دلیل مخالفت اروپا با آمریکا درباره ایران بر سر چیست؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ایرنا نوشت: یک پژوهشگر چینی اظهار کرد که یکی از اصلی ترین علت های مخالفت اروپا با آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران این است که این اتحادیه در کل به خروج واشنگتن از برجام معترض است.

دلیل مخالفت اروپا با آمریکا درباره ایران بر سر چیست؟

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

جین لیانگ شیانگ محقق ارشد مرکز مطالعات غرب آسیا و آفریقا روز آدینه در مطلبی برای تارنمای چاینا ارگ چین آورده است: در چند ماه گذشته شاهد مخالفت شدید جامعه جهانی با اقدامات ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بوده ایم مخالفت کشورهای عظیم اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس در رسانه ها بازتاب گسترده ای داشته است این مواضع اروپا باعث تحولات جدی در ارتباط با توافق هسته ای و حفظ پایداری آن شده است.

این کارشناس و پژوهشگر چین می گوید: در ماه گذشته میلادی اروپا کاملا در مقابل آمریکا ایستاد و با پیش نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و سپس فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم ها علیه ایران تحت فشار آمریکا مخالفت کرد.

جین با اشاره به برگزاری نشست وین اضافه کرد: اتحادیه اروپا با مخالفت صریح با سیاست ایالات متحده در خصوص توافق هسته ای ایران، نارضایتی خود را از واشنگتن برای خروج از برجام نشان داد و از صندلی خود در این توافق حراست کرد.

محقق مرکز مطالعات بین المللی شانگهای بر این باور است که کشورهای اروپایی برای این کار دلایل زیادی دارند که از جمله می توان به اقدامات آمریکا علیه منافع مالی آنها اشاره نمود.

او گفت: این آمریکا بود که باعث شد اروپا از تجارت با ایران منع گردد موضوعی که باعث نارضایتی اروپا شده است کشورهای اتحادیه اروپا از ایران به عنوان یک شریک مالی عظیم با بیش از 80 میلیون جمعیت یاد می نمایند و به روابط تجاری با ایران به عنوان یک بازار عظیم اهمیت زیادی می دهند.

رسانه چینی از قول این تحلیلگر نوشته است: خروج دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم ها، در حقیقت چشم انداز همکاری مالی اتحادیه اروپا با ایران را تهدید می نماید اروپا پیش از این هم به دلیل مانع تراشی های آمریکا شاهد کاهش شدید روابط مالی و تجاری با ایران بوده است.

به اعتقاد جین لیانگ شیانگ، اتحادیه اروپا خروج آمریکا از برجام را تضعیف اعتبار واشنگتن می داند اتحادیه اروپا مدت ها است که در مذاکرات مربوط به برجام مایل به پیشرفت است نمایندگان اروپا به مدت 12 سال از سال 2003 تا 2015 برای رسیدن به این توافق بسختی کوشش کردند ولی ترامپ این کوشش ها را به باد داد و این موضوع نارضایتی اروپا را به دنبال داشته است.

این تحلیلگر در مطلب خود آورده است: اتحادیه اروپا به دنبال دیپلماسی برای حل مسایل خاورمیانه است و برجام برایش یک الگوی پیروز و مهم است ولی ترامپ با خروج از آن کوشش های اروپا را تضعیف و دستاوردهای این اتحادیه را نابود کرد و به اعتبار این کشورها به عنوان یک واسطه برای حل اختلافات بین المللی بشدت لطمه زد.

جین توضیح داد: اروپا مدت ها است یکجانبه گرایی آمریکا را برنمی تابد و مخالفت با برجام را از سوی واشنگتن بخشی از این تکروی می داند و نمی خواهد با آن همراه گردد اروپا نمی خواهد بخشی از این یکجانبه گرایی باشد و با این کار آمریکا و هر اقدامی علیه برجام مخالف است.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 26 مهر 1399 بروزرسانی: 26 مهر 1399 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 39488

به "دلیل مخالفت اروپا با آمریکا درباره ایران بر سر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل مخالفت اروپا با آمریکا درباره ایران بر سر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید