درخت کریسمس و آنچه راجع به آن نمی دانید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، درخت کریسمس، در واقع باید درختی همواره سبز باشد، اغلب از نوع کاج یا صنوبر است، با چراغ ها و تزئینات مختلف و به عنوان یکی از مهمترین بخش های جشن کریسمس استفاده می گردد؛ فرقی هم نمی کند درختِ تازه قطع شده یا مصنوعی باشد.

درخت کریسمس و آنچه راجع به آن نمی دانید

این نوشته یکی از مطالب دانستنی های هیجان انگیز است که می خواهد راجع به رسمی با شما صحبت کند که سالیان سال است انجامش را می بینید، اما شاید اطلاعات چندانی از آن نداشته باشید. خوب صفحه گردشگری مان امروز با شما خواهد گفت که چرا برای شروع سال نو میلادی کشور هایی که سال جدید را از زمستان شروع می نمایند، درختان کاجی را در اندازه های مختلف می آورند و به بهترین و زیبا ترین شکل آن را تزئین می نمایند. درخت کاجی که آن را درخت کریسمس می نامند و نمادی جدایی ناپذیر از جشن های ایام سال نوی میلادی است همچنین آنکه چگونه وارد آیین مسیحیت شده است؟ با خبرنگاران بمانید تا ببنید دلیل اینهمه تزئینات زیبا و پر زرق و برق چیست؟

درخت کریسمس چیست؟

درخت کریسمس، در واقع باید درختی همواره سبز باشد، بنابراین اغلب هم از نوع کاج یا صنوبر است. با چراغ ها و تزئینات مختلف، گوی های طلایی, عروسک ها و آویزهای کوچک، ستاره، فرشته و دیگر چیزها که به عنوان یکی از مهمترین بخش های جشن کریسمس آذین بندی شده و فرقی هم نمی کند درخت تازه قطع شده یا مصنوعی باشد.

درمیدان مدیسون (Madison Square) نیویورک از سال 1912 درخت بزرگی را تزیین می نمایند و کریسمس را جشن می گیرند که همه گردشگران در این تاریخ خود را به آنجا می رسانند تا از نزدیک شاهد این مراسم باشند.

هر چند که معمولاً این درختان به طور سنتی با آیین مسیحیت پیوند خورده اند، اما امروزه استفاده مدرن از آن ها عمدتاً فاقد جنبه های مذهبی است. در بسیاری از خانواده هایی که این سنت را اجرا می نمایند هدایای خود را در اطراف درخت کریسمس می چینند و آن ها را در عید کریسمس و یا صبح روز کریسمس باز می نمایند و معمولاً جذاب ترین قسمت این جشن برای فرزندان خانواده است.

گاهی حلقه های گل همواره سبز مزین شده را هم خواهید دید که آن نیز به نوعی همان کاربرد درخت کریسمس را دارد و در اندازه های مختلف روی در خانه ها و فروشگاه ها نصب می گردد. استفاده از درختان و این حلقه ها نمادی از زندگی ابدی است. البته هنوز هم به صورت دقیق تعیین نیست که از چه تاریخی این سنت رواج یافت؛ اما منابع معتبر تاریخی می گویند که 1000 سال پیش اولین بار در بریتانیا از درخت کریسمس استفاده شده و بعضی هم آلمان را به عنوان زادگاه درخت کریسمس می شناسند.

در میان اروپاییان امری رایج بود که معتقد بودند درختان همواره سبز حضور شیاطین و وجود جادوها را باطل می نمایند و این امر در قالب رسم و رسومات مردم اسکاندیناوی (که با درختان همواره سبز خانه و انبار خود را در زمستان تزئین می کردند) به آیین مسیحیت راه یافت.

درخت کریسمس از کجا آمد

بعضی تاریخ نگاران معتقدند آنچه امروز از رسم درختان کریسمس می بینیم از آلمان غربی آمده است چرا که در یک نمایش محبوب قرون وسطایی در خصوص آدم و حوا، از اصلی ترین وسایل صحنه یک درخت بهشتی بود. درخت را صنوبر انتخاب نموده بودند، با سیب هایی آویزان از آن که نمادی از باغ عدن محسوب می شد. از آنجا به بعد بود که آلمانی ها در 24 دسامبر، روز جشن مذهبی آدم و حوا، یک درخت بهشتی در خانه های خود نصب می کردند.

با اضافه شدن درخت کریسمس به آیین مسیحیت، آن ها از این درخت شیرینی آویزان می کردند که نمادی از عشای ربانی بود و رفته رفته جای خود را به شمع ها و یک ستاره داد که برایشان نمادی از روشنایی دنیا با تولد مسیح بود.

یوحنا، یکی از رسولان عیسی مسیح، او را در کتابش به روشنایی دنیا تشبیه نموده است.

این رسم تا قرن شانزدهم میلادی، ادامه داشت که درخت همواره سبز (برای دور کردن شیاطین) و درخت بهشتی با گوی های قرمز(نماد با سیبهای باغ عدن) و ستاره در بالای درخت (نمادی از تولد مسیح) با هم ادغام شدند و درخت کریسمس امروزی با همه این تزئینات به وجود آمد.

ملکه ویکتوریا و درخت کریسمس

تا قرن هجدهم میلادی در آلمان استفاده از درخت کریسمس به طور گسترده ای با ریشه های عمیق آلمانی رواج یافت، و اوایل قرن نوزدهم از سوی شاهزاده آلبرت انگلیسی که در آلمان متولد شده بود در انگلیس معرفی گردید و در اواسط این قرن با ملکه ویکتوریا به شهرت رسید. اما درخت کریسمس انگلیسی با اسباب بازی ها و هدایای کوچک، شمع، آب نبات، ریسه ها، کیک های کوچک و حلقه های کاغذی تزئین می شد.

چندی نگذشت که این درختان از سوی مهاجران آلمانی در اواخر قرن نوزدهم به آمریکای شمالی برده شده و در اوج محبوبیت قرار گرفتند، همچنین در اتریش، سوئیس، لهستان و هلند نیز محبوب شد و در چین و ژاپن توسط مبلغان مذهبی غربی هم معرفی گردیدند.

انواع درخت کریسمس

در سال 1931 یک کشیش ارتودوکس پیامی منتشر کرد که جایز نیست مسیحیان برای یک جشن جان درختان را بگیرند. پیش از این نظریه، درختان زیادی را داخل کلیساها هم قرار داده و تزئین می کردند. مثل کلیسای جامع استراسبورگ فرانسه که درخت بزرگ و معروفی وجود داشت.

همچنین از آنجا که ریشه این رسم را در ادیانی غیر از مسیحیت می دانستند و جلوه وجودی ستاره و فرشته بر فراز درخت را قبول نداشتند، سعی می کردند با انتشار این بیانیه ها این رسم را فقط به شروع سال نو محدود نمایند تا جِلوی مذهبی شدن آن را بگیرند. در نتیجه همواره مخالفان و موافق هایی در رابطه با جشن کریسمس و نمادهای آن وجود داشتند مثل روس ها که اغلب با همه این سمبل ها به خصوص درخت کریسمس مخالف بودند.

همه این اختلاف نظرها به عقاید دینی باز می گشتند و در این بین عده ای سعی در مرتفع کردن آن را دشتند تا جلوی این جریان گرفته نگردد. پس در دهه 1930، درختان مصنوعی از جنس موهای زبر فرچه ها در ایالات متحده آمریکا ساخته شد و در دهه 1950 و 1960 فراوری انبوه درختان کریسمس از جنس آلومینیوم و پلاستیک PVC به اوج خود رسید. هرچند این عمل باعث شد به خصوص در کشور هایی که تهیه درختان طبیعی بسیار سخت بود، درختان مصنوعی به آن ها راه پیدا کند و اینگونه بود که تزئین درخت کریسمس در شب شروع سال نو همه دنیا را گرفت.

افسانه ای راجع به درخت کریسمس

مارتین لوتر کشیش آلمانی تبار قرن شانزدهم شبی قبل از شروع سال نوی میلادی، از یک جنگل زمستانی می گذشت، از لا به لای درختانِ کاج، ستاره های آسمان پیدا بود و زیبایی ژرفی را به وجود آورده بود. این منظره او را بسیار تحت تاثیر قرار داد تا حدی که باعث شد به خانه برود و فرزندانش را هم بیاورد تا این صحنه را ببینند. سپس او خواست صحنه زیبایی که در جنگل دیده بودند را با یک کاج در خانه اش بیافریند. به همین خاطر بعضی معتقدند که او پایه گذار اولین درخت کریسمس در دنیاست؛ اما این طرز فکر با مستندهای تاریخی هم خوانی ندارد.

تور تایلند: تور تایلند ارزان قیمت، تور سامویی، تور پوکت، پاتایا، بانکوک، چیانگ مای، کرابی را با ما تجربه کنید.

آموزشگاه ما: آموزشگاه ما | آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: پیام دلتا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 21414

به "درخت کریسمس و آنچه راجع به آن نمی دانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخت کریسمس و آنچه راجع به آن نمی دانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید