ظرفیت فراوری صنعت پتروشیمی 90 میلیون تن است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: هم اکنون ظرفیت فراوری صنعت پتروشیمی 90 میلیون تن است که این ظرفیت با تکمیل 65 طرح فعال تا سال 1406 به 135 میلیون تن افزایش می یابد.

ظرفیت فراوری صنعت پتروشیمی 90 میلیون تن است

به گزارش خبرنگاران، بهزاد محمدی - معاون وزیر نفت در مراسم شروع به کار نمایشگاه و همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی و انرژی های تجدیدپذیر در منطقه ها آزاد و ویژه مالی اظهار کرد: با اجرای طرح های پیشران با هدف ارزش سازی و متنوع سازی سبد محصولات پتروشیمی در حدود 3.5 میلیون تن محصول متنوع به ظرفیت فراوری پتروشیمی افزوده می گردد و این جریان محرک خوبی برای توسعه پارک های شیمیایی است.

وی با بیان اینکه هم اکنون به طور میانه سالانه حدود 47 میلیون تن معادل یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام، خوراک به صنایع پتروشیمی عرضه می گردد، گفت: ظرفیت فعلی فراوری پتروشیمی کشور حدود 90 میلیون تن در قالب فعالیت 67 مجتمع پتروشیمی است.

وی با اعلام اینکه مجموع فراوری محصول قابل فروش صنعت پتروشیمی ایران در سال گذشته، حدود 34 میلیون تن بود که از این مقدار 24 میلیون تن صادر شده و عایدی صنعت معادل 15 میلیارد دلار بوده است، توضیح داد: برنامه سال 1400 فراوری محصول قابل فروش 45 میلیون تن و عایدی ناشی از فروش و صادرات حدود 21.5 میلیارد دلار برآورد شده است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه تا سال 2040 میلادی رشد تقاضای سالانه برای محصولات پتروشیمی و پلیمری در بازار 4.5 درصداست، درحالی است که رشد تقاضا برای فرآورده های نفتی سالانه کمتر از یک درصد است، بیان نمود: هم اکنون ایران در فراوری محصولات عمده، 25 درصد ظرفیت فراوری صنایع پتروشیمی خاورمیانه و 2.5 درصد دنیا را در اختیار دارد و پس از عربستان در صندلی دومین فراورینماینده بزرگ محصولات عمده پتروشیمی در خاورمیانه است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه عایدیی هم تا سال 1404 عایدی صنعت پتروشیمی به 37 میلیارد دلار و سال 1406 به 53 میلیارد دلار افزایش می یابد که حاکی از تاثیر مهم این صنعت در اقتصاد کلان کشور است، تبیین کرد: مقدار برداشت خوراک به وسیله صنعت پتروشیمی در سال 1404 به معادل دو میلیون بشکه نفت خام در روز و تا سال 1406 به بیش از 2.3 میلیون بشکه معادل نفت خام در روز افزایش می یابد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با یادآوری اینکه تا به امروز حدود 80 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی اجرا شده است، گفت: حجم سرمایه گذاری ها تا انتها امسال به 85 میلیارد دلار خواهد رسید.

لازم به ذکر است، نمایشگاه و همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی و انرژی های تجدیدپذیر در منطقه ها آزاد و ویژه مالی 3 تا 5 آبان برگزار می گردد. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت این گردهمایی تخصصی به نشانی Www.ifeex.ir مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 67499

به "ظرفیت فراوری صنعت پتروشیمی 90 میلیون تن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت فراوری صنعت پتروشیمی 90 میلیون تن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید