خروج 5 استان از شرایط کم آبی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بررسی آمار بارش ها تا خاتمه دی ماه1401 در کشور حاکی از آن است که میانگین بارش های 5 استان کشور در سال آبی نو، از روند بلندمدت سبقت گرفته است. گزارش های رسمی بارش ها از تغییر شرایط بارندگی در استان های بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و یزد نسبت به دوره بلندمدت حکایت دارد. آیا جغرافیای کم آبی در سال جاری تغییر کرده است؟

خروج 5 استان از شرایط کم آبی

به گزارش دنیای اقتصاد، میانگین بارش های پنج استان در سال آبی نو از روند بلندمدت سبقت گرفت. همچنین میزان بارندگی ها در دی ماه امسال 5/ 42میلی متر بوده که نسبت به دوره بلندمدت با رشد همراه شده است. همچنین از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) تا انتها دی ماه 3/ 74میلی متر بارندگی در کشور رخ داده است که نسبت به دوره بلندمدت با 5/ 90میلی متر بارش کاهش 17درصدی نشان می دهد.

در هفت روز منتهی به دی ماه 1400 میزان بارش ها در کشور، 3/ 13میلی متر بوده است. همچنین میزان بارش های کشور از ابتدای دی ماه تا انتها آن، 5/ 42میلی متر بوده است. ایران دارای اقلیم خشک و نیمه خشک بوده و دارای میانه بارش 250میلی متر است که این میزان بارش حدود یک سوم میانه جهانی است که در دی ماه امسال 5/ 42میلی متر میزان بارندگی ها در کشور بوده است.

این میزان بارش در حالی است که در دوره بلندمدت 1/ 31میلی متر بارندگی در کشور رخ داده بود که نسبت به دوره بلندمدت رشد 6/ 36درصدی داشته است. همچنین از ابتدای سال آبی جاری تا انتها دی ماه 3/ 74میلی متر بارندگی در کشور رخ داده که نسبت به دوره بلندمدت با 5/ 90میلی متر بارش کاهش 17درصدی نشان می دهد.

شرایط بارش ها از نظر توزیع مکانی و زمانی

شرایط مطلوبی برای تقویت منابع آبی و دسترسی مناسب به منابع آبی در سطح کشور فراهم نبوده، به طوری که میزان بارش در منطقه ها کویری حدود 46میلی متر است، در حالی که این رقم در استان های شمالی کشور به بیش از یک هزار و 400میلی متر افزایش می یابد و از نظر زمانی نیز 5 درصد بارش کشور در تابستان دریافت می شود و کمک چندانی به تامین آب کشت های تابستانه و دائمی نمی کند. میانه بارش کشور در گذر زمان رو به کاهش بوده است. میانگین بارش 53ساله کشور حدود 250میلی متر بوده، اما میانگین 13سال اخیر به 232میلی متر کاهش یافته است.

بیشترین کاهش بارش ها

در حالی که میزان بارش در تمام استان های کشور نسبت به روند بلندمدت کاهشی بوده است، پنج استان نسبت به روند بلندمدت خود افزایش بارش داشته اند. میزان بارش در استان های بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و یزد نسبت به دوره بلندمدت افزایش داشته و این به آن معناست که جغرافیای آبی در کشور در حال تغییر است.

ذخایر سد ها به مرز 20میلیارد مترمکعب رسید

براساس نوترین آمار رسمی شرکت مدیریت منابع آب ایران، در چهارماه ابتدای سال آبی (ابتدای مهر تا انتها دی ماه) در مجموع 6میلیارد و 960میلیون مترمکعب آب وارد مخازن سد های کشور شده که در مقایسه با ورودی 8میلیارد و 570میلیون مترمکعبی آب به سد ها در مدت مشابه سال قبل، کاهش 19درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، 6میلیارد و 270میلیون مترمکعب آب از سد های کشور برای مصارف شرب، کشاورزی، صنعت و زیست محیطی رهاسازی شده که مقایسه این رقم با خروجی 7میلیارد مترمکعبی آب از سد های کشور در مدت مشابه سال قبل، نشان دهنده افت 10درصدی است. در زمان حاضر 19میلیارد و 800میلیون مترمکعب آب در مخازن سد های کشور وجود دارد که با احتساب این میزان ذخیره آب، شاهد پرشدگی 40درصدی ظرفیت مخازن سد ها و خالی بودن 60 درصد این ظرفیت هستیم. یک هفته پیش (24دی ماه) میزان ذخایر سد ها 19میلیارد و 200میلیون مترمکعب بود که با بارش های اخیر و ورود جریان های نو رودخانه ای به سدها، 600میلیون مترمکعب به ذخایر آبی سد های کشور طی هفت روز افزوده شده است.

میزان ذخایر سد ها در زمان مشابه سال قبل (اول بهمن 1400) معادل 20میلیارد و 880میلیون مترمکعب بود که مقایسه میزان ذخایر آبی سد ها در دو روز مشابه، اول بهمن سال گذشته و امسال، نشان دهنده کاهش یک میلیارد مترمکعبی یا 5درصدی ذخایر سد ها نسبت به سال قبل است.

منبع: فرارو
انتشار: 6 بهمن 1401 بروزرسانی: 6 بهمن 1401 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 85645

به "خروج 5 استان از شرایط کم آبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج 5 استان از شرایط کم آبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید