خبرنگاران نخستین شهر ایرانی در راستا پیوستن به شهرهای جهانی سالم

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تبریز - خبرنگاران - شهر جدید سهند در 25 کیلومتری جنوب تبریز، نخستین شهر ایرانی است که گام های خود را برای پیوستن همزمان به شبکه جهانی شهرهای سالم و جوامع ایمن تند نموده است.

خبرنگاران نخستین شهر ایرانی در راستا پیوستن به شهرهای جهانی سالم

به گزارش خبرنگاران، کوشش برای پیوستن شهر جدید 130 هزار نفری سهند واقع در شهرستان اسکو به شبکه جهانی شهرهای سالم و جوامع ایمن بر اساس پیگیری و برنامه ریزی وزارت بهداشت و درمان به سال 1395 برمی گردد؛ از آن موقع تا به امروز نهادهای مرتبط با استفاده از ظرفیت های این شهر و با نظارت فرمانداری شهرستان اسکو به عنوان ناظر عالی این طرح و حمایت دانشگاه علوم پزشکی تبریز برنامه های مختلفی را برای تحقق شهر سالم و ثبت یک رویداد جهانی آغاز نموده اند.

البته باید توجه داشت که طرح پیوستن سهند به شبکه جهانی شهرهای سالم و جوامع ایمن به عنوان یکی از طرح های جهان شمول سازمان بهداشت جهانی (WHO) مترادف با سالم شدن این شهر جدید در تمامی شاخص ها نیست، بلکه گامی در راستای تحقق این ایده و هدف محسوب می گردد.

تا به امروز ارزیابی های ابتدایی از سوی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت در ارتباط با شاخص های شهر سالم و جوامع ایمن و اقدامات لازم اجرا شده در این راستا در عرصه های مختلف شهر جدید سهند انجام و نقاط ضعف و قوت شناسایی شده است و در آخر آبان سال جاری نیز ارزیابی آنلاین در این زمینه انجام می گردد.

ارزیابی نهایی این طرح در آذر ماه سال جاری با رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی کارشناسان سازمان بهداشت جهانی مستقر در دفتر مدیترانه شرقی سازمان در قاهره انجام می گردد تا مراحل پیوستن این شهر به جرگه شهرهای سالم و جوامع ایمن تکمیل گردد.

با تحقق این طرح و ثبت نام شهر جدید سهند در سازمان بهداشت جهانی و پیوستن این شهر به شبکه جهانی شهرهای سالم، سهند به الگویی برای سایر شهرهای کشور و منطقه مدیترانه شرقی که آماده پیمودن راه برای ارتقای سلامت و آگاهی در حوزه بهداشت و سلامت جامعه هستند، تبدیل می گردد.

بابک رضی منش، فرماندار اسکو و ناظر عالی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند

شهر جدید سهند پیشتاز پیوستن به شبکه جهانی شهرهای سالم و جوامع ایمن است

فرماندار اسکو با بیان اینکه شهر جدید سهند در سال 95 بر اساس پیگیری و ارزیابی های وزارت بهداشت و درمان جزو شهرهای ایمن شناخته شده است، می گوید: این شهر جدید برای پیوستن به شبکه جهانی شهرهای سالم به عنوان نخستین شهر کشور پیشتاز بوده و در صورت تحقق آن به الگویی برای سایر شهرهای ایران و حتی مدیترانه شرقی در راستای ارتقای سطح بهداشت و رفاه عمومی تبدیل می گردد.

بابک رضی منش، با اشاره به اینکه حوزه سلامت به عنوان حق اساسی هر انسان و پایه و اساس توسعه پایدار بوده و نظام های سلامت با هدف ارتقای امید به زندگی در جوامع کوشش می نمایند، می افزاید: تمام فعالیت ها و اقداماتی که موجب ارتقای سلامت فکری، جسمی، معنوی شهروندان می گردد مدنظر طرح شهر سالم سهند است.

وی اظهار می نماید: در جهان 25 درصد از تامین سلامت جامعه در ابعاد مختلف در دست نظام سلامت آن کشور بوده و 75 درصد آن خارج از سیستم نظام سلامت و شبکه بهداشت و درمان است و مستقیما به مردم و سایر دستگاه های اجرایی مربوط می گردد.

ناظر عالی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند با تاکید بر مشارکت مردم و دستگاه های اجرای در تحقق این طرح، می گوید: جنبش شبکه جهانی شهرهای سالم از سال 1984 در جهان برای حل چالش های عظیم و پیچیده زیست محیطی ناشی از مدرنیته و شهرنشینی آغاز شده است.

رضی منش، ادامه می دهد: طرح شهر سالم مبتنی بر اقدامات جامعه محور، نوآور و ایجاد تعهد در شهروندان بوده و حصول اطمینان از وجود یک شهر با ساختارهای زیست محیطی، مقابله با نابرابری و ناعدالتی ها در نظام سلامت و جلب مشارکت و همکاری های بین بخشی از اهداف این طرح است.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح شهر سالم سهند 6 کمیته تخصصی ایجاد شده است، یادآوری می نماید: تا به امروز این کمیته ها بیش از 100 جلسه برگزار، طرح های عملیاتی در این زمینه ارایه و آن ها را اجرا نموده اند و نظارت مستمر و ارزیابی جدی از سوی دبیرخانه علمی رصد و پایش می گردد.

فرماندار اسکو، با درخواست از رسانه ها برای یاری به تحقق طرح شهر سالم سهند و پیوستن این شهر به عنوان نخستین شهر کشور در شبکه جهانی شهرهای سالم و اشاعه و فرهنگ سازی زیستن همراه با سلامتی و ارتقای شاخصه های آبرومند در جامعه می گوید: برای تحقق این طرح کوشش های لازم در عرصه سلامت محیط کار، کنترل بیماری های واگیر، پیشگیری و مراقبت از بیماری های غیرواگیر، سلامت خانواده، سلامت روانی و اجتماعی و ارتقای همکاری سازمان ها و ادارات انجام می گردد.

رضی منش، وجود ساختار مدرن، لحاظ شدن تمامی مسایل حوزه شهرسازی مدرن، طراحی شهر به شکل محله محوری برای افزایش تعاملات اجتماعی، اجرای شبکه معابر مطابق با آیین نامه های روز کشور، نفوذپذیری بافت های شهری، اولین شهر دانشگاهی عظیم، طراحی سطح و سطوح سرانه متناسب با احتیاج مردم و استاندارد بالا، قرار دریافت در بلندترین نقطه استان از نظر آب و هوایی و نبود بافت حاشیه ای و ناکارآمد در شهر جدید سهند را از ویژگی های منحصر بفرد این شهر برای پیوستن به شبکه جهانی شهرهای سالم اعلام می نماید.

وی اظهار می نماید: آنالیز و احصا مسائل، کمبودها و نواقص، هماهنگی و مشارکت سازمان ها و تشکل های مردم نهاد در قالب 6 سمن، برگزاری پویش های مختلف، ارایه آموزش به 3 هزار و 500 دانش آموز در مقاطع مختلف و یک هزار اولیای دانش آموزان، احداث پارک بانوان، تشکیل کمیته توانمند سازی اجتماعی، مالی و فرهنگی بانوان و تهیه و تدوین نقشه جامع خطرپذیری آسیب های اجتماعی از جمله اقدامات کمیته های تخصصی طرح سالم سهند است.

ناظر عالی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند، مدیریت زباله و تفکیک پسماند از مبدا، توسعه ورزش های همگانی، ایجاد جهتهای مختلف دوچرخه سواری در راستای انسان محوری، جهتهای پیاده روی با عنوان 320 قدم تا سلامتی در نقاط مختلف شهر، ایجاد زمین تنیس، نمایشگاه کاردستی در مدارس برای حفط مسایل زیست محیطی، نظارت بر اماکن توزیع مواد غذایی، آموزش 4 هزار دانش آموز در قالب یاری اورژانس یار و اجرای طرح های فرهنگی مانند پویش گل بجای سیگار و مار پله مهارت های زندگی را از دیگر اقدامات اجرا شده در اجرای طرح شهر سالم سهند اعلام می نماید.

رضی منش، ادامه می دهد: پیوستن شهر جدید سهند به شبکه جهانی شهرهای سالم به مفهوم سالم بودن این شهر نیست بلکه به معنای آغاز یک حرکت، رویکرد و نگاه جدید در مردم، مسوولان و تشکل های مردم نهاد این شهر برای ایجاد اراده و عزم جدی به منظور رسیدن به 100 شاخص حوزه سلامت و توسعه پایدار است.

وی یادآوری می نماید: شهر جدید سهند برای رسیدن به شاخص های توسعه برنامه محور حرکت می نماید و جهت راهی برای رسیدن به این شاخص ها ایجاد شده به طوری که خروجی آن منجر به ارتقای سطح رفاه و سلامتی مردم می گردد.

رسول هاشمی، دبیر علمی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند

شهر جدید سهند به عنوان یازدهمین شهر منطقه مدیترانه شرقی به شبکه جهانی شهرهای سالم ملحق می گردد

دبیر علمی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند نیز می گوید: از جمله برنامه های سازمان جهانی بهداشت طرح جوامع ایمن و شهرهای سالم برای ارتقای سلامت و ایمنی در شهرهاست.

رسول هاشمی، با بیان اینکه مرکز شبکه جهانی جوامع ایمن در سوئد و مرکز شهرهای سالم سازمان جهانی بهداشت در 5 منطقه جهان واقع بوده که در منطقه مدیترانه شرقی در مصر است، می افزاید: در زمستان سال 97 شهر جدید سهند به عنوان چهارصد و هشتمین شهر جهان، سی و سومین شهر کشور و اولین شهر شمالغرب به شبکه جهانی جوامع ایمن ملحق شد.

وی اظهار می نماید: کارهای مربوط به طرح شهر سالم سهند نیز به خوبی در حال انجام بوده و ارزیابی اولیه آن در اواخر مرداد سال جاری انجام و مقرر شد ارزیابی نهایی توسط کارشناسان دفتر منطقه سازمان جهانی بهداشت واقع در مصر انجام گردد و اگر شاخص های مدنظر این سازمان رعایت شده باشد به عنوان اولین شهر سالم ایران و یازدهمین شهر منطقه مدیترانه شرقی به شبکه جهانی شهرهای سالم ملحق گردد.

دبیر کمیته شیوه زندگی و سلامت طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند با اشاره به شاخصه های مهم ارتقا یافته در حوزه سلامت در شهر جدید سهند می گوید: برنامه سراج از جمله برنامه های اجرایی در حوزه سلامت روان در راستای طرح شهر سالم در این شهر است که با هدف شناسایی بیماران روانی و افراد دارای مسائل اجتماعی و مراقبت از آن ها اجرا می گردد.

هاشمی، ادامه می دهد: تا به امروز 13 هزار و 500 بیمار مبتلا به بیماری های روانی یا اختلال روانی در این شهر شناسایی شده یعنی 23 درصد جمعیت شهر غربال مثبت بوده که میانگین استانی آن 8 درصد و میانگین کشوری آن حدود 4 درصد است.

وی با اشاره به ارتقای شاخص مسمومیت با گاز منوکسید کربن در این شهر، یادآوری می نماید: در سال 94 آمار مسمومیت با این گاز در این شهر 23 مورد بود که با ارایه آموزش های لازم، روز به روز از تعداد آن ها کاسته شده و به طور میانگین تعداد مسمومیت احتیاج به بستری سال های اخیر به 3 یا 4 مورد از 130 هزار نفری شه جدید سهند رسیده است.

دبیر علمی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند می گوید: با انجام اقدامات مناسب و ارایه بسته های حفاظتی، آموزشی و حمایتی در شهر جدید سهند با گذشت 8 ماه از شیوع ویروس کرونا، این شهر جزو نادرترین شهرهای استان بوده که در بیشتر این ایام شرایط آن سفید بود و در بعضی مواقع زرد شده است.

هاشمی، می افزاید: شاخص بروز این بیماری در یکهزار نفر در شهر جدید سهند 8.3، در اسکو 9.7 و در ایلخچی 8.4 است در حالی که پیش بینی می شد این شاخص در این شهر به علت بالا بودن آمار تردد شهری و برون شهری و وجود جاذبه گردشگری کندوان خیلی بالا باشد.

رشید وکیلی، دبیر اجرایی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند

طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند در راستای ارتقای سلامت شهر و شهروندان طراحی شده است

دبیر اجرایی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند نیز با اشاره به اقدامات اجرا شده از سوی کمیته اجرایی این طرح می گوید: سهند به عنوان یک شهر جدید مکان یابی و با اهداف خاصی ایجاد شده است.

رشید وکیلی، با اشاره به اینکه شهرهای جدید برای ساماندهی جمعیت روبه رشد کلانشهرها ایجاد شده است، می افزاید: این شهر نیز جهت ایجاد اشتغال در نظام ساماندهی جمعیت روبه رشد کلانشهر تبریز، ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و بهبود شرایط زیست محیطی شهر مکان یابی و در حال رشد و توسعه است.

وی با تاکید بر ضرورت هماهنگی های بین بخشی، اظهار می نماید: شهرداری شهر جدید سهند آماده همکاری در اجرای طرح های مختلفی است که در جهت ارتقای سطح ایمنی و زندگی شهروندان برنامه ریزی شده باشد.

وکیلی، با بیان اینکه طرح جامعه ایمن و مروج سلامت نیز در راستای ارتقای سلامت شهر و شهروندان طراحی شده است، ادامه می دهد: شهرداری در اجرای این طرح آماده همکاری بوده و دوشادوش سایر کمیته ها و دبیران علمی این طرح است تا به تحقق اهداف این طرح یاری کند.

فرهاد سعیدی، عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید سهند

شرکت عمران شهر جدید سهند طرح های مختلفی را برای تحقق طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند اجرا نموده است

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید سهند نیز با بیان اینکه طرح آزادراه تبریز - سهند نقش بسزایی در تحقق طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند ایفا می نماید، می گوید: این طرح به طول 22 کیلومتر در حال انجام بوده و به بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و به زودی به بهره برداری می رسد.

فرهاد سعیدی، می افزاید: حدود 4 کیلومتر از این آزادراه در جهت فاز 5 شهر جدید سهند واقع شده که از سوی این شرکت به صورت مشارکتی احداث شده، آسفالت آن در حال اتمام، ایمن سازی آن در حال انجام و اجرای روشنایی معابر آن در مرحله مناقصه است.

وی اظهار می نماید: بیش از 15 کیلومتر جهت دوچرخه طی 2 سال گذشته در این شهر اجرا، 70 هکتار فضای سبز شهری و پارک در مجموعه هشت بهشت به بهره برداری رسیده و برنامه ریزی برای توسعه آن به 400 هکتار اجرا شده، بیش از 80 هکتار پارک و فضای سبز شهری در مرحله طراحی و اجراست و عظیمترین مجموعه ورزشی استان و منطقه با 65 هزار مترمربع زیربنا از سوی این شرکت با مشارکت بخش خصوصی در حال احداث است.

عضو کمیته ایمنی و سلامت ساختمانی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند می گوید: پیست اسب سواری و عظیمترین زمین تنیس در مجموعه هشت بهشت در حال بهره برداری است و مدرنترین و عظیمترین کتابخانه استان بعد از کتابخانه تبریز در شهر جدید سهند توسط این شرکت در زمینی به وسعت 2 هزار و 200 مترمربع در حال احداث است.

سعیدی، احداث مدارس شهر جدید سهند به طوری که 4 مدرسه طی یکسال گذشته احداث و تحویل آموزش و پرورش شده است، احداث مساجد با معماری خاص به عنوان شاخص معماری شهر، تکمیل ساختمان اورژانس شهر و برگزاری جشنواره های فرهنگی مانند آدم برفی را از دیگر اقدامات این شرکت در راستای تحقق طرح شهر سالم سهند اعلام می نماید.

محمدعلی قلیزاده، دبیر کمیته اطلاع رسانی و مستند سازی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند

جشنواره استانی سهند داستانک با موضوع شهر سالم در شهر جدید سهند برگزار می گردد

دبیر کمیته اطلاع رسانی و مستند سازی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند نیز می گوید: سال جاری در راستای تحقق طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند دو رویداد مهم فرهنگی در این شهر روی می دهد که یکی از آن ها برگزاری جشنواره استانی سهند داستانک است که موضوعات آن به شهر سالم اختصاص می یابد.

محمدعلی قلیزاده، با دعوت از علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره، می افزاید: اولین کنسرت بالای یک هزار و 500 نفری در این شهر برگزار شده و شرکت عمران سهند برای تامین زیرساخت های لازم در این زمینه در حال آنالیز احداث 2 مجتمع فرهنگی در این شهر است.

وی اظهار می نماید: یکی از این مجتمع ها در فاز 4 شهر جدید سهند با سالنی به ظرفیت بیش از 700 نفری و یکی نیز در فاز 3 این شهر با 2 سالن مجزا احداث می گردد و هم اکنون نقشه های اجرایی آن ها در حال طراحی است.

دبیر کمیته اطلاع رسانی و مستند سازی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند با اشاره به استقبال بالای بیش از 500 تا 600 نفری شهروندان این شهر در برنامه های فرهنگی و هنری، می گوید: بیشترین مراجعه نمایندگان به کتابخانه های استان بعد از کتابخانه مرکزی تبریز به کتابخانه سهند است و در این راستا دومین کتابخانه استاندارد استان در فاز 2 این شهر احداث خواهد شد.

قلیزاده، ادامه می دهد: از سوی شرکت عمران سهند 2 باب سینما نیز در پروژه کمال شهر جدید سهند احداث می گردد.

مجله سرگرمی

مجله سرگرمی و تفریحی، همیشه به شادی
منبع: ایرنا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 43497

به "خبرنگاران نخستین شهر ایرانی در راستا پیوستن به شهرهای جهانی سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نخستین شهر ایرانی در راستا پیوستن به شهرهای جهانی سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید