خبرنگاران تاثیر ویروس کرونا بر صنعت خودروسازی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران- خبرنگاران- شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارشی در مورد شرایط صنعت خودروسازی در زمان شیوع دنیای ویروس کرونا منتشر کرد که به پنج چالش پیش روی صنعت خودروی دنیا در دوران همه گیری کرونا و تاثیر آن بر صنعت خودروسازی پرداخته است.

خبرنگاران تاثیر ویروس کرونا بر صنعت خودروسازی

تقریبا سه ماه از اعلام نخستین فرد مبتلا به ویروس کرونا در دسامبر 2019 می گذرد. اکنون حتی زندگی روزمره عادی در بسیاری از کشورها متوقف شده و ما با کاهش دنیای اقتصاد روبرو هستیم.

اقدامات صورت گرفته توسط دولت های دنیا به منظور متوقف کردن گسترش ویروس کرونا تقریبا بر همه صنایع تاثیر گذاشته و صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. بیشتر خودروسازها و فراورینمایندگان قطعات خودرو به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا فراوریات و سفارشات خود را تعلیق نموده اند.

علاوه بر آن، صنعت خودروسازی مدتی است که به دلیل پیشرفت های اخیر فناوری، استفاده گسترده از هوش مصنوعی و سخت گیری های صورت گرفته در زمینه محیط زیست دچار آشفتگی شده است و در کوشش است تا تحولات اساسی ایجاد نمایند.

به طور کلی، صنعت خودروسازی در حال حاضر برای حفظ سلامت کارمندان، فعالیت های فراوریی خود را به حالت تعلیق درآورده اند.

اختلال در زنجیره تامین بیش از 34 میلیارد دلار قطعات خودرو (80 درصد) هر ساله توسط کشور چین تامین می شوند. از آنجا که بسیاری از کارخانه ها در چین به شدت تحت تاثیر اپیدمی ویروس کرونا قرار گرفته بودند، تهیه قطعات مورد احتیاج خودروسازها به طور فزاینده سخت شده بود.

هوبی یکی از چهار پایگاه اصلی فراوری خودرو در چین است و بیش از 100 تامین نماینده خودرو را شامل می گردد. کارخانه های خودروسازی در هوبی تا 11 مارس بسته بودند و اکنون به آرامی شروع به بازگشایی نموده اند و اوضاع در چین رو به بهبود است.

طبق اعلام انجمن فراوری نمایندگان خودرو (CAAM) در چین، تا هفته آخر فوریه، بیش از 90 درصد از تامین نمایندگان قطعات خودرو در خارج از هوبی فراوری را از سر گرفته اند. اگرچه اکنون بسیاری از کارخانه های چین فعالیت های خود را شروع نموده اند، اما از آنجا که کشورهای دیگر همچنان درگیر این ویروس هستند و محدودیت هایی را در زمینه واردات محصولات غیر ضروری اعمال نموده اند سفارشات کاهش یافته و در نتیجه نرخ فراوری همچنان پایین است.

محدودیت کانال های فروش

تعطیلی نمایندگی ها در سراسر دنیا به منظور حفظ سلامت کارکنان و مصرف نمایندگان محدودیت هایی را برای فروش وسایل نقلیه ایجاد نموده است. به دلیل تعطیلی ادارات امکان ثبت نام خودروهای جدید وجود ندارد.

کاهش تقاضا

کاهش چشمگیر تقاضا برای وسایل نقلیه جدید در بازار دنیای خودرو اتفاق افتاده است. شیوع ویروس کرونا چالش های بسیاری را برای صنعت خودرو ایجاد نموده است. 80 درصد شرکت های خودروسازی اعلام نموده اند که ویروس کرونا تاثیر مستقیمی بر درآمدهای آنها در سال 2020 خواهد داشت. در ژانویه 2020 فروش خودروهای چینی 18 درصد کاهش یافت.

انجمن اتومبیل های سواری چین (CPCA) گزارش داده که فروش دو ماه نخست سال 2020 در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته میلادی، 40 درصد کاهش داشته است.

در حالی که سرویس سرمایه گذاری مودی فروش دنیای خودرو را در سال 2020 با 2.5 درصد کاهش پیش بینی نموده است، اما اکنون به نظر می رسد بیش از 6 تا هشت درصد کاهش داشته باشیم.

گسترش ویروس کرونا در اروپا با وجود شروع مجدد فعالیت مالی در چین، فرایند شروع مجدد مالی در دنیا را به تأخیر انداخته است.

تحقیقات جدیدی که شرکت Comscore انجام داده نشان می دهد، حجم کلی خریداران در 15 روز اول مارس 2020 در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019، در انواع مختلف خودرو 25 درصد کاهش داشته است. در نیمه نخست ماه مارس با ادامه قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی حجم خریداران خودرو به پایین ترین سطح خود در مدت 6 سال گذشته رسیده است.

خودروهایی که در صورت بسته شدن کارخانه ها به دلیل کمبود قطعات تحت تاثیر قرار می گیرند عبارتند است: وانت بارهای شورلت سیلورادو و جی ام سی سیرا، شورلت تاهو، شورلت سابربن، جی ام سی یوکون و کادیلاک اسکالاده. اگر چه تا به امروز بسیاری از خودروسازان عظیم دنیا راهکارهای بهداشتی متنوعی را برای شروع فراوری در نظر گرفته اند، اما همچنان حساسیت های عمده ای در زمینه تبعات احتمالی شروع مجدد فعالیت خطوط فراوری صنعت خودرو وجود دارد.

شرکت فورد

این شرکت همه فعالیت های فراوریی خود را از 19 مارس در آمریکا، مکزیک، کانادا، اروپا تعطیل و اعلام نموده احتمالا این تعطیلی تا چندین هفته ادامه خواهد داشت.

جنرال موتورز

این شرکت از 18 مارس کارخانه خود را در شمال آمریکا تعطیل نموده و برای دیگر کارخانه های خود دستورالعمل های مختلفی را در نظر گرفته است.

فیات کرایسلر

این شرکت نیز مانند دو شرکت قبلی فعالیت خود در آمریکا و اروپا را به حالت تعلیق در آورده است.

هوندا

این شرکت نخستین شرکتی بود که کارخانه های خود در آمریکای شمالی را از 18 مارس تعطیل کرد و این تعطیلی موجب کاهش 40 هزار دستگاه خودروی این شرکت خواهد شد.

تویوتا

این شرکت نیز کارخانه خود را در آمریکای شمالی تعطیل نموده است، اما کاخانه های آن در آمریکا، کانادا و مکزیک به دلیل پاکسازی کلیه قطعات تنها دو روز در ماه مارس تعطیل بود.

هیوندای

به دلیل ابتلای یکی از کارمندان به ویروس کرونا در آلاباما کارخانه خود را تعطیل نموده است.

نیسان

این شرکت نیز کارخانه خود را در آمریکا تا 6 آوریل تعطیل اعلام نموده، اما هنوز تصمیمی در خصوص کارخانه های خود در کشور مکزیک و کانادا نگرفته است.

ولوو

این شرکت دارای چهار کارخانه در کشور چین است که اکنون مطابق روال عادی فعالیت خود را شروع نموده اند، اما کارخانه های خود در اروپا و آمریکا را تعطیل نموده است.

فولکس واگن

فولکس واگن از 21 مارس، کارخانه های خود در چاتانوگا، تنسی و دیگر مناطقی که کارخانه های این شرکت فعالیت دارند، به حالت تعلیق درآورده است. این شرکت همچنین در 17 مارس از تعطیلی فرآیند فراوری خود در کشورهای اروپایی از قبیل اسلواکی، پرتغال و اسپانیا اطلاع داد.

بوگاتی

این غول خودروساز فرانسوی نیز همانند همتایان خود در تاریخ 20 مارس اعلام نمود که فراوری در کارخانه مولشیم را به دلیل نگرانی از شیوع کرونا متوقف نموده است.

پورشه

از 18 مارس کارخانه های خود را تعطیل نموده است و انتظار می رود فروش و فراوری این شرکت در ماه های پیش رو با افت نسبی همراه باشد.

بنتلی

این شرکت که در زمینه ساخت خودروهای لوکس فعالیت دارد، در 20 مارس اعلام نمود که فعالیت کارخانه خود در بریتانیا را متوقف نموده است.

دایملر

شرکت دایملر که برند مرسدس بنز را نیز تحت پوشش دارد، اعلام نمود که فراوری در کارخانه های این شرکت در اروپا تعطیل است.

گروه PSA

این شرکت که برندهای پژو، سیتروئن، DS، Opel و Vauxhall از زیرمجموعه های آن محسوب می شوند، فعالیت کارخانه های خود در اروپا را به حالت تعلیق درآورد. کارخانه های PSA Group در کشورهای مختلفی از جمله فرانسه، اسپانیا، بریتانیا، لهستان و آلمان نیز تا تاریخ 27 مارس تعطیل بودند.

رولز-رویس

کارخانه خود در بریتانیا را از 23 مارس تعطیل نموده است.

رنو

فعالیت 12 کارخانه خود در فرانسه را تا اطلاع ثانوی تعطیل نموده است.

تاثیر ویروس کرونا بر اشتغال در صنعت خودروسازی

دستکم یک میلیون و 138 هزار و 536 موقعیت شغلی از مجموع 2.6 میلیون شغلی که در اروپا به طور مستقیم وابسته به فراوری خودرو هستند با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کارخانه ها، تعطیل شده اند.

شیوع ویروس کرونا موجب شده تا نزدیک به 250 هزار خودرو در اروپای مرکزی و شرقی فراوری نشوند. از 30 مارس 2020، نزدیک به 136 هزار نفر که در منطقه CEE در کارخانه های فراوری نماینده خودرو مشغول به کار بودند تحت تاثیر بحران کوید 19 قرار گرفتند.

چشم انداز فروش خودرو در ایالات متحده در سال 2020

پیش بینی می گردد که میزان فروش وسایل نقلیه سبک در ایالات متحده در سال 2020 بین 14.5 تا 16 میلیون دستگاه باشد، اگر شرایط ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا به سرعت بازیابی و مدیریت گردد می توان انتظار داشت که فروش به 16 میلیون دستگاه برسد، اما اگر شرایط با همین شرایط ادامه یابد فروش وسایل نقلیه سبک ایالات متحده می تواند در سال 2020 به 14.5 میلیون دستگاه کاهش یابد.

مقایسه میزان فروش انواع کامیون در ایالات متحده در مارس 2019 و 2020

در مارس 2020 حدود 729 هزار و 400 دستگاه کامیون های سبک در آمریکا فروش رفته است که نسبت به ماه مارس سال 2019 بیش از یک میلیون کاهش داشته است.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 28438

به "خبرنگاران تاثیر ویروس کرونا بر صنعت خودروسازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تاثیر ویروس کرونا بر صنعت خودروسازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید