خبرنگاران مروری بر دستاوردهای انقلاب اسلامی؛ رویش امید و خودباوری

به گزارش مجله یک کامپیوتر، استان ها - خبرنگاران - چهل و دو سال پیش در چنین روزی که مردم ایران اسلامی پیروزی انقلاب خود را جشن گرفتند شاید کمتر کسی تصور می کرد طی چهار دهه و با وجود همه دشمنی ها، خباثت ها و تحریم ها بتواند همچنان سربلند جهت پیشرفت را بپیماید و منادی شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی باشد.

خبرنگاران مروری بر دستاوردهای انقلاب اسلامی؛ رویش امید و خودباوری

در آستانه طلیعه چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی، خبرنگاران خبرنگاران در مراکز و دفاتر استانی تلاش کردند تا به سهم خود گوشه ای از همت دولتمردان و تلاش مردم را برای به ثمر رساندن شعارها و آرمان ها که همان توسعه عدالت اجتماعی در جای جای ایران اسلامی بود، به رشته تحریر درآوردند؛ هرچند این نگاشته ها قطرات کوچکی از حجم انبوه مجاهدت هایی است که در عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اجرا شده و تا به امروز به بار نشسته است.

البته همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تاکید کرده اند، این راستا همچنان با وجود سختی ها و سنگلاخ ها ادامه خواهد یافت و مسوولان با نصب العین قرار دادن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تلاش خواهند کرد تا قله های بیشتری از پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی را فتح کنند.

در ادامه گزیده ای از گزارش های مراکز استانی خبرنگاران در بیان پیشرفت های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایران در 42 سال گذشته ارایه می شود:

رشد 3.4 برابری تولیدات کشاورزی آذربایجان شرقی عنوان گزارشی از مرکز تبریز است که در آن می خوانیم: در سال 1357 مجموع تولیدات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی یک میلیون و 481 هزار و 119 تن بود که این رقم با رشد 3.4 برابری به چهار میلیون و 800 هزار تن در سرانجام سال 1398 افزایش یافت.

مرکز اصفهان نیز در گزارش مشابهی با عنوان رشد 3.6 برابری تولیدات کشاورزی نصف جهان در انقلاب اسلامی می نویسد: رشد 3.6 برابری تولید انواع محصولات کشاورزی و دامی در اصفهان نسبت به قبل از انقلاب اسلامی نماد خودکفایی، پیشرفت و افزایش توانمندی در این بخش اقتصادی کشور است که این راهبرد در دهه پنجم عمر انقلاب باید به شاخصه های مطلوبتری دست یافت.

انقلاب اسلامی و رشد و تحول بخش کشاورزی خراسان رضوی عنوان گزارشی از مرکز مشهد است که درباره توسعه روش های نوین صنعت کشاورزی می نویسد: بیش از 338 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارند و حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی این استان هشت میلیون تن است. همچنین دو میلیون و 138 هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد. سالانه یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت 83 نوع محصول می رود که 900 هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و 300 هزار هکتار آن باغ است.

بخش کشاورزی 28 درصد اشتغال و 30 درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده و درآمد سالانه بخش کشاورزی این استان خراسان رضوی بیش از 140هزار میلیارد ریال است.

تبریز در گزارش دیگری با عنوان وقتی همه روستاهای آذربایجان شرقی دارای پوشش اینترنتی می شوند به موضوع توسعه روستایی با هدف بسط عدالت اجتماعی پرداخته و آورده است: پوشش اینترنتی روستاهای آذربایجان شرقی در حالی تا سرانجام امسال به 90 درصد می رسد که این رقم در سال 1392 به 60 درصد می رسید و بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته، قرار است تا سرانجام کار دولت دوازدهم، هیچ روستایی در این خطه بدون پوشش اینترنت نباشد.

گرمای امیدبخش زندگی در یکهزار و 881 روستای لرستان پس از انقلاب گزارشی از مرکز خرم آباد است که به موضوع گازرسانی به روستاهای کشور در چهار دهه گذشته پرداخته و درباره این استان می نویسد: از ابتدای گازرسانی در لرستان تا به امروز یک هزار و 881 روستا در استان از نعمت گاز بهره مند شده اند و اکنون گازرسانی 92 روستای استان در حال انجام و 172 روستای استان نیز در حال مطالعه هستند به طوری که اکنون از مجموع مصرف کنندگان گاز استان 547 هزار و 78 مشترک خانگی، 25 هزار و 336 مشترک عمومی و یک هزار و 15 مشترک صنعتی هستند.

محرومیت زدایی برگ زرینی از دستاوردهای انقلاب در چهارمحال و بختیاری گزارشی از مرکز شهرکرد است که در آن می خوانیم: مرور خدمات در قالب ارائه آمارهایی از حوزه آب، برق، گاز، جاده، مدرسه و خانه بهداشت که در طول سال های بعد از انقلاب اسلامی در مناطق محروم کشور شکل گرفته است، گویای آن است که این خدمات روی زمین و در دورترین نقاط کشور و از جمله مناطق کوهستانی و سخت گذر آنچنان ملموس و دلچسب است که وقتی مدرسه ای ساخته می شود یا جاده ای به مقصد می رسد، چراغ خانه ای روشن می شود و لوله های گاز خانه های مردم را در سردترین روزهای سال گرم می کند، می شود برق اشتیاق را در چشم اهالی روستا دید که حالا دغدغه هایشان کمتر از قبل شده است.

مرکز اردبیل نیز در گزارشی با عنوان توسعه زیرساخت های روستایی، رهاورد انقلاب اسلامی در استان اردبیل می نویسد: یکی از دلایل فرایند کند توسعه در ایران بی توجهی به روستاها پیش از انقلاب اسلامی بوده است، فقدان امکانات رفاهی و گسترش شهرنشینی به بهانه صنعتی شدن موجب خالی شدن روستاها از جمعیت مولد و در نتیجه زمین گیر شدن یکی از ارکان اساسی رشد و پیشرفت در ایران پیش از انقلاب شد.

تحولات مناطق عشایری لرستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی گزارش دیگر مرکز خرم آباد درباره توسعه عشایری در کشور است که در آن آمده است: پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات قابل قبولی برای توسعه فعالیت های عشایر استان انجام شد که از جمله آن می توان به احداث، بازسازی و نگهداری راههای عشایری در قالب چهار هزار و 560 کیلومتر با اعتبار 205 میلیارد و 981 میلیون ریال و تامین آب شرب 200 کانون عشایری با اعتبار 69 میلیارد و 940 میلیون ریال اشاره کرد.

صدور سند و ارائه تسهیلات ساخت مسکن، دستاورد انقلاب برای روستاهای یزد عنوان گزارشی از استان کویری یزد است که در آن می خوانیم: تحولات عمرانی جامعه روستایی پس از انقلاب در قالب اجرای طرح هادی، مقاوم و بهسازی واحدهای مسکونی، ساخت مسکن روستایی و صدور اسناد مالکیت برای واحدهای مسکونی، چهره بسیاری از روستاها را دگرگون کرده و زمینه ساز تحول در امور زیربنایی و عمرانی این بخش شده است.

مرکز ارومیه در دهه فجر انقلاب اسلامی به سراغ یکی از دستاوردهای این رویداد در عرصه فرهنگی رفته و درباره آزادی ادیان گزارشی با عنوان احقاق حقوق پیروان ادیان الهی در ایران، ثمره انقلاب اسلامی نوشته که در آن می خوانیم: انقلاب اسلامی ایران حیاتی دوباره به ادیان الهی و اقلیت های دینی در گستره پهناور ایران اسلامی داد و بستری مناسب برای احقاق حقوق پیروان ادیان الهی در کشور ایجاد کرد که موجب رضایت روز افزون اقلیت های دینی در کشور به ویژه آذربایجان غربی شد.

در عرصه توسعه سیاسی نیز مرکز اصفهان در گزارشی با عنوان گامهای پایدار جمهوری اسلامی در راستا جهانی سازی انقلاب می نویسد: برپایی نظام سیاسی مردمسالار بر مبنای فرهنگ و تمدن ایرانی و اصول، ارزش ها و قوانین اسلام اصیل در منطقه ای که سال ها کانون بازیگری قدرت های استعماری بود و سپس میزبان دولت های تمامیت خواه، خاندانی و موروثی شد، خود به خود همه معادلات را بر هم زد.

به باور صاحبنظران امر انقلاب اسلامی به بزرگترین منبع الهام بخش قیام های آزادی جویانه و دموکراسی خواهانه مردمی مبدل شد که آخرین آنها تحولات بیداری اسلامی در کشورهای نظیر تونس، مصر، یمن و بحرین بوده است.

خودباوری و خودکفایی نظامی رهاورد انقلاب اسلامی عنوان گزارش دیگری از مرکز اصفهان است که در آن می خوانیم: تربیت نیروی انسانی متخصص، تولید تجهیزات نظامی، خودباوری، خوکفایی و کاهش وابستگی ها به اعتقاد شماری از فرماندهای منطقه پدافند هوایی مرکزی کشور از جمله رهاورد انقلاب اسلامی بوده که زمینه ساز اقتدار ملی برای مقابله با دشمنان شده است.

توسعه زیرساخت های اقتصادی یکی دیگر از محورهای گزارش های خبرنگاران در دهه فجر بود؛ برای نمونه مشهد در گزارشی با عنوان پوشش 100 درصدی جمعیت شهری خراسان رضوی از نعمت گاز می نویسد: دسترسی آسان شهفرایندان به شبکه سراسری گازرسانی در بخشهای مختلف خانگی، صنعت و خدمات به عنوان شاخصی از میزان رفاه عمومی با نقش مستقیم در توسعه، یکی از دستاوردهای درخشان نظام جمهوری اسلامی ایران ظرف 42 سال اخیر در استان خراسان رضوی است.

دستاورد انقلاب، ریل گذاری توسعه مشهد از راستا حمل و نقل عمومی عنوان گزارش دیگری از مشهد است که در آن می خوانیم: حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از مهمترین زیرساختهای توسعه شهری، در راستا توسعه شتابانی که با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران آغاز شده ظرف 42 سال اخیر در کلانشهر مشهد رشدی چشمگیر داشته به طوری که با سیر مراحل تکمیل اکنون به ایستگاه برقی شدن رسیده است.

شکوه انقلاب و مشارکت خیرین در امر مدرسه سازی عنوان گزارشی از مرکز اصفهان است که در آن آمده است: انقلاب اسلامی ایران بر اساس تفکر معنوی و مشارکت عمومی به پیروزی رسید و در این میان بسیاری از امور اجتماعی ، فرهنگی و محرومیت زدایی از جمله مدرسه سازی در کشورمان برپایه همراهی و همکاری مردم و خیرین شکل گرفته است.

رشد130 درصدی ساخت مدارس تبلور علم آموزی انقلاب در اصفهان عنوان گزارش دیگری است که به توسعه مدرسه سازی اشاره دارد و می نویسد: افزایش زیرساخت های آموزشی، بهسازی، نوسازی و توسعه مدارس در سال های پس از انقلاب اسلامی بویژه در اصفهان رشد فزاینده ای یافت و رشد 130 درصدی ساخت کلاسهای درس نسبت به قبل از انقلاب بخشی از این پیشرفت و توسعه را نشان می دهد.

افزایش هفت برابری زیرساخت ها،سهم گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از انقلاب عنوان گزارشی از مرکز یاسوج است که در آن می خوانیم: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی زیرساخت های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد متشکل از واحدهای اقامتی آن هم در مناطق شهری بود اما اکنون واحد های خدماتی متنوعی چون سفره خانه های سنتی،اردوگاه های گردشگری، هتل ها،هتل آپارتمان ها،مجتمع های گردشگری، اقامتگاه های بومگردی و مجتمع های رفاهی بین راهی در مناطق روستایی و شهری استان احداث شده است.

در زمینه برقراری عدالت در حوزه بهداشت و سلامت نیز مرکز مشهد به سراغ ارایه خدمات بهداشتی در مناطق محروم رفته و در گزارش رشد شاخص های سلامت، هدیه انقلاب تا دورترین نقاط خراسان رضوی آورده است: وقوع انقلاب اسلامی در ایران و شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران شاخصهای سلامت را در بین جمعیت روستایی، مناطق محروم، زنان، بچه ها و در حوزه زیرساختها در تمامی کشور به ویژه در استان خراسان رضوی به نحو چشمگیری افزایش داده است؛ بسیاری از ایرانیان حضور پزشکان خارجی از کشورهایی مانند پاکستان، هند، بنگلادش و فیلیپین در شهرهای مختلف کشور را پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به یاد دارند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه سلامت کشور بی نیاز از پزشکان و نیروهای خارجی شده است به طوری که اینک در تمام شهرستان های استان خراسان رضوی پزشکان متخصص در گروه های مختلف پزشکی از جمله زنان، بچه ها، جراحی، داخلی، بیهوشی و ارتوپدی حضور دارند و به مردم خدمات ارائه می دهند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 51044

به "خبرنگاران مروری بر دستاوردهای انقلاب اسلامی؛ رویش امید و خودباوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مروری بر دستاوردهای انقلاب اسلامی؛ رویش امید و خودباوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید