی نمی نمایند. کار دولتمردان این است که با سیاست گذاری های درست فراوری و تقاضا را متعادل نمایند. متاسفانه ما در کشوری هستیم که سال ها است با مکانیزم هایی که من بلد نیستم در آن پول فراوری و چاپ می گردد و ظاهرا پشتوانه لازمه را ندارد و تقاضاهایی که مبتنی بر کار و کوشش نیست، ایجاد می گردد و از آن طرف فراوری به همان اندازه بالا نمی رود. در سال هایی که ما ثروتمند هستیم و نفت را خوب می فروشیم همه راحت هستیم و خوش می گذارنیم و بعد همه فکر می کنیم که کار درستی نموده ایم و با همین کاری که می کنیم باید ماشین خوبی هم سوار شویم. در سال هایی که فروش نفت کم می گردد همه مشکل پیدا می کنیم و همه ناراحت می شویم که چرا نمی توانیم خودرو یا بهترین لوازم خانگی را بخریم. در این سال های سختی سیاست مداران پوپولیست به جای اینکه مشکل اصلی که فراوری است را حل نمایند، به دنبال کنترل بازار می فرایند و جالب این جا است که همه می خواهند بگویند که ما هوادار مردم هستیم لذا بدون هیچ گونه پشتوانه مالی صحبت از کاهش قیمت می نمایند. آنها بیشتر پشتوانه انتظامی دارند، یعنی قانون بگذاریم، مردم را بگیریم، زندان کنیم، تعزیرات بگذاریم و جریمه کنیم و… . در این فضا همه چیز از جمله کارکرد واقعی سایت ها بهم می خورد. سایت اینترنتی که خودش تنش ایجاد نمی نماید، سایت اینترنتی اطلاع رسانی می نماید. اگر شما اطلاعات درست بدهید هیچ کس اطلاعات دروغین را باور نمی نماید و برعکس اگر ظاهر اطلاعات خوب اما دروغ باشد، گند آن بیرون می زند.

پس شما فکر می کنید حذف قیمت خودرو از سایت اینترنتی اشتباه بوده است؟

کلا غلط است. مسئله عرضه و تقاضا است. شما فرض کنید یک عده ای شلوغ می نمایند و می گویند پراید 100 میلیون تومان ولی هم زمان ارزش این پراید 50 میلیون تومان است، مطمئن باشید خود به خود در چنین شرایطی عده ای در همان فضای مجازی پیدا می شوند که با 50 میلیون تومان خودرو را بفروشند و به محض اینکه این واقعیت داشته باشد خود به خود قیمت آن از 100 تومان پایین می آید، حتی اگر آنها بخواهند قیمت سازی نمایند. چرا نمی توانیم این کار را انجام دهیم؟ چون پراید واقعا 100 تومان می ارزد. من از نظر مکانیزم عرضه و تقاضای مالی عرض می کنم. در یک مقاطعی در حد 2 الی 3 روز یک دفعه یک هیجان ناگهانی وحشتناکی پیش می آید، در بورس هم این اتفاق می افتد، در این شرایط بورس را تعطیل می نمایند تا مسئولین آنالیز نمایند و این خوب است ولی این که بگویند در سایت ها قیمت گذاشته نگردد، چه می گردد؟ فکر می کنید مشکل اصلی حل می گردد؟ اتفاقا وضع بدتر می گردد. مردم بیشتر به شایعات توجه می نمایند. در این 3 الی 4 روز خیلی از خبرنگاران به من زنگ زدند و گفتند به ما بگویید که چرا پراید 100 میلیون شده است؟ یکی زنگ زد و پرسید چرا 104 تومان شده است؟ من پرسیدم که از کجا فهمیدید؟ می گویند که چند خبرگزاری این را نوشته اند، سؤال من این است که خبرگزاری ها از کجا فهمیده اند؟ وقتی سیستم اطلاعاتی شما بسته باشد هر اطلاعاتی که می دهید اطلاعات درستی نیست؛ چه وقتی قیمت ها بالا می رود و چه وقتی پایین می آید. لذا می خواهم بگویم که این کار نه تنها در دراز مدت فایده ای ندارد بلکه به حال بازار ضرر هم دارد. یعنی شما بازار شایعات را داغ می کنید و اتفاقا آنهایی که فضای مجازی خاکستری را کنترل می نمایند، کنترل افکار عمومی را در دست می گیرند.

گروهی از کارشناسان معتقد هستند که درج قیمت در سایت های خرید و فروش می توانست به کنترل قیمت بازار یاری کند، یعنی می گویند که اگر قیمت ها در سایت ها بود، شاید می توانستیم قیمت را کنترل کنیم، شما چقدر با این موافق هستید و نظرتان درباره این موضوع چیست؟

دقیقا همینطور است که می فرمایید. من تاکید می کنم که یک روزهایی یک عده ای شیطنت می نمایند که باید دید چه کسانی هستند. وقتی همه دارند شیطنت می نمایند، دیگر شیطنت نیست و یک اتفاق واقعی است. زمانی که یک قانونی وضع می گردد که همه را شامل می گردد، این قانون به درد نمی خورد چرا که شما قانون را می گذارید تا مردم راحتی داشته باشند، پس اگر عده ای دارند شیطنت می نمایند، باید فقط جلوی آنها را بگیریم. این همه پلیس فتا و چنین راه هایی داریم که جلوی آنها را بگیرد چرا از این راه اقدام می کنید؟ اصل قیمت را درج کردن، یک اصل است. مثل این است که بگوییم چرا سوپرمارکت قیمت را درج نموده است؟ این خیلی مسخره است که بگویند قیمت را بردار چون بقیه می بینند و قیمت بالا می رود، این که راهش نیست. می خواهم بگویم که اتفاقا درج قیمت ها در سایت ها به تعادل بازار و به مطلعی رسانی به مردم و سیاستمداران یاری می نماید. مثل آینه می ماند، اگر آینه را بشکنیم، اتفاقی نمی افتد جز اینکه دسترسی به اطلاعات کمتر می گردد، شفافیت از بین می رود، ابهام بیشتر می گردد و مردم بیشتر به دردسر می افتند. این اتفاقی است که دارد نه تنها درباره خودرو بلکه درباره همه چیز می افتد.

پس فکر می کنید که الان وقت آن رسیده است که قیمت ها روی سایت برگردند؟

بله. به نظر من الان اطلاعات همه مردم و حتی دولت درست نیست. چون مثلا شما می گویید پراید 104 میلیون تومان شده است، شما اصلا نمی دانید که چند نفر این را خریده اند و فروخته اند. یا مثلا الان دارند طرحی را مطرح می نمایند که قیمت ماکزیمم در بازار بگذاریم. با این کار چه اتفاقی می افتد؟ مگر ما این را قبلا تجربه ننموده ایم؟ مردم قیمت واقعی را اعلام نمی نمایند ولی با هم معامله می نمایند. مگر شما می توانید جلوی اکثریت مردم را بگیرید؟ اتفاقا برعکس است؛ اگر از فضای مجازی درست استفاده گردد، یعنی نه دولت می تواند در فضای مجازی دروغ بگوید و نه دیگران. اگر شما به دروغ به مردم بگویید که قیمت پایین است این دروغ تعیین می گردد و دیگر کسی حرفتان را باور نمی نماید، برعکس هم است یعنی حتی اگر قیمت را بالاتر از حد معمول بگذارید هم باز مردم می فهمند. چرا ما فکر می کنیم که مردم نفهم هستند؟ این یک مشکل بزرگی است. ابزارهای نوینی آمده است و ما به جای اینکه از این ها حداکثر بهره برداری را برای توسعه جامعه بکنیم، هرچند وقت یک بار سر این ابزارهای نوین بازی در می آوریم.

چند روز پیش یک جُکی آمده بود که یک بچه می گوید یک زمانی شما می گفتید که نباید موبایل را به مدرسه برد الان مدرسه به موبایل آمده است. این طنز برای خودش نکته جالبی دارد. ما نمی توانیم اینترنت و فضای مجازی و جامعه به این بزرگی و مطلع را کتمان کنیم، پس بیاییم و برعکس عمل کنیم یعنی اجازه دهیم که این مطلعی، درست و تمیز و شفاف باشد. ما الان بدترین کار ممکن را می کنیم، یعنی از یک طرف فضای مجازی داریم که در آن خود به خود فضای خاکستری و فضای سیاه به وجود می آید، بعد آن بخشی که سایت های رسمی هستند و پتانسیل کنترل پذیری دارند را هم می بندیم. مثلا سایت هایی مثل دیوار یا باما، یک صاحبی دارند و می توانیم آنها را کنترل کنیم ولی زمانی که آن را می بندند دیگر نمی گردد آن را کنترل کرد و اسم آن بازار سیاه است که اتفاقا خیلی بدتر است و کل کنترل را از دست در می آورد. باور کنید خیلی از این قیمت هایی را که الان می گویند، قیمت های الکی است و من بعید می دانم کسی با این قیمت ها خرید و فروش کند. یعنی یک رکود تورمی کامل جا افتاده است و کلا قفل نموده است چون برخی از قیمت ها واقعا پرت است و کسی نمی داند درست است یا غلط. اصلا شما چگونه می خواهید قیمت را چک کنید؟ با یک زنگ زدن به بنگاه که نمی گردد قیمت را چک کرد. حتی رسانه های رسمی کشور هم شرایطشان به این صورت است. زمانی که سایت ها درست نیستند چگونه می خواهند قیمت را بفهمند؟

چند روز پیش یک عکسی از یکی از شهرهای شمالی منتشر شد که نشان می داد تعداد بسیار زیادی خودرو آنجا دپو شده اند و ارائه نمی شوند. ما با این مساله هم روبرو هستیم.

مشکل اینجا است که الان من و شما نسبت به اطلاع رسانی های رسمی باورمان را از دست داده ایم. زمانی که سایت ها را می بندید و اجازه نمی دهید آدم ها با هم گفت و گوی درست داشته باشند، همه نسبت به هم بی اعتماد می شوند. ایران خودرو جوابیه داده است به این خبر اما من ندید به شما می گویم که ما الان چند وقت است بالای 100 هزار خودروی ناقص در 2 خودروسازی داریم، یعنی خودروهایی داریم که ظاهر آنها آماده است و شما می توانید تصویر هوایی آن را ببینید ولی یک قطعه مهم ندارند و نمی توانند آن را به شما تحویل دهند. فرض شما این است که خودروساز، خودرو را از عمد فراوری نمی نماید؟ شما می دانید که چند هزارتا از این خودروها را قبلا فروخته اند؟ زمانی که اطلاعات ناقص است فضای شایعه پراکنی زیاد است و آدم ها به هم اعتماد نمی نمایند.

مشکل خودروساز الان خیلی ساده است و هیچ کسی آن را حل نمی نماید. قیمت ها غلط است، ما مشکل ارزی و گمرکی و سرمایه گذاری داریم و هیچ کسی اینها را حل نمی نماید و یاری نمی نماید. بعد می گویم که خودروساز خودت انجام بده اما انقدر زیان دیده است که پولی ندارد بخواهد این مسائل را حل نماید. بعد ما خودروساز را وسط می کشیم که بیا و جواب بده که جریان اینها چیست؟ در حالی که مشکل اصلا این نیست. الان به نظر شما سایت ها مقصر افزایش قیمت هستند؟

خیر.

اما سایت ها را بسته اند. خیلی ها زندگی شان را از همین سایت ها می گذرانند. شما مردم را به دردسر انداخته اید و این کار غلط است.

به جز مسئله ای که برای سایت ها به وجود آمده است مسئله ای دیگر این است که مردم عادی اگر بخواهند خودرویشان را بفروشند دسترسی به قیمت درست ندارند.

دقیقا حرف من هم همین است. با یک استدلال غلط می گویند که سایت ها قیمت ها را بالا برده اند و بعد سایت را می بندند. بعد می بینیم که این کار نه تنها منافعی نداشته است که جز ضرر هیچی نداشته است. پس این چه کاری است؟ ولی من به شما می گویم که چرا دارند این کار را می نمایند؛ برای این که یک عده به جای اینکه مسئولیت اصلی شان که خیلی کار سنگینی است را به عهده بگیرند ما را جایی می اندازند که اصلا آنجا مسئله قابل حل نیست. 2 سال و نیم است که انواع روش کنترل قیمت در بازار اجرا شده است. مگر چند وقت پیش نیامدند و قرعه کشی را مطرح کردند؟ آیا قرعه کشی مسئله ای را حل کرد؟ پس چرا آن مسئولین الان جوابی نمی دهند؟ مسئولینی که الان 3 ماه است وقت مردم را گرفته اند. به جای این کار باید بفرایند و سؤال نمایند که چرا آن خودروها دپو شده اند و هیچ کس نمی رود آن دپوها را حل نماید؟ حتی ما در همین سوال هم، سوال غلط می پرسیم؛ سوال می کنیم که خودروساز دپو نموده چون می خواهد قیمت بالا برود و با این استدلال تمام نظام و آدم های گمرکات و بانک ها، همه به عنوان دشمن به خودروساز نگاه می نمایند. حالا اگر برعکس سؤال کنیم و بپرسیم مشکل خودروساز چیست یعنی با این دید سؤال کنیم که می خواهیم مشکل خودروساز رفع گردد و بپرسیم چرا خودروساز مشکل دارد و این را دپو نموده است؟ به ما می گوید که مدتی است که ارز من گیر نموده است یا فلان چیز آمده و در گمرک مشکل پیدا نموده است. پس باید مشکلش را حل کنیم.

به نظر شما ادامه این تصمیم که قیمت خودروها در سایت نماند چه تبعاتی را در ادامه به دنبال دارد؟ یعنی آیا می تواند شرایط را در ادامه بدتر کند یا خیر دیگر بدتر از این نمی گردد؟

در بازار بدتر از این نمی گردد. اصلا فرض کنیم که سایت نداریم، مردم بالاخره راه خودشان را پیدا می نمایند؛ سایت و فضای مجازی شرایط را بهبود می دهند، پس دیگر از این بدتر نمی گردد چرا که قیمت ها برای خوش بالا می رود و پایین می آید و ربطی هم به کار آقایان ندارد. بستن سایت ها فایده ای ندارد ولی می توانم ادعا کنم که اگر باز شوند فایده هایی دارند از جمله این که می گردد یواش یواش اطلاعات درستی جمع کرد و مردم از این سردرگمی خارج می شوند و یک سری اطلاعات درست را با هم مقایسه می نمایند. شما فقط به عنوان خریدار به ماجرا نگاه نکن؛ فرض کنید که خودرویی دارید و می خواهید آن را بفروشید و می خواهید آن را به بالاترین قیمت بازار بفروشید، مثلا پول لازم دارید و می خواهید کاری را انجام دهید، شما نمی دانید که به چه قیمتی باید بفروشید. این است که به نظر من باید سایت های اصلی و معتبر باز شوند و ما باید این اجازه را به آن ها بدهیم که حقایق را منتشر نمایند. البته همواره در پشت پرده، دولت ها، این جور سایت ها را کنترل می نمایند که یک وقت چیزی را دستکاری ننمایند و این سایت ها همواره با مکانیسم هایی چک می شوند و اگر اطلاعات دروغین را منتشر نمایند، تنبیه می شوند. ما اگر می خواهیم کشور توسعه یافته ای باشیم باید اجازه دهیم که اطلاعات درست تبادل گردد و آمار دقیق و درست داشته باشیم و به مردم ارائه دهیم و متوسط گیری های درستی انجام دهیم، لذا باید قیمت میانگین را درست بگوییم و ماکزیمم و مینیمم را بگوییم و اطلاعات درست به مردم دهیم؛ از آن طرف می گوییم اینکه باعث نمی گردد قیمت ها پایین بیاید، درست است! این چیزها هیچ کدام باعث پایین آمدن قیمت ها نمی گردد اما باعث شفافیت می گردد و از آن طرف مسئولین باید قیمت ها را ول نمایند و به کار اصلی خود که حمایت از فراوری است، بپردازند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 48611

به "حذف قیمت از سایت ها به ضرر بازار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف قیمت از سایت ها به ضرر بازار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید