خبرنگاران ساباط قدیمی میبد یزد فرو ریخت

به گزارش مجله یک کامپیوتر، یزد- خبرنگاران- ساباط قدیمی بازار حسینیه عظیم فیروزآباد شهر میبد یزد ساعت 19 پنجشنبه شب فرو ریخت.

خبرنگاران ساباط قدیمی میبد یزد فرو ریخت

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میبد در گفت و گو با خبرنگاران علت فروریختن ساباط را نفوذ رطوبت در پای دیوار عنوان نمود و گفت: رطوبت کوچه های گلی بعد از آسفالت به دیوارهای گلی منتقل و باعث سست شدن بنا و ریزش آنها شد.

رسول مشتاقیان اضافه کرد: این بنا با مصالح سنتی بازسازی می گردد.

رییس آتش نشانی شهرداری میبد نیز گفت: نیروهای جمعیت هلال احمر و آتش نشانی برای امداد رسانی در محل حضور یافتند.

محمد جواد بحری اضافه کرد: دستگاه و سگ زنده یاب از یزد به محل حادثه اعزام شد تا اگر شخصی زیر آوار مانده باشد نجات یابد.

وی ادامه داد: به گفته شاهدان هنگام ریزش دیوار کسی در محل حادثه نبوده است اما جست و جو و آنالیز ادامه دارد.

این مسوول در ادامه اظهار کرد: نیروهای شهرداری هم برای آواربرداری به محل حادثه اعزام شدند و خوشبختانه این حادثه تا الان که آنالیز شده تلفات جانی نداشته است.

یک سوم وسعت شهر میبد دارای بافت تاریخی است .

بافت های تاریخی در 17 محله میبد پراکنده است و از بناهای تاریخی این شهرستان می توان به برج کبوترخانه، نارین قلعه، مجموعه شاه عباسی، مسجد جامع و قلعه مهرجرد اشاره نمود.

مرکز شهرستان 105هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد واقع شده است.

ساباط از ویژگی های معماری زیست بوم های گرمسیری و بیابانی بعضی کشورها از جمله ایران در استان های یزد، کرمان، اصفهان، خوزستان، خراسان جنوبی و غیره است که نمونه ای از این بنا در شهرهای شمال آفریقا مانند قاهره، تونس، الجفله و دیگر شهرها هم دیده می گردد.

یکی از کارکردهای آن پدیدآوردن سایه و جایگاهی خنک برای رهگذران است. این سازه به علت نیمه پوشیده بودن در تابستان به پدید آمدن کوران هوا یاری می نماید که هوای درون را از بیرون آن خنک تر می نماید. همین نیمه پوشیده بودن در زمستان به گرمتر شدن هوای درون آن از بیرون منجر می گردد و ساباط ها همچنین مایهٔ یکپارچگی و استواری خانه های کناری این اثر است و به آنها در پایداری در برابر نیروهای پدید آمده از فشار سازه یاری می نمایند.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سامی: مجله سامی، وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 38230

به "خبرنگاران ساباط قدیمی میبد یزد فرو ریخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ساباط قدیمی میبد یزد فرو ریخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید