خبرنگاران سوغات کرونا برای کشاورزان بروجرد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بروجرد - خبرنگاران - کرونا حدود 2 ماهه که سایه سنگین خود را بر سر زندگی مردم انداخته و بسیاری از بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی را تحت الشعاع قرار داده و موجب شده تا بخش کشاورزی بروجرد نیز از سوغات این میهمان ناخوانده بی بهره نباشد.

خبرنگاران سوغات کرونا برای کشاورزان بروجرد

آثار و تبعات ویروس کرونا بر بخش کشاورزی شهرستان بروجرد نگران کننده است و احتمال می رود در بلند مدت صدمات جبران ناپذیری بر این بخش مولد وارد شود، از آن جایی که این روزها کشاورزان سخت مشغول فعالیت بوده و کشت بهاره محصولات کشاورزی در حال انجام است، علاوه بر فعالیت کشت و کار مراجعه به کارشناسان کشاورزی، استفاده از کارگر و همچنین تهیه نهاده های کشاورزی امری اجتناب ناپذیر است.

بسکمک از کشاورزان بروجردی ضمن ابراز نگرانی از خسارتهایی که سیل و بارش تگرگ بر زمین های باغی و زراعی آنها وارد کرده مضطرب هستند.

یک کشاورز بروجردی در این باره به خبرنگار خبرنگاران گفت: با شیوع کرونا و محدود نمودن ترددها با توجه به ضرورت استفاده از سموم قبل از بارندگی متاسفانه هیچ نوع سمی برای مزارع نبوده و مراجعات مکرر به جهاد کشاورزی بی نتیجه مانده است.

حسین معظمی گودرزی که دارای سه هکتار زمین کشاورزی است، افزود: نبود سم کشاورزی موجب خواهد شد تا مزارع از آفت در امان نباشند و به همین دلیل جهاد کشاورزی باید با توجه به شیوع این ویروس مشکل کشاورزان را رفع می نمود.

وی گفت: کشاورزان انتظار دارند دولت و جهاد کشاورزی در حمایت از کشاورزان و نیز صنعت کشاورزی برغم مسائل کرونا در سطح جامعه مسائل این بخش را نیز به موقع صد و پیگیری می کردند.

یک کشاورز دیگر بروجردی نبود نهاده های دامی را یکی دیگر از مسائل کشاورزان با شیوع انتشار ویروس کرونا بیان نمود و گفت: برغم پیگیریهای مکرر نهاده دامی در بروجرد وجود ندارد و این موضوع مسئله ای بزرگ برای کشاورزان شده است.

رحیم دلیران منش یادآور شد: اگرچه تا کنون همکاری روستائیان به ویژه بهره برداران بخش های کشاورزی در رعایت مقررات بهداشتی مقابله با شیوع ویروس کرونا با همکاری بخشداران، دهیاران و اعضای شورای اسلامی با رعایت دستورالعمل و مصوبات ستاد مقابله با کرونا با انجام ضد عفونی و گند زدایی در اماکن عمومی ، خیابان های اصلی و فرعی روستاها رضایبخش بوده است، اما مهمترین دغدغه امروز تامین کود شیمیایی و به کارگیری کارگران و ماشین آلات کشاورزی است.

وی گفت: مجموع تأثیرات فوق می تواند به صورت بالقوه تأثیراتی ماندگار بر حیات و معیشت خانواده های کشاورزان آن ها خواهد داشت.

یک تولید کننده مرغ در بروجرد گفت: به دلیل شیوع این ویروس و کاهش تقاضا در بازار برای خرید محصولات زود فساد پذیری چون گوشت قرمز، مرغ، شیر و قارچ خوراکی باعث خسارت جدی و ضرر و زیان به مرغداران، دامداران، تولید کنندگان قارچ، گلخانه داران بخصوص گل های شاخه بریده شده است.

محمد پیرزادی افزود: اگر شرایط موجود مدیریت نشود و تاثیر منفی کرونا بر بازار محصولات کشاورزی، دامپروری و دامداری ادامه داشته باشد، اختلال جدی در زنجیره های تولید به وجود خواهد آمد.

وی تشکل های بخش کشاورزی را یک ظرفیت مناسب برای حل این مشکل بیان نمود و افزود: برای مدیریت شرایط پیش آمده باید بیش از پیش تشکل ها و تعاونی های بخش کشاورزی وارد میدان شوند و برای رونق بازار فروش محصولات کشاورزی کمک حال بخش دولتی باشند.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد گفت: ویروس کرونا و محدودیت های اعمال شده جاده ای و جلوگیری از تردد خودروها و کامیونها از اسفندماه پارسال تا به امروز موجب شد تا جهاد کشاورزی در بخش های مختلف با مسائل عمده روبرو و کشاورزان نیز از این مسائل و خسارتها بی بهره نبوده اند.

عزت اله نباتی بیان نمود: جهادکشاورزی در بخش تامین نهاده های دامی، انواع سموم دفع آٍفات ،ٍ تامین بسکمک از نیازهای دیگر مانند تامین مرغ، شیر، گوشت قرمز مورد نیاز به دلیل انتشار ویروس کرونا با مشکل روبرو شده است.

وی گفت: در بخش تامین نیروی انسانی مورد نیاز در بخش های مختلف کشاورزی با توجه به اینکه تاکید می شود در خانه بمانیم مسائل دیگری ایجاد شده است.

وی گفت: هم اکنون سهمیه 300 تن کود و 500 تن نهاد دامی این شهرستان صادر شده که امید است با رفع مشکل تردد کامیونها و مسائل ایجاد شده از سوی کرونا به زودی تامین و بین کشاورزان توزیع شود.

مدیرجهاد کشاورزی بروجرد افزود: کارشناسان کشاورزی در مراکز خدمات کشاورزی این شهرستان همواره آماده ارائه خدمات مشاوره ای و عملی به کشاورزان هستند و کارگروه پیگیری، هماهنگی و پشتیبانی ستاد مبارزه با کرونا در جهاد کشاورزی نیز برنامه آموزشی، ترویجی بهداشتی و عملیاتی مقابله با کرونا را بین بهره برداران بخش های مختلف کشاورزی را انجام می دهند.

نباتی افزود: انتظار می رود کشاورزان از نیروی کار خانواده یا کارگرهای محلی استفاده کنند و فاصله ایمنی را حین کار و استراحت در مزرعه رعایت شود.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در ارتباط با ادوات و ماشین آلات کشاورزی افزود: جهادکشاورزی در مقابله با کرونا در زمین های زراعی مواردی را هم در باره نحوه استفاده بی خطر از ادوات کشاروزی گنجانده و بر ضرورت رعایت آن از جمله اینکه بدون دستکش، عینک و ماسک مناسب از دست زدن به کیسه های کود شیمیایی و بذر، قوطی سم، باز کردن درب مخزن سمپاش و سمپاشی خودداری کنید.

وی تاکید کرد: کشاورزان حتماً قبل از استفاده از سمپاس پشتی، محل دسته سمپاش را کاملاً ضدعفونی و پس از اتمام کار روزانه با استفاده از محلول گندزدای مناسب، تراکتور و سایر ماشینهای کشاورزی را از آلودگی احتمالی پاک کنید و همواره از دستکش کار مناسب برای کار با ماشین آلات کشاورزی استفاده و هر مرحله سرویس و نگهداری ماشین آلات، دستها را با آب وصابون بشویید.

مدیرجهاد کشاورزی بروجرد گفت: سالانه 360 هزار تن انواع محصول زراعی و باغی و 560 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید می شود.

نباتی افزود: ارزش این میزان محصولات تولید شده 10 هزار میلیارد ریال است.

وی گفت: هم اکنون حدود 69 هزارهکتار اراضی زراعی و باغی در این شهرستان وجود دارد که 35هزار هکتار آن آبی و مابقی دیم هستند.

مدیر جهادکشاورزی بروجرد با اشاره به فعالیت 35 هزار تن از جمعیت این شهرستان در بخش کشاورزی، زراعت و باغبانی بیان نمود: این تعداد در 232 روستای 2 بخش مرکزی و اشترینان بروجرد فعالیت دارند.

نباتی افزود: حدود 12 هزارهکتار معادل 25 درصد باغات لرستان در بروجرد است که نقش مهمی در تولید انواع میوه مانند سیب پاییزه، گلاب، گردو، بادام، هلو و انگور استان دارد.

وی ادامه داد: 38 مزرعه پرورش ماهی سرد آبی فعال است که زمینه اشتغال 400 جوینده کار را فراهم و سالانه 2هزار تن انواع ماهی سردآبی را روانه بازار مصرف می کند.

گروه ساختمانی ابان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: ایرنا
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 29141

به "خبرنگاران سوغات کرونا برای کشاورزان بروجرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سوغات کرونا برای کشاورزان بروجرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید