درآمدی بر جهان مدرن و هر آنچه از آن نمی دانیم

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در کهگیلویه و بویراحمد، تا اطلاع بعدی معتبر است عنوان کتاب منتشرشده از علیرضا بیابان نورد است؛ این کتاب که درآمدی است بر نقدهای درونی و بیرونی مدرنیته، در روزهای پایانی سال 1398 ازسوی انتشارات سامان دانش در قالب کتابی 424 صفحه ای به چاپ رسیده است.

درآمدی بر جهان مدرن و هر آنچه از آن نمی دانیم

علیرضا بیابان نورد، نویسنده این کتاب، در کارنامه خود مقالات متعددی در زمینه مطالعات عملیات روانی یا مقاله هایی نظیر: بررسی تطبیقی نظریه تمدن از دیگاه فوکوتساوا و مالک بن نبی، انسان بی خدای عصر مدرن و سامان علم سیاست و کتاب های گفتارهای قدرت سخت و نرم (با نگاهی به قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران)، شرق نور، بصیرت و وحدت (از دیدگاه امام خمینی) را دارا است. وی عضو هیئت علمی و مدیر گروه رشته های علوم ارتباطات و جامعه شناسی دانشگاه آزاد شیراز و تحصیل کرده در مقطع دکتری رشته علوم سیاسی است. نگارش مقالات متعدد در این حوزه موجبات این را فراهم آورد تا او این بار به سراغ تحلیلی عمیق، دقیق و جدید از مدرنیته رفته و به بررسی فواید و خطرهای ناشی از آن بپردازد.

ایده های پیشرفت، مدافعان و مخالفان آن

نویسنده که در نخستین فصل کتاب مدرنیته را در بوته نقد گذاشته است، در ادامه فصل های اثر، عقل در دنیای مدرن، ایده پیشرفت در دنیای مدرن و حقیقت در دوران مدرن را نیز بررسی می کند. در فصل دوم این کتاب نویسنده به منظور بررسی عقل در دوران مدرن، از افلاطون و ارسطو بررسی خود را آغاز کرده و سپس درباره عقل در دوران روشنگری و نظریات کانت پرداخته است؛ در ادامه نیز از نظریات هگل، نیچه، هوسرل و بحران عقل مدرن می گوید تا به عقلانیت در قرن بیستم رسیده و ضمن بررسی نظریات افرادی همچون هورکهایمر، آدورنو، مارکوزه، پوپر، هابرماس، گیدنز، میشل فوکو و نظریه عقلانیت بوروکراتیک ماکس وبر، تلاش می کند تا تصویری واضح و روشن از آنچه در اطرافمان در حال جریان است، به دست دهد؛ از طرفی آگاهی خواننده را در روان ترین حالت ممکن نسبت به نظریات اندیشمندان معاصر خود برقرار کند.

در فصل بعدی نیز به سراغ ایده های پیشرفت رفته، از مدافعان و منتقدان آن صحبت می کند. سن سیمون، اگوست کنت و مارکس به عنوان مدافعان این نظریه در تقابل با منتقدان آن قرار می دهد؛ از نظریه های نوسازی مدرنیزاسیون و تببین جامعه سرمایه داری نوین و پست مدرنیسم و تغییر ذهنیت توسعه نوشته است و در تلاش است پایانی را بر مزایا و معایب شیوه های پیشرفت در گذشته برای خواننده ترسیم کند تا در جستجوی راه آینده خط مشی دقیق و درستی را به دست آورده باشد.

در فصل پایانی کتاب نیز اندیشمندان راه کسب حقیقت در دنیای مدرن را معرفی کرده و شاهد نظریه های متفاوت و در عین حال به هم پیوسته و تکمیل کننده فیلسوفان نام آشنا خواهیم بود. اما هدف اصلی نویسنده از این همه شرح و بسط دقیق و نکته دار، فراهم آوری کتابی مملو از اطلاعات و لغات سخت و سخت نبوده بلکه او معتقد است: با توجه به اینکه امروز انتقاد به یک جزء جدایی ناپذیر از مدرنیته تبدیل شده است، دیگر می توان مدرنیته را نوعی نقد مداوم و مستمر از سنت دانست.

همچنین گستردگی و فرایند تغییر نظریه ها نیز به ما یاد آوری می کند که در این دنیا مدرن باورها و نظریه ها صرفا تا اطلاع بعدی از مقبولیت برخوردار هستند و به سرعت با توجه به تعریف جدیدی که از مدرنیته مطرح شده است، از بین می فرایند.

بیابان نورد در مقدمه کتاب خود نیز با اشاره به این موضوع که امروز مدرنیته در نگاه برخی به سرنوشت اجتناب ناپذیر ما مبدل شده است، ره لزوم و اهمیت نگارش کتابی که به تفضیل سیر تاریخی و فرایند کنونی آن را شرح داده باشد، تأکید می کند.

تقابل سنت و مدرنیته

وی همچنین بیان می کند: مدرنیته دائما در حال نقد سنت است به همین دلیل نیز شرایط علم جدید به گونه ای رقم خورده است که به بررسی دنیای جدیدی می پردازد که ابتدا خود را به عصر قدیم معنا می کند؛ نقد در دنیا مدرنیته نیروی محرک اندیشه و تثبیت کننده نوخواهی دائمی تلقی می شود.

تا اطلاع بعدی معتبر است کتابی است برای آگاهی انسان امروزی درباره آنچه که مدرنیته در جستجو نابودی آن و ما همواره در تلاش برای نگه داشت آن، هستیم؛ سنت که امروزه هر لحظه در حال نقد شدن است، مسئله ای است که باید با دید باز و اطلاعات بیشتر به سراغ آن رفت و واکنش مناسب در مقابل آن نشان داد.

کتاب تا اطلاع بعدی معتبر است به قلم علی رضا بیابان نورد سروستانی، صفحه آرایی هاجر حسن زاده، طراحی جلد پدرام فرخ نیا توسط انتشارات سامان دانش و با همکاری حوزه هنری استان چهارمحال و بختیاری در شمارگان هزار نسخه منتشر شده است.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت را به ما بسپارید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 28905

به "درآمدی بر جهان مدرن و هر آنچه از آن نمی دانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درآمدی بر جهان مدرن و هر آنچه از آن نمی دانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید