خبرنگاران سرزمین کاروانسراها در انتظار جهانی شدن تا نامهربانی بانک ها با گردشگری

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران- خبرنگاران- ارزیابان یونسکو به ایران آمدند و کاروانسراهای شهرستان میامی سمنان را برای جهانی شدن ارزیابی کردند و خبر دیگر نارضایتی فعالان صنعت گردشگری از عملکرد سلیقه ای و بدقولی بانک ها در امهال بازپرداخت تسهیلات کرونایی است.

خبرنگاران سرزمین کاروانسراها در انتظار جهانی شدن تا نامهربانی بانک ها با گردشگری

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران گردشگری کشور از سال 98 به دلیل شیوع کرونا به شدت دچار خسارات شد؛ فعالان این صنعت بارها تقاضای تسهیلات داشته اند. با نزدیک شدن سررسید پرداخت اقساط وام کرونا، به دلیل آن که نتوانسته اند هزینه های خود را تامین نمایند، درخواست تمدید امهال این وام را داشتند.

در حالی علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی و ولی تیموری معاون گردشگری کشور از تمدید امهال بازپرداخت تسهیلات کرونا تا انتها شهریورماه سال 1400 اطلاع داده اند، که بنا بر اظهارات بسیاری از فعالان گردشگری و هنرمندان صنایع دستی، بانک ها نسبت به امهال بازپرداخت وام کرونا تا به امروز سلیقه ای عمل نموده و به مصوبات ستاد ملی کرونا و هیأت دولت متعهد نبوده اند.

مهلت بازپرداخت تسهیلات بانکی فعالان گردشگری 6 ماه دیگر تمدید شد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در توئیتی از تمدید 6 ماهه مهلت بازپرداخت تسهیلات بانکی کرونا برای فعالان گردشگری تا انتها شهریورماه 1400 اطلاع داد.

علی اصغر مونسان گفت: فعالان گردشگری سال سختی را پشت سر گذاشته اند. در این دوران، کوشش ما در وزارت تسهیل فعالیت و بهبود شرایط این عزیزان بوده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توضیح داد: طی یک سال گذشته بازپرداخت تسهیلات بانکی کرونا امهال شده بود و حالا این امر، با پیگیری همکارانم در معاونت گردشگری برای 6 ماه دیگر تمدید شده است.

ولی تیموری معاون گردشگری کشور نیز روز اوایل هفته گذشته بیان کرد: با پیگیری های اجرا شده از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و قولی که به فعالان حوزه گردشگری داده بودیم، بازپرداخت تسهیلات بانکی حوزه گردشگری که در قالب بسته های حمایتی دوگانه در سال گذشته پرداخت شده بود، تا انتها شهریورماه امسال امهال شد و امهال مالیات و حق بیمه کارفرمایی نیز در حال پیگیری است.

بازسازی تابلو نقاشی قهوه خانه ای کاخ گلستان تا انتها تیرماه تمام می گردد

آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: بازسازی تابلوی نفیس نقاشی رنگ روغن قهوه خانه ای، اثر استاد شعبانعلی که مربوط به اوایل دوره قاجار است، تا انتها تیر ماه به انتها می رسد.

امامی درباره فرایند بازسازی تابلوی نفیس نقاشی رنگ روغن اثر استاد شعبانعلی گفت: در ادامه طرح های بازسازی تابلوهای رنگ روغن مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، تابلوی نفیس نقاشی رنگ روغن اثر استاد شعبانعلی از آثار موجود در مخزن موزه مردم شناسی کاخ گلستان برای انجام امور حفاظتی و بازسازیی به کارگاه بازسازی کاخ انتقال پیدا نموده است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اضافه نمود: این تابلو روایت های مختلفی از ائمه اطهار از جمله واقعه عاشورا را در سال 1231 هجری قمری در ابعاد 148× 415 سانتی متر مربع به تصویر کشیده است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان توضیح داد: بازسازی این اثر اسفندماه 99 پس از آنالیز و آسیب شناسی با همکاری پژوهشکده حفاظت و بازسازی شروع شده است و تا انتها تیرماه 1400 به انتها می رسد.

قلعه گردن سندی تاریخی باستانی برای تمدن گیلان

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی نوشت: در محدوده یکصدمتری قلعه گردن بقایای آثار باستانی با قدمت بیش از سه هزار و 500 سال کشف شده که نبود آثار تمدنی در گیلان (کاسپیان، کادوسیان) پیش از اسلام را نقض و زیست انسان در دوره های مختلف تاریخی از جمله در هزاره اول قبل از میلاد در جلگه گیلان را اثبات می نماید.

مونسان گفت: قلعه گردن یکی از مهمترین بناهای تاریخی استان گیلان است که در روستایی به همین نام در بخش رحیم آباد از توابع شهرستان رودسر، قرار گرفته و با توجه به ارزش های تاریخی و معماری ویژه خود در مرداد ماه سال 1382 با شماره 9408 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به مطالعات اولیه قبل از انجام کاوش های باستان شناسی در پیرامون قلعه گردن گفت: قدمت این قلعه به دوره تیموری (حدود 700 سال پیش) منتسب شده، اما با انجام کاوش های باستان شناسی اداره کل (میراث فرهنگی) استان گیلان در محدوده قلعه در سال 1386 و کشف گور باستانی عصرآهن در پایین دست قلعه و سایر شواهد به دست آمده معین شد که ساخت این قلعه در دوره پیش از اسلام نیز بسیار احتمال دارد.

یونسکو سرزمین کاروانسراها را در سمنان برای ثبت جهانی ارزیابی می نماید

حمیدرضا دوست محمدی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: کاروانسراهای شهرستان میامی، که به سرزمین کاروانسراها شهرت دارد، توسط ارزیاب یونسکو برای ثبت در فهرست جهانی آنالیز می گردد.

دوست محمدی در جریان بازدید از کاروانسراهای میامی اضافه نمود: امروز شرایط کاروانسراهای شهرستان میامی در شرق استان سمنان برای حضور ارزیاب سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) آنالیز شد.

وی گفت: شهرستان میامی به دلیل وجود 10 کاروانسرای با ارزش تاریخی به سرزمین کاروانسراها معروف است و این کاروانسراها در صورت برخورداری از شرایط لازم، در پفراینده ثبت مجموعه کاروانسراهای ایران در فهرست جهانی قرار می گیرند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اضافه نمود: وجود کاروانسرای میامی، سپنج (جهان آباد)، مجموعه کاروانسراهای میاندشت شامل سه کاروانسرا، کاروانسرای عباس آباد، الحاک، صدرآباد، محمدآباد پل ابریشم و سنگی شریف آباد، نشانگر اهمیت تاریخی این شهرستان و شکوه معماری ایران است.

بازسازی و استحکام بخشی ایلخانی امام زاده یحیی ورامین شروع شد

مرتضی ادیب زاده معاون میراث فرهنگی تهران گفت: فاز اول پروژه نجات بخشی و تثبیت تزئینات و پروژه استحکام بخشی و حفاظت گچ بری های ایلخانی امام زاده یحیی ورامین شروع شده است.

ادیب زاده مطرح کرد: بقعه امام زاده یحیی در محله کهنه گل ورامین، یکی از بناهای برجای مانده از دوره ایلخانی است که به واسطه تزئینات گچ بری و کاشی کاری های خود، اهمیتی جهانی دارد. آرایه های گچ بری با ارزش این بنا شامل گوشه سازی ها، زیرگنبد و کتیبه ثلث تاریخ دار با نقوش برجسته بوده و با تزئینات مسجد جامع ورامین برابری می نماید.

وی خاطر نشان کرد: براساس کتیبه گچ بری تاریخ دار موجود در بنا، بانی این بقعه؛ ابومحمدالحسن بن المرتضی بن الحسین بن محمد بن الحسن بن ابی زید و تاریخ ساخت آن محرم سال 707 هـ ق است.

ادیب زده اضافه نمود: کاشی های زرین فام نفیس امام زاده یحیی نیز جزو شاخص ترین تزئینات معماری ایلخانی در ایران بوده که از دوره قاجار از بنا جداشده و هم اکنون در موزه های معتبر جهان به صورپراکنده نگهداری می گردد.

‬‫رونمایی از تمبر یادبود سیمین و جلال

تمبر یادبود دوقطعه ای سیمین و جلال همزمان با یکصدمین سالروز تولد سیمین دانشور، داستان نویس مشهور و برجسته ایرانی، رونمایی می گردد. ‬

حسن عمیدی رئیس موزه ارتباطات و عضو شورای تمبر کشور بیان کرد: به همت موزه ارتباطات، شورای عالی تمبر و خانه موزه سیمین و جلال به مناسبت صدمین سالروز تولد سیمین دانشور، تمبر یادبود سیمین و جلال هفتم اردیبهشت ماه 1400 در محل زندگی این دو نویسنده که امروز خانه موزه سیمین و جلال نام گرفته، رونمایی خواهد شد. ‬

‫مدیرکل دفتر ارتباطات شرکت ملی پست با بیان اینکه رویکرد جدید شورای عالی تمبر برگرفته از تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (محمدجواد آذری جهرمی) در احیای صندلی تمبر است، اضافه نمود: به همین دلیل موضوع انتخاب موضوعات تمبر، فرهنگ، ادبیات، تاریخ، هنر و میراث ماندگاری است که هویت سرزمین ایران را در برگرفته است. ‬

بخشی از خانه تاریخی به یادگار مانده از قاجاریه در کازرون تخریب شد

بخشی از خانه تاریخی به یادگارمانده از دوران قاجاریه در بافت تاریخی کازرون تخریب شد و ورود متولیان به موضوع مانع از تخریب کامل آن شد.

سعید شهیدیان معاون فنی شهرداری کازرون با اعلام اینکه این شهرداری هیچ نقشی دراین تخریب نداشته است، به خبرنگاران گفت: استعلامی هم از شهرداری در این زمینه نشده است.

شهیدیان با اشاره به اینکه شهرداری مخالف هرگونه تخریب مکانهای تاریخی است، اضافه نمود: پس از اطلاع از اقدام به تخریب این منزل تاریخی نیروهای اجرایی شهرداری و کارشناسان میراث فرهنگی باورود به محل از ادامه تخریب جلوگیری کردند.

شهیدیان اضافه نمود: پس از تنظیم صورت جلسه درمحل، مقرر شد شهرداری پس از شناسایی افرادی که این منزل تاریخی با قدمت حدود دو قرن را تخریب نموده اند، از آنها شکایت نمایند.

بازگشایی درب تاریخی کاخ گلستان در اردیبهشت

آفرین امامی مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان از بازگشایی باب عالی واقع در خیابان ناصر خسرو این کاخ در اردیبهشت امسال اطلاع داد.

وی با بیان این که در سال های گذشته موضوع بازگشایی این درب مطرح بوده است، گفت: معاونت میراث فرهنگی نیز بر بازگشایی این درب تاکید داشت و در سال 98 شورای راهبردی کاخ نیز تصمیم برای بازگشایی را گرفت و از آن موقع پیگیر شرایط بازگشایی بودیم.

امامی با اشاره به این که در این مدت عملیات حفاظت و بازسازی همچنین تعبیه زیر ساخت های گردشگری برای درب شرقی (عالی) اجرا شده گفت: آینه کاری و نقاشی مجدد انجام شد همچنین از بهترین زیر ساخت های گردشگری برای حفاظت الکترنیک برای این ورودی استفاده شده است.

استقرار مجزای نظام ویژه بازسازی بناهای تاریخی از نظام فنی مهندسی ساختمان

سیدهادی احمدی روئینی مدیرکل بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی بر لزوم استقرار نظام ویژه بازسازی و احیا به صورت مجزا از نظام فنی مهندسی ساختمان، تاکید نمود و گفت: استفاده از مصالح و فرآورده های ساختمانی در طرح های بازسازی و احیای بناهای تاریخی احتیاج به نظام فنی و اجرایی دارد.

وی گفت: هم زمان با گرامی داشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی، نخستین نشست از سلسله نشست های اداره کل بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی در قالب وبینار با همکاری دانشگاه شهید بهشتی روز یکشنبه 29 فروردین 1400 برگزار می گردد.

مدیرکل بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی کشور، نظام فنی اجرایی کشور را برای بازسازی ناکافی و ناکارآمد توصیف کرد و لزوم استقرار نظام ویژه بازسازی و احیا را به صورت مجزا از نظام فنی مهندسی ساختمان هدف و آرزوی همه فعالان حوزه میراث فرهنگی دانست.

سَردر مدرسه چهارباغ اصفهان در معرض خطر ارتعاشات عبور مترو

بعضی آگاهان و فعالان حوزه میراث فرهنگی بر این باور هستند که سر در مدرسه چهارباغ اصفهان پس از چهارسال از عبور مترو از زیر چهارباغ عباسی و سی و سه پل در معرض خطر تدریجی ارتعاش های حاصل از عبور و مرور روزانه قطار شهری قرار گرفته است.

حدود چهار سال از مرحله سوم پروژه عبور مترو در مرداد ماه 1396 و گذر قطار برای اولین بار از زیر زاینده رود و افتتاح ایستگاه میدان امام حسین(ع) می گذرد و اکنون ایستگاه انقلاب سیزدهمین ایستگاه مترو اصفهان در جهت اتصال شمال به جنوب خط به عنوان یکی از پر رفت و آمد ترین ایستگاه های قطار شهری محسوب می گردد؛ پروژه ای که سال های سال به دلیل عبورمترو از سی و سه پل موافقان و مخالفان زیادی داشت تا اینکه نظر بعضی مدیران شهری بر نظر کارشناسان و حتی مخالفان مردمی غلبه کرد و مترو از زیر چهارباغ و سی و سه پل عبور کرد.

آسباد تاریخی پطرو در شهرستان زاوه خراسان رضوی ثبت ملی شد

علی محمدی رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تربت حیدریه از ثبت ملی نخستین آسباد در شهرستان زاوه به شماره 277 در فهرست آثار ملی ایران اطلاع داد.

محمدی ر اضافه نمود:آسباد پطرو نماد هنر، خلاقیت و ابتکار مردمان گذشته منطقه زاوه بوده است که به دلیل شدت بادهای موسمی از اواخر فصل بهار تا اواخر تابستان در این منطقه، ساکنان، با مهار نیروی باد و به کارگیری آن برای خردکردن غلات، این انرژی را به نفع خود به کار گماردند و مهمترین احتیاج خود را که فراوری نان بوده است را با ساختن و به کار انداختن این دستگاه برآورده کردند.

وی ادامه داد: این آسباد که تشابه زیادی با آسبادهای سایر مناطق شرقی ایران به ویژه منطقه نشتیفان خواف دارد بنایی است شکل گرفته از خشت و گل و متشکل از محفظه چرخ و پره و آسخانه که متاسفانه به مرور زمان فضاهای داخلی و چرخ و پره های آن از بین رفته و درحال حاضر بقایای دیوارهای بیرونی آن و سنگهای آسیاب باقی مانده است.

معاونت صنایع دستی، مرجع تمام فعالیت های این حوزه شد

فرهاد فلاح مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از فراوری صنایع دستی از تصویب مصوبه هیات وزیران اطلاع داد که بر اساس آن معاونت صنایع دستی مرجع تمام فعالیت های حوزه صنایع دستی شد.

فلاح ضمن بیان این مطلب گفت: هیات وزیران در جلسه بیستم اسفندماه سال 99 به پیشنهاد مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت صمت، آیین نامه اجرای ماده 14 قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی مصوب سال 96 را تصویب کرد.

وی با اشاره به این که این ماده مربوط به مجوزهای صنایع دستی و فرش دستباف است، گفت: پیش از این معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تنها، مرجع اعطای مجوز در چهار بخش کارگاه انفرادی، کارت شناسایی صنعتگری، مجوز فراوریی انفرادی و مجوز فراوریی کارگاهی و جواز تاسیس در حوزه صنایع دستی بود، که بر اساس مصوبه جدید این اختیارات افزایش یافته است.

تور تایلند: تور تایلند ارزان قیمت، تور سامویی، تور پوکت، پاتایا، بانکوک، چیانگ مای، کرابی را با ما تجربه کنید.

آموزشگاه ما: آموزشگاه ما | آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: ایرنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 55689

به "خبرنگاران سرزمین کاروانسراها در انتظار جهانی شدن تا نامهربانی بانک ها با گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سرزمین کاروانسراها در انتظار جهانی شدن تا نامهربانی بانک ها با گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید