حقیقی: زحمت و عمری که برای خلق آثار هنری صرف شده بر مخاطب تاثیر می گذارد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، گرافیست های پیشکسوت در مراسم افتتاح نمایشگاه فصل سفر در موزه گرافیک ایران به بیان مسائل و مسائل طراحان گرافیک پرداختند.

حقیقی: زحمت و عمری که برای خلق آثار هنری صرف شده بر مخاطب تاثیر می گذارد

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، بهرام کلهرنیا گرافیست در مراسم افتتاح نمایشگاه فصل سفر (پوسترها و اسناد سازمان جلب سیاحان-دهه چهل خورشیدی) در موزه گرافیک ایران طی سخنانی گفت: 15 هزار سند گرافیک از دوره های مختلف در این موزه ذخیره شده است. موزه گرافیک آرام و پیوسته کار خود را شروع کرد و حالا ذخایرش روز به روز در حال افزایش است.

کلهر نیا با بیان اینکه یک تکه کاغذ چاپ شده می تواند معانی بسیاری داشته باشد گفت: چنین کاغذی می تواند شکل گرافیک در زمان خود را نشان دهد و یک سند گرافیک باشد. ما در این موزه ذخیره تبلیغات مطبوعاتی ایران را جمع آوری کردیم و در کنار هم قرار دادیم. در طراحی آثار این موزه می توان شیوه ترسیم و شعارهای موجود در آثار را بررسی کرد. تاسیس و توسعه موزه جز با همت و بزرگواری پیشکسوتان گرافیک انجام نمی شد.

وی ادامه داد: نمایشگاه کنونی با عنوان فصل سفر مجموعه بی نظیری از پوسترها با موضوع ایرانگردی است. امروز مسئله پوسترسازی برای گردشگری فراموش شده و در بسیاری از موارد عکس جایگزین آن شده مجموعه پوسترهای گردشگری حاوی نگاه اجتماعی طراحان نسبت به مسئله توریسم است.

این گرافیست با بیان اینکه امروز کامپیوتر جوانان گرافیست را از لذت دست نهادن روی کاغذ محروم کرده است، گفت: حالا که مجموعه ای از آثار استاد ناصری پور در موزه است به راحتی می توانیم شاهد رویکرد گرافیک سنتی باشیم.

اثر گرافیست می تواند درگاه ورودی یک فضا باشد

سیداحمد محیط طباطبایی عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در ادامه این مراسم گفت: شاید توسعه فناوری و رسیدن به دستاوردهای جدید این نقطه ضعف را داشته باشد که افراد غیرحرفه ای بتوانند کارهایی در آن زمینه انجام دهند و مردم خود را بی نیاز از گرافیست بدانند اما باید دانست که گرافیست فردی با نگاه خلاق هنری است که اثرش می تواند درگاه ورودی یک فضا باشد.

محیط طباطبایی با اشاره به ضرورت احترام به رویکرد و نظرات گرافیست در آثار سفارشی بیان نمود: وقتی که سفارش یک اثر هنری به گرافیست داده می شود سفارش دهنده باید اجازه دهد فکر هنرمند در کار اجرا شود نه اینکه گرافیست صرفا مجری طرح باشد که در این صورت مجموعه ذخیره هنر معاصر ما کاهش می یابد.

وی اضافه نمود: مهمترین ویژگی موزه گرافیک حفاظت از تفکر انسانی است. مهمتر از پوستر، نقاشی، تمبر و طرح انسانهایی هستند که اینها را خلق کردند و امروز موزه نگاه آنها را به ما عرضه می کند. موزه گرافیک مکانی برای تذکر و یادآوری است، چراکه به ما یادآور می شود که چه کسی بودیم و چه کردیم و چگونه باید میراث گرافیک را به نسل های بعد از خود منتقل کنیم.

ابراهیم حقیقی گرافیست در ادامه این نشست گفت: ما همواره متکی به افراد بودیم چراکه اهل کار جمعی نبودیم. در هنر گرافیک همواره متکی به افرادی همچون استاد ممیز و استاد بلوچ بودیم که اگر آنها نبودند امروز موزه گرافیک را هم نداشتیم. حضور دغدغه مندان عرصه فرهنگ همواره در این ملک موثر بوده است. زحمت و عمری که برای خلق آثار هنری صرف شده همواره بر مخاطبین تاثیر می گذارد.

حقیقی ادامه داد: استاد ناصری پور گنجینه ارزشمندی از پوسترهای قدیمی را در منزل خود نگهداری کردند و با توجه به مستاجر بودن ایشان همواره زحمت حمل و نقل و نگهداری این پوسترها را بردوش کشیدند و امروز این گنجینه را به موزه گرافیک اهداء کردند تا نسل های بعدی شاهد تاریخچه گرافیک در ایران باشند.

هادی مظفری مدیر کل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: امروز خاطرات ایام تاسیس موزه برای من زنده شد بهترین دوستانم را در جمع گرافیست ها یافتم.

وی با بیان اینکه عدالت به معنای قراردادن هر چیز در جای خود است، گفت: طراحان گرافیک عادل ترین عادلان هستند چون می دانند هر چیزی را چگونه سر جای خود قرار دهند.

گروه ساختمانی ابان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: تسنیم
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 30543

به "حقیقی: زحمت و عمری که برای خلق آثار هنری صرف شده بر مخاطب تاثیر می گذارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقیقی: زحمت و عمری که برای خلق آثار هنری صرف شده بر مخاطب تاثیر می گذارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید