راهکارهایی برای تحول ساختاری در کرج

به گزارش مجله کامپیوتر، احمد نصیری- کارشناس امور شهری:با اقدامات زیرساختی همزمان با عمران و آبادانی شهر، کرج از شهری عبوری به شهری اقامتی تبدیل می گردد. راه اندازی خطوط ریلی نقش بسزایی در روان سازی ترافیک شهری دارد. ایجاد خط بی آرتی نیز می تواند تاثیر زیادی بر کاهش ترافیک داشته باشد، از این رو قرار است یک خط بی آرتی در دهه فجر افتتاح گردد.

راهکارهایی برای تحول ساختاری در کرج

افزایش روزافزون خودروها در شهر سبب رشد فزاینده ترافیک شده است. معضلی که در کلان شهری همچون کرج از جمله چالش های مدیریت شهری به شمار می رود و برای کاهش این امر باید به گسترش حمل ونقل عمومی، اجرای قوانین و مقررات، مشارکت جامعه و فرهنگ سازی پرداخت و بدین ترتیب در راستای رفع مشکل ترافیک کوشید. امروزه با افزایش خودروها و رشد سفرهای درون شهری، ساماندهی و مدیریت ترافیک به یکی از مهم ترین ضرورت های مدیریت شهری تبدیل شده است. باید با برنامه ریزی های کارآمد، استفاده از ظرفیت های موجود و افزایش بهره وری سیستم ها، سبب کاهش

ترافیک در شهر شد.

اکنون مساله ترافیک در کرج به معضلی چندوجهی تبدیل شده است که آثاری همچون ایجاد اختلال های روانی، اتلاف وقت، افزایش مصرف سوخت، آلودگی های محیطی و افزایش تصادف ها را به دنبالدارد. توسعه بزرگراه ها به تنهایی نمی تواند مشکل ترافیک را رفع کند. گسترش زیرساخت های ترافیکی مانند بزرگراه ها نیز باید همزمان با توسعه خطوط ریلی صورت گیرد. مشارکت مردم در بحث مدیریت شهری می تواند زمینه را برای ایجاد تحول ساختاری این کلان شهر از شهری عبوری به شهری اقامتی تبدیل کند. با فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای توسعه حمل ونقل عمومی مانند مترو، می توان بار ترافیک درون شهری را کاهش داد. محدودسازی تردد خودروهای تک سرنشین از راه های رفع معضل ترافیک است؛ به طوری که تردد آنها باید در ساعت های اوج ترافیک ممنوع گردد، زیرا این خودروها در افزایش ترافیک شهری نقش زیادی دارند. همچنین برای کاهش تراکم ترافیک می توان از تجربه های دیگر جوامع همچون توجه به راهکار های پایدار در حوزه حمل ونقل عمومی بهره برد.

شناسایی نقاط حساس و پرترافیک در شهر نیز از دیگر راهکارهای اصلی برای حل این معضل به شمار می رود. شهرداری کرج متولی این امر است تا با برنامه ریزی های تعیین و تخصیص بودجه های لازم این مشکل را رفع کند که البته باید گفت در حوزه ترافیک بخش هایی از راهکار های کوتاه مدت و میان مدت در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

حدود 80 درصد اتوبوس ها در کرج فرسوده هستند و باید از خطوط اتوبوسرانی خارج شوند. بنابراین تامین منابع اقتصادی برای افزایش تعداد اتوبوس ها مهم به شمار می رود که اکنون بستر لازم برای ایجاد اتوبوس های خطوط بی آرتی آماده است. تاکسی در هیچ کجای جهان وسیله حمل ونقل عمومی محسوب نمی گردد، بلکه در زمره وسایل حمل ونقل لوکس قرار گرفته است که شهروندان به صورت اختصاصی از آن استفاده می نمایند. مترو، اتوبوس و خودروهایی از این قبیل از عمده وسایل حمل ونقل عمومی هستند که فرسودگی آنها به طور طبیعی به آلودگی هوا می انجامد.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مجله سامی: مجله سامی، وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 14677

به "راهکارهایی برای تحول ساختاری در کرج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهایی برای تحول ساختاری در کرج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید