دفاع از بازسازی اضطراری قلعه پرتغالی های هرمز

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ایسنا/ براساس سخنان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان، دفاع از بازسازی اضطراری قلعه پرتغالی های هرمز صورت می گیرد.

دفاع از بازسازی اضطراری قلعه پرتغالی های هرمز

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

قضیه چیست؟

رضا برومند در مورد بازسازی قلعه پرتغالی های جزیره هرمز و حواشی بوجود آمده، افزود: بازسازی انجام شده در ابتدا بعنوان بازسازی اضطراری شناخته شده و جهت مقابله با ریزش این اثر تاریخی بود.

وی با بیان اینکه این بازسازی اضطراری از تیر 98 آغاز و تا بهمن سال گذشته ادامه داشت، اظهار کرد: این بازسازی تنها برای مقابله با ریزش این اثر تاریخی بود، زیرا اگر شاهد ریزش آن بودیم دیگر بازسازی آن سخت و شاید غیرممکن بود.

برومند ادامه داد: سپس برای دریافت اعتبار بازسازی اصلی و ادامه کار اقدامات مناسبی صورت گرفت و در محله دریافت آن بودیم که تیمی 8 نفره جهت این بازسازی تشکیل شد و به مرحله انتخاب پیمانکار رسیدیم که به یکباره از سوی فردی عکسی با زاویه هنری گرفته شد و تمام بازسازی اضطراری انجام شده را درست پس از هفت ماه زیر سوال برد.

وی با اشاره به اینکه نیت آن فرد معین است که چرا شش ماه گذشته عکس را منتشر نکرده و درست در زمان انتخابت پیمانکار دست به چنین اقدامی زده است، افزود: در مورد قلعه پرتغالی ها دو فرضیه وجود دارد نخست اینکه سنگهای بکار رفته از پرتغال آورده شده و فرضیه دوم استفاده از سنگهای کوه جزیره هرمز است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان با بیان اینکه آوردن سنگ از پرتغال در شرایط فعلی غیرممکن است، توضیح داد: در بازسازی اضطراری از سنگ های کوه جزیره هرمز استفاده شد و تمامی مصالح بکار رفته از خود جزیره هرمز و بکار رفته در خود قلعه پرتغالی هاست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قرارداد جدید برای بازسازی این اثر تاریخی بسته شده و تا دهه مبارک فجر نیز این بازسازی صورت می گیرد، افزود: حاضرم با تمامی منتقدین که از بازسازی اضطراری ایراد می گیرند جلسه کارشناسی گرفته گردد و نقدها و نحوه جایگزین آن را ارائه دهند اما تا به امروز هیچ یک از منتقدین طرحی با اصول را ارائه نداده اند.

برومند در ادامه در مورد سخت گیری ها و زمان بر بودن موافقت اصولی ها با طرح های گردشگری، بیان نمود: درگذشته زمین های زیادی واگذار شده یا استفاده گردشگری نشده یا پیشرفتی نداشته که تمامی پرونده ها در حال آنالیز و با متخلفین برخورد می گردد و این زمان بر بودن تنها بواسطه حصول اطمینان از توانایی فرد و نیت آن برای استفاده از زمین در راستای طرحهای گردشگری است.

وی در مورد صنعتگران آسیب دیده معبد هندوهای بندرعباس افزود: در سال 97 نمایشگاه صنایع دستی در بندرعباس برگزار و در همانجا صنعتگران خواهان اختصاص مکانی برای عرصه محصولاتشان داشتند که استاندار هرمزگان دستور واگذاری زمینی برای تحقق این وعده را صادر کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان ادامه داد: زمین پیشنهادی در شهرک پیامبر اعظم(ص) بود که مورد موافقت صنعتگران قرار نگرفت و در بهمن 98 نمایشگاهی در محوطه معبد هندوهای بندرعباس ایجاد شد و در اسفند در همان محل 21 غرفه ایجاد شد تا صنعتگران به فعالیتشان ادامه دهند.

برومند با بیان اینکه قرار بر آن شد یکی از همین صنعتگران با انعقاد تفاهم نامه فضا را در اختیار بگیرد و تأمین برق، سیستم سرمایشی و بیمه مورد نظر را متعهد گردد، اعلام کرد: این فرد مستقلأ خود با صنعتگران قرارداد بست، اما به تعهد بیمه ایش عمل نکرد و 21 غرفه را به 30 تا 35 نفر واگذار کرد که ماهانه حق شارژ می پرداختند.

وی با اشاره به اینکه بین پیمانکار و صنعتگران بارها اختلاف ایجاد شد که بنده خود 5 جلسه برگزار کردم، اما پایان کرونا ویروس و عدم انجام تعهد پیمانکار بازارچه را تعطیل کرد، اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه پس از آن بخشی از اعتبار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان را صرف بهبود این مجموعه کرد در حالیکه وظیفه بهره بردار بود، اما باز هم هیچ پیمانکاری راضی به همکاری با بهره بردار نشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان با بیان اینکه آتش سوزی ابتدای سال نیز موجب شد خسارتی به غرفه های صنعتگران وارد گردد، افزود: برای جبران خسارت نیز اقداماتی نظیر ارائه تسهیلات که تنها 6 نفر استقبال کردند، پیگیری یاریهای بلاعوض با یاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، صنایع غرب بندرعباس و بنیاد برکت و در اختیار قرار گذاشتن فضای مناسب برای این صنعتگران آسیب دیده انجام شد.

وی با اشاره به اینکه زمین مد نظر بنده و صنعتگران اعطا نشد و مجبور شدیم 180 متر را برای ایجاد اینکار در ساختمان خیابان طلوع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان برای انجام این کار مهیا کنیم و به 250 متر فضای نمایشگاهی، عرضه و کارگاهی اضافه کنیم، اظهار کرد: امیدوارم وعده های داده شده به صنعتگران از سوی مسئولان هرچه زودتر رنگ و بوی حقیقی به خود بگیرد.

منبع: همگردی
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 38377

به "دفاع از بازسازی اضطراری قلعه پرتغالی های هرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفاع از بازسازی اضطراری قلعه پرتغالی های هرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید