خبرنگاران اگر می خواهید آلزایمر نگیرید، رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران - خبرنگاران - مطالعات اخیر نشان می دهد با تبعیت از رژیم غذایی سالم می توان عملکرد شناختی مغز را در سنین بالا حفظ کرد.

خبرنگاران اگر می خواهید آلزایمر نگیرید، رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری ساینس دیلی، عوامل متعددی در تقویت عملکرد شناختی مغز با افزایش سن دخیل هستند. یکی از این موارد فعالیت بدنی منظم و کاهش وزن است و عامل مهم تر تبعیت از رژیم غذایی سالم محسوب می گردد.

مطالعات اخیر نشان می دهد رژیم غذایی مدیترانه ای نقش مهمی در افزایش عملکرد شناختی مغز دارد.

رژیم مدیترانه ای به طور معمول شامل چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو، غلات سبوس دار، حبوبات، ماهی همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است. این سبزیجات غنی از نیتریت و نیترات هستند و ترکیب این دو گروه غذایی باعث تشکیل اسیدهای چرب نیترو می گردد. در رژیم غذایی مدیترانه ای جایی برای گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و قندهای مصنوعی وجود ندارد.

این مطالعه که به همت محققان موسسه ملی چشم آمریکا اجرا شده، با آنالیز حدود چهار هزار داوطلب به مدت 10 سال نشان می دهد رژیم غذایی مدیترانه ای بیشترین اثر محافظتی را در مغز دارد و محققان احتمال می دهند مصرف ماهی و سبزیجات فراوان در این امر دخیل باشد.

آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است که حافظه، افکار، مهارت های کلامی و قضاوت، درک مطلب و به طور کلی عملکرد شناختی بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد.

در حال حاضر حدود 50 میلیون نفر به زوال عقل مبتلا هستند و سالانه حدود 10 میلیون نفر به این تعداد افزوده می گردد. گرچه قربانیان زوال عقل عمدتا سالمندان هستند؛ ولی این عارضه یک بخش طبیعی از پیری نیست. حدود پنج درصد از مبتلایان به آلزایمر در دهه چهل و پنجاه سالگی علائم اولیه را نشان می دهند.

نتایج این مطالعه در Alzheimers and Dementia منتشر شده است.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: ایرنا
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 28800

به "خبرنگاران اگر می خواهید آلزایمر نگیرید، رژیم غذایی خود را اصلاح کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اگر می خواهید آلزایمر نگیرید، رژیم غذایی خود را اصلاح کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید