خیز کشور های آسیایی برای توسعه پتروپالایشگاه ها

به گزارش مجله یک کامپیوتر، یک کارشناس انرژی با اشاره به اینکه مطابق ماده 16 آیین نامه اجرایی قانون توسعه پتروپالایشگاه ها، هیات امنای صندوق توسعه ملی باید تا سرانجام اسفند 98 درباره تنفس خوراک تصمیم گیری می کرد، گفت: مجوز تامین اقتصادی طرح ها از بازار سرمایه معطل تصویب این موضوع در صندوق توسعه است.

خیز کشور های آسیایی برای توسعه پتروپالایشگاه ها

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرنگاران، محمدعلی قدیری کارشناس نفت و انرژی در گفتگویی با اشاره به ضرورت توسعه پتروپالایشگاه ها در کشور گفت: نسل جدید پالایشگاه های نفت در جهان پتروپالایشگاه نامیده می شوند که بخشی از نفت را به مواد شیمیایی تبدیل می نمایند. وجود واحد های آروماتیک و اولفین در پتروپالایشگاه ها موجب می گردد که بخشی از مواد سوختی به مواد با ارزشی مثل اتیلن، پروپیلن، زایلن، بنزن و ... تبدیل گردد که مواد بالادست واحد های شیمیایی و پلیمری هستند.

وی اضافه نمود: بنابراین یکی از مزایای پتروپالایشگاه ها این است که می تواند واحد مادر یک پارک شیمیایی باشد. از دیگر مزایای پتروپالایشگاه ها افزایش حاشیه سود نسبت به پالایشگاه ها و همچنین امنیت تامین خوراک واحد های پتروشیمیایی است.

قدیری گفت: امروزه اگر به پروژه های پالایشی که در منطقه آسیا تعریف شده است نگاه کنیم همه آن ها به صورت پتروپالایشگاه تعریف شده است. کشور هایی مثل چین، عربستان، کویت، امارات، مالزی و عمان کشور هایی هستند که سرمایه گذاری هایی کلانی برای ساخت پتروپالایشگاه ها انجام داده اند. در این میان عربستان و چین دید بلندمدت تری داشته و با احداث پارک های شیمیایی رابغ و آرامکو/سابیک در عربستان و همچنین پارک های چوسان و شانگ های در چین درصدد تکمیل زنجیره ارزش ذیل طرح های پتروپالایشی هستند که ایده ای کاملاً اقتصادی است.

این کارشناس انرژی گفت: ما در کشورمان هیچ پتروپالایشگاهی نداریم. هرچند به عنوان مثال در اصفهان و اراک مجتمع های پالایشی و پتروشیمیایی در کنار هم احداث شده اند، اما این ها هیچکدام پتروپالایشگاه نیستند، زیرا این ها دارای مدیریت واحد نیستند و تبادل جریان بسیار کمی بین واحد های پالایشی و پتروشیمی هست، درصد کمی از محصولات شیمیایی هستند و حجم فراوری فرآورده های سنگین مثل نفت کوره بالاست. از طرف دیگر پتروشیمی های ذیل پالایشگاه ها امنیت تامین خوراک از پالایشگاه ها ندارند.

وی گفت: بعضی ایراد می گیرند که صنعت پالایش نفت رو به افول است که به نظر بنده حرف غلطی است. براساس مطالعات صورت گرفته موسسه EIA تا سال 2030 نرخ رشد فراورده های نفتی حدود 10 درصد افزایش پیدا می نماید که از این مقدار بیشترین حجم مربوط به افزایش تقاضای مواد پتروشیمیایی است که بیش از 30 درصد است. علاوه بر این ایران در منطقه ای واقع شده است که اغلب کشور ها درحال توسعه هستند، بنابراین نرخ مصرف مواد سوختی و شیمیایی بالاست که از این مقدار سهم مواد شیمیایی بسیار بیشتر است.

* تنفس خوراک یک بازی برد-برد بین صندوق توسعه ملی و سرمایه گذاران پتروپالایشگاه

قدیری گفت: سال گذشته مجلس یک قانون راهبردی را تصویب کرد که در آن موانع مهم توسعه ظرفیت پالایشی در ایران حل شده است. ایده اصلی این طرح مبتنی بر تنفس خوراک بوده است. تنفس خوراک یعنی اینکه پتروپالایشگاه در سال اول بهره برداری به ازای هزینه سرمایه ای که برای ساخت آن صورت گرفته خوراک نفت رایگان دریافت کند. این دوره دریافت خوراک رایگان بسته به هزینه سرمایه پتروپالایشگاه حدود یک سال طول می کشد و پس از آن این مبلغ را به صورت یک وام 8 ساله به صندوق توسعه ملی برمی گرداند.

این کارشناس انرژی گفت: تنفس خوراک یک بازی دو سربرد بین صندوق توسعه ملی و سرمایه گذاران پتروپالایشگاه است. صندوق توسعه ملی قرار نیست تا حدود 4 سالی که طول می کشد پتروپالایشگاه ساخته گردد هیچ تسهیلاتی پرداخت کند و حتی پس از آن ساخت پتروپالایشگاه نیز تسهیلات نقدی پرداخت نمی نماید بلکه نفت تحریم شده و بلااستفاده در مخازن نفتی را به قیمت بین المللی فوب به پتروپالایشگاه ها می دهد. به عبارت دیگر یک منبع پایدار فروش نفت را پیدا می نماید.

وی اضافه نمود: از دید سرمایه گذاران تنفس خوراک موجب جذابیت سرمایه گذاری می گردد به این صورت که دوره بازگشت سرمایه از حدود 8 سال به یکسال کاهش پیدا می نماید و طبق محاسباتی که ما کردیم تنفس خوراک تا 10 درصد IRR یا همان نرخ بازده داخلی پتروپالایشگاه ها را زیاد می نماید.

قدیری گفت: اجازه صادرات فرآورده های پتروپالایشگاهی برای طرح های موضوع این قانون نیز از جمله مفاد مهم و نقاط قوت قانون است که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده است. همچنین طبق ماده 11 آیین نامه اجرایی این قانون طرح پتروپالایشی وزارت نفت تا 20 سال وظیفه تامین پایدار خوراک نفت را دارد.

این کارشناس انرژی گفت: یکی از دلایل حاشیه سود پالایشگاه های داخلی حجم بالای فراوری فراورده های سنگین در آن ها است. به موجب این قانون تمام محصولات سنگین پالایشی که قیمت آن ها کمتر از نفت خوراک باشد باید کمتر از 10% وزنی کل فراورده های فراوریی طرح باشد. همچنین در این قانون برای یاری به تامین اقتصادی طرح ها به وسیله تقویت ابزار های سهام و اوراق در تامین سرمایه و تامین تجهیزات تمهیداتی اندیشیده شده است که جذابیت برای جذب سرمایه های مردمی ایجاد گردد.

* 8 طرح عظیم پتروپالایشی معطل یک مصوبه حسابداری

وی گفت: جذابیت های یادشده موجب اقبال سرمایه گذاران برای دریافت مجوز های احداث پتروپالایشگاه شد. همانطور که می دانید 8 طرح عظیم به ظرفیت یک میلیون و 460 هزار بشکه از وزارت نفت مجوز دریافت تنفس خوراک گرفتند. طبق براورد هایی که صورت گرفته آغاز به کار این پروژه ها حدود 300 هزار فرصت شغلی ایجاد می نماید و موجب رونق صنایع مرتب پالایشی می گردد.

قدیری در خاتمه تاکید نمود: آغاز به کار رسمی و همچنین مجوز تامین اقتصادی طرح ها از بازار سرمایه معطل صندوق توسعه ملی برای تصویب تنفس خوراک آن ها است. همانطور که گفته شد قرار نیست صندوق توسعه تسهیلات نقدی پرداخت کند و تنها برای دوره به بهره برداری رسیدن طرح ها باید جدول زمان بندی ارائه دهد. این در حالی است که طبق ماده 16 آیین نامه اجرایی هیات امنای صندوق توسعه تا خاتمه اسفند 98 می بایستی در این زمینه تصمیم گیری می کردند.

منبع: فارس

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 44752

به "خیز کشور های آسیایی برای توسعه پتروپالایشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیز کشور های آسیایی برای توسعه پتروپالایشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید